נתניהו ליו"ר ועד עובדי אל על: הוריתי לעזור לחברות התעופה

עובדי אל על התכנסו הבוקר באסיפת חירום לנוכח הודעת החברה על כוונתה לפטר 1,000 עובדים עקב משבר הקורונה • במהלך האסיפה התקשר רה"מ ליו"ר הוועד ואמר לו: "נעזור לכם ונדאג לאל על" • יו"ר ועד עובדי אל על: "זועקים מגרונם של 6,500 עובדים לעזרה של הממשלה"

הפגנת עובדי אל על / צילום: ועד עובדי אל על
הפגנת עובדי אל על / צילום: ועד עובדי אל על

הבוקר (א') מתכנסים עובדי אל על באסיפת חירום לנוכח הודעת הנהלת החברה על כוונתה לפטר 1,000 עובדים באופן מיידי בעקבות משבר הקורונה. באל על מועסקים כ-6,300 עובדים. 

במהלך אסיפת העובדים התקשר ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר ועד עובדי אל על שרון בן יצחק ואמר כי הטיל על ועדת השרים לעזור לאל על ולחברות התעופה. נתניהו אמר: "אני מעריך את העבודה שאתם עושים, ואנחנו נעזור לכם ונדאג לאל על". 

עובדי אל על מפגינים: "הבית בסכנה"

לבושים בחולצות שחורות עם הכיתוב "הצילו!" הפגינו היום אלפי עובדי אל על בקריאה כי "הבית בסכנה", "התעופה זקוקה לתרופה" ו"העובדים מצילים את הבית". העובדים לא יצאו בקריאות נגד ההנהלה שהודיעה כאמור כי תיאלץ לפטר כ-1,000 עובדים בעקבות משבר הקורונה, אלא בקריאות למדינה לסייע לאל על ולתעופה הישראלית בשעה זו.

ההבטחה לסייע לאל על נשמעה עוד לפני שכדור השלג ושמו וירוס הקורונה התגלגל לממדים שאליו הוא הגיע. שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', שגובה בראש הממשלה בנימין נתניהו, הודיע כי על הממשלה להכניס יד לכיס ולסייע לתעופה הישראלית, אשר בראשה ניצבת אל על שניזוקה מאוד עם הפסקת קווים - עד כה לסין, להונג קונג, לתאילנד ואפילו לאיטליה. במקביל מתמודדת אל על עם גל ביטולים ועצירה בהזמנות דווקא בתזמון של חג הפסח וחופשת הקיץ. המשבר הזה הגיע בעיצומה של שנה מאתגרת לאל על שכוללת התמודדות עם מימון מטוסי הדרימליינר ועם התחרות בענף.

ההמלצות של משרד הבריאות שלא לטוס לחו"ל כלל ולא להשתתף בכנסים נעצו מסמר עמוק במשבר של אל על. מבחינת אל על הסיוע של המדינה הוא מחויב המציאות, והוא מנומק בשילוב של כמה דברים: ראשית, העובדה שמדינת ישראל מחזיקה במניית זהב באל על (וגם בכיל ובצים) - משמעותה שהיא רואה בחברה נכס אסטרטגי; שנית, המשבר שנובע מכוח עליון; ולבסוף, העמקת המשבר באה לאור המלצות שהמדינה עצמה פרסמה ובראשן ההמלצה לא לטוס כלל לחו"ל.

הסיוע של המדינה מבחינת אל על יכול לבוא בהזרמה כספית, אבל הוא יכול וצריך לבוא ראשית וכבר כעת דרך המסים שאל על משלמת למדינה, מסים שמגיעים להיקף של 100 מיליון דולר בשנה.

אל על מבחינתה לא הגישה תוכנית לפיצוי או היקף נדרש. היא בונה על הקמת ועדה שתחקור ותמצא את היקף הפיצוי. ראש הממשלה נתניהו הסמיך לשם כך את שר הכלכלה אלי כהן.

