כאוס תעופתי בצל הקורונה: כמה עולה היום טיסה בתוך סין ואיך ישראל מגרשת תיירים

מישהו עוד זוכר שהתייר הסיני היה הכי נחשק בענף? ואיך הגענו למצב שבו מגרשים תיירים מישראל? • וירוס הקורונה פגע פגיעה קשה בענפי התיירות והתעופה - כך היא נראית בשטח • צ'ק-אין לסופ"ש

עצירה בהזמנות של טיסות לסין / צילום: shutterstock
עצירה בהזמנות של טיסות לסין / צילום: shutterstock

עדיין לא ברור מה יהיה הזנק הכלכלי שיסב וירוס הקורונה לענף התעופה, אבל לפי הערכות שפורסמו ב-CNN, הנזק יעקוף את זה של וירוס הסארס משנת 2003, שהסתכם בשעתו בגריעה של 7 מיליארד דולר מהדוחות הכספיים של חברות התעופה בעולם.

כבר עתה, חברות התעופה בכל העולם וגם בישראל מתמודדות עם צניחה דרמטית בביקושים. לא מדובר רק בעצירת טיסות ליעדים שבהם הווירוס פרץ - כעת גם מחוץ למדינות המזרח הרחוק - אלא גם בהפסקת הזמנות עתידיות ונוסעים שחוששים לטוס. עיקר החשש הוא מהלא נודע, ועל כן הפסיקו אנשים רבים את תכניותיהם לחופשות ולנסיעות עסקיות על רקע כנסים ואירועים שמתבטלים בזה אחר זה.

עוד מוקדם לסכם את השלכות הווירוס הזה על הענף, אבל כבר כעת אפשר לסמן כמה מגמות של שינוי ושל שבירת מיתוסים שהובילו את הענף בשנים האחרונות.

לעוד מידע בנושא, האזינו לפודקאסט

כוס קפה או טיסה? זה באותו המחיר

הכאוס התעופתי שהוביל למאות אלפי ביטולי טיסות בכל העולם מעמיד חברות תעופה מול אתגר כלכלי שלא נראה כמותו. מדובר במשבר מתגלגל שהתחיל לפני יותר מחודש ומימדיו רק תופחים.

בסין אמנם נסגרו אזורים שלמים בניסיון למגר את התפשטות הווירוס, אבל נזכיר כי מדובר במדינה ענקית ולכן התעופהשם עדיין פועלת. בהיקפים מצומצמים אמנם, אך מטוסים עדיין ממריאים ונוחתים. הדרך הידועה לעודד את הנוסעים להתגבר על החשש עוברת בשורת המחיר, ומסתבר שהוא נשחק לרמות שענף התעופה בסין לא מכיר.

למשל, חברת לואו קוסט סינית בשם ספרינג איירליינס פרסמה כי טיסה משנחאי לצ'ונגצ'ינג (בדרום מערב סין) תעלה 4 דולר. באתר צ'יינה מורנינג השוו את המחיר הזה לפחות מלאטה מקיאטו בסטארבאקס, שמחירו בסין הוא 4.5 דולר.

עוד במסגרת מכירת החיסול ("רק תבואו") כרטיס משנחאי לחארבין (בצפון מזרח סין, טיסה של 1,600 ק"מ) עולה 9.80 דולר. עוד מצוין בכתבה כי כ-780 מיליון סינים, כמחצית מאוכלוסיית המדינה, הושפעו מאיסורי המסע שפרסם הממשל במטרה למנוע את התפרצות הנגיף. אז באירופה, ריאנאייר כבר מכרה טיסה ביורו אחד, אבל בשוק הסיני שפת המחירים הזו פחות מוכרת, ובטח שלא לטיסות ארוכות טווח.

תבטלו חינם, העיקר שתזמינו

מה שבעבר היה פרה קדושה - היום הוא כבר לא. עוד ועוד חברות תעופה מבינות שכדי להגדיל את תזרים המזומנים התקוע, עליהן לאפשר לבטל חינם טיסות. עד לפני פרוץ משבר הקורונה ביטול של טיסה הפך להיות אמצעי הכנסה במסגרת הקנס שהיה צריך לשלם עליו (בכרטיסים "קשיחים", כלומר כאלו שלא ניתנים לביטול).

כעת, המדיניות הקשוחה הזו מתאיידת מכורח המציאות, וההתמודדות הקשה של חברות התעופה עם ההלם של הצרכנים. אל ישראייר, אל על וארקיע הצטרפה גם לופטהנזה (בשלוחה הישראלית שלה) - כולן מאפשרות להזמין כרטיס טיסה (באל על מדובר על אירופה בלבד) ולבטל בטווח של שבוע, או אפילו ביום הטיסה. גם לטיסות המיועדות לעוד חודשים ארוכים, כשיש להניח שהקורונה כבר תהיה מאחורינו.