באל על מדגישים כי "המדינה קיבלה החלטות שמיד השפיעו על אל על. אלו החלטות ייחודיות שהתקבלו בישראל. זאת, בשילוב עם היות החברה נכס אסטרטגי, והעובדה שהמשבר נובע מכוח עליון, מחייבים את התערבות המדינה".

היקף הנזק תופח מדי יום. אל על, שדיווחה ביום חמישי האחרון לבורסה על הפסד של 70 מיליון דולר בעקבות משבר הקורונה, לא שיקללה את ההשלכות של הפסקת הטיסות לאיטליה, כשהדיווח הזה היה עוד לפני שמשרד הבריאות המליץ לשקול טיסות לחו"ל כלל - במילים אחרות, היקף הנזק שעליו דיווחה אל על הוא כבר גבוה יותר, ובצורה דרמטית.

אל על מצפה ליחס הדדי: החברה נחלצת לטובת המדינה להטיס צוותי סיוע למדינות אחרי רעידות אדמה (דוגמת ברזיל) - וכעת היא מצפה שהמדינה תושיט לה יד, וזה חייב לקרות מבחינת אל על באופן מיידי.

על הדרך מקווה אל על לפתור עוד כמה סיטואציות שמנחיתות אותה ביחס למתחרות - העובדה שהיא אינה מורשית לטוס לטורקיה (שיקולי ביטחון); העובדה שלחברות הזרות יש היתר לקצר את הטיסה ולטוס מעל שמי סעודיה (אייר אינדיה); ולבסוף על הדרך לשנות את התקנות המאפשרות לעובדי ממשלה שלא לטוס עם אל על כשהם יכולים לבחור בטיסה של חברות זרות, ולחזק את מדיניות ה"כחול לבן" של הממשלה (מה שבארה"ב מוגדר כFly America Act).

אל על לא תוכל להימנע מפיטורי עובדים בעת הזו. במובן מסוים, המשבר הנוכחי עשוי לאפשר לאל על לעשות את מה שהיא כנראה רצתה לעשות הרבה לפניו. ייתכן כי המספרים לא יסתכמו ב-1,000 עובדים מתוך 6,300 העובדים שמועסקים באל על כיום, כפי שביקש מנכ"ל אל על גונן אוסישקין מסמנכ"לי החברה, אלא בכמה מאות, אבל תוכנית ההבראה של אל על תצטרך לכלול קיצוץ במספרים וקיצוץ בתנאי העובדים שיישארו. גם הדרג הניהולי יצטרך לשאת בקיצוץ כזה במקרה שהנושא יעלה על הפרק.

"זועקים מגרונם של 6,500 עובדים לעזרה של הממשלה"

יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, אמר לעובדים במהלך אסיפת החירום היום: "אנחנו נמצאים היום בתוך משבר שעד היום לא הכרנו. בשלושת החודשים האחרונים עסוקה נציגות העובדים במשא-ומתן רוחבי לכלל עובדי החברה. הנציגות הציגה דרישות לגיטימיות על-מנת להביא לשיפור בתנאי הרווחה ושיפור בתנאי השכר שלנו, לשם כך אף שכרנו את שירותיו של פרופ' ירון זליכה. תוך כדי המשא-ומתן התחיל לכרסם בנו הנגיף הארור הזה".

בן יצחק הזכיר כי אל על קמה כחברה ממשלתית, ו"ביום בהיר אחד הוחלט להפריט את אל על ולשחרר אותה להתחרות בשוק החופשי כחברה ציבורית. אבל בזמן שכל מדינה בעולם שומרת על מוביל לאומי בארצו, מעודדת, מסבסדת ותומכת, וזה בעוד שיש גשרים ורכבות על-מנת לחצות את גבולותיהם - אצלנו החליטו לאתגר את המוביל הלאומי פעם אחר פעם. אנחנו נאלצים להתמודד מול עידוד חברות זרות שנמצאות בבריתות, בעוד שלנו כחברה ישראלית יש חרם כניסה מעצם היותנו יהודים. אנחנו סובלים מחוסר סלוטים, כאשר פה נותנים לחברות זרות לקחת אזרחים שלנו ליעדים בעולם". 

הפגנת עובדי אל על / צילום: ועד עובדי אל על
 הפגנת עובדי אל על / צילום: ועד עובדי אל על

בן יצחק ציין את היטל הביטחון שאל על נדרשת לו ואת התנאים הלא הוגנים לדבריו בתחרות במסגרת רפורמת השמיים הפתוחים. לדבריו, "כחברה ישראלית שמטיסה אחוז גדול מנפח הנוסעים בנתב"ג, היינו זכאים להנחה עבור אגרות - וגם זה נלקח מאיתנו. למתחרים שלנו מאפשרים לטוס מעל סעודיה בקיצור זמן טיסה של שעתיים, ולנו אסור. ועכשיו הגיע וירוס הקורונה. הממשלה בחרה, באופן חריג משאר מדינות העולם, להטיל הגבלות מטורפות, לא לטוס - זו מכת מוות לתעופה! איך אנחנו, כחברת תעופה אשר פעם אחר פעם מתמודדת עם חוסר שוויון בתחרות ואמורה לשמור על הנכס האסטרטגי האווירי-צבאי של מדינת ישראל, יכולים לעמוד מול עצירה מלאה של נוסעים מלטוס?".

בן יצחק ציין את אופי הדיונים מול הנהלת אל על ואמר: "אנחנו מוצאים בשבועות האחרונים אוזן קשבת אצל שרים ומקבלי החלטות. אנו זועקים ומבקשים היום ועכשיו ממשלת ישראל: אנחנו חיילים של המדינה, יש פה טייסים, טכנאים, מכונאים, חשמליים שאחראים שמטוסי הקרב שלנו יהיו באוויר. כולנו אזרחים שמניעים את כלכלת מדינת ישראל, מעמד ביניים גאה, המנהלים משק-בית תחת יוקר המחיה ולא מתלוננים אף פעם. אנחנו מתייצבים לכל משימה ובכל זמן, וכך נמשיך ונעשה גם בעתיד. הקריאה הזו לממשלת ישראל זועקת מגרונם של 6,500 בתי-אב בישראל: תנו חיבוק חזרה לאל על, שעליה עדיין יש לכם מניית זהב". 

יו"ר ההסתדרות: "אנחה את כל הוועדים לטוס מעתה רק עם חברות ישראליות" 

"אנחנו במצב חירום. על כל הרשויות להתגייס למניעת קריסת אל על ושאר החברות. אנחה את כל הוועדים לטוס מעתה רק עם חברות ישראליות" - כך אמר יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, בכינוס מחאת עובדי אל על שנערכה בנמל התעופה בן-גוריון.

לדברי בר-דוד, "אל על, החברה שאזרחי המדינה, העובדים וההסתדרות כל-כך אוהבים, עומדת בפני קריסה, ולאף אחד לא אכפת. אי-אפשר לתאר את מצב התעופה בישראל בלעדיה. כשיש מצב חירום, צריך להתייחס אליו ככזה. אני מצפה שכל הרשויות במדינת ישראל יעזרו לאל על וימנעו את קריסתה ואת קריסת שאר החברות הישראליות, ישראייר וארקיע. אנחה את כל הוועדים של ההסתדרות לטוס מעתה רק עם חברות התעופה ישראליות - זה הזמן להראות חוסן ולכידות".

בר-דוד הוסיף כי הוא מצפה מהממשלה "להזרים סכום ראשוני לחברה, על-מנת שתוכל לעבור את התקופה. כולם צריכים להתגייס לטובת העניין, לא רק לדבר - אלא לעשות. לא צריך להקים עוד ועדה, אלא