לא מדובר על תופעה השמורה לנוסעים הישראלים: חברת התעופה ג'ט בלו היא החברה האמריקאית הראשונה שלא תגבה קנסות בגין שינוי או ביטול טיסה לכלל יעדיה. המטרה היא להחזיר לנוסעים את חדוות תכנון הנסיעות שנעלמה עם הקורונה.

איך הגענו למצב שבו מגרשים תיירים

עשרות תיירים, בעיקר מאירופה, שנחתו בימים האחרונים בישראל סורבו להיכנס אליה היות ששהו באיטליה בטווח של שבועיים לפני. אלו שבימים שבשגרה מסורבי כניסה, הם אנשים המנסים להיכנס למדינה באמתלה של תייר, אלא שעם כוונה לעבוד או להישאר בישראל בלי ויזה.

מדובר במעמד משפיל למדי שבו על המסורב להתפנות מהמדינה בו במקום - מי שאחראית לעשות זאת היא חברת התעופה שעימה הוא הגיע לכאן. גם בתקשורת האיטלקית נדהמו מהיחס שקיבלו אזרחים איטלקים שסורבו כניסה לישראל, וגם בלשכת תיירות נכנסת לישראל התייחסו לדברים בטון מופתע בהחלט. "שום הסבר לא יכול להסביר את טירוף המערכות ואיבוד העשתונות שאנחנו חווים בענף התיירות הנכנסת לישראל", כך לפי מנכ"ל לשכת תיירות נכנסת יוסי פתאל.

"אין עוד מדינה בעולם שמתנהגת ככה לתיירים בצל הקורונה. עם צאת ההודעה לבידודם והרחקתם מהארץ הם הופכים להיות פליטים ממש. היחס אליהם בהרבה מקומות מחפיר. אלפי תיירים בארץ מתבקשים עכשיו לארגן לעצמם טיסות להתפנות לאנשהו באירופה ומשם שיסעו ברכבות. אתרי לינה שמסרבים עכשיו לקבל תיירים מפוחדים ומבולבלים ותיירים אבודים שצריכים לשלם מכספם טיסה מיוחדת מכוון שהטיסה שלהם רחוקה ואינם רוצים להישאר בלתי רצויים בבידוד ישראלי מפנק כמו טירונות. בושה וכעס זה מה שיש לנו עכשיו והרבה". ורק לא מזמן חגגנו פה את כניסת התייר ה-4.5 מיליון.

התייר הסיני

מישהו עוד זוכר שהוא היה הכי נחשק בענף? עד ממש לא מזמן בכל כנס תעופה או תיירות, המילה החמה ביותר הייתה "סין". בשתי מילים "תיירים מסין". עיני ענף התיירות והתעופה בכל העולם היו נשואות לסין, מטוסים שיצאו מפסי הייצור נותבו מיד לקווים לסין וממנה, אניות הקרוזים תכננו מסלולן באיזור סין, ואפילו בארץ הקטנה שלנו ההיערכות לתיירים הסינים, אלו שאמורים לכבוש את העולם, להכניס כסף לכלכלות מקומיות ולהקפיץ את הממד התיירותי - הייתה בשיאה.

הדרכות למלונאים, עלונים בסינית באתרי התיירות ומה לא. כל זה נגדע בפרק זמן של חודש וקצת. הסינים הפכו להיות מוקצים בכל זווית של תיירות (ובכלל), מטוסים ברחו מהשוק הסיני שעד לאחרונה היה משאת נפשם ואניות חישבו מסלול מחדש בכל הנוגע לקרוז הרחק מנמלי סין וסביבתה. ייקח זמן לשקם את התיירות הסינית והפוטנציאל הענק שהיה גלום בתוכה.

מטוסי הבואינג מקס 737, מה איתם?

בדיוק לפני שנה קורקעו עשרות מטוסים מדגם המקס 737 של בואינג, אחרי שתי התאונות הקטלניות באינדונזיה ובאתיופיה שהובילו למותם של 346 בני אדם. קרקוע המטוסים הוביל למשבר בחברות תעופה שנאלצו למשוך את אורח חיי מטוסים ישנים וזוללי דלק שהיו אמורים לפנות את מקום בציים לדגם המבטיח של בואינג. משבר חמורה פי כמה חווה היצרנית האמריקאית בואינג שמאז הספיקה להסתבך עם מידע פנים שדלף בדבר היוודעות אודות התקלות במטוס עוד לפני התאונות, עם תחלופת הדרג הניהולי ועם הפסד בכמות ההזמנות למתחרה האירופאית איירבוס. כעת, עם וירוס הקורונה, סיפור מטוסי המקס 737 שעדיין מעלים אבק אי שם בחניונים, הוא לא זה שתופס את הכותרות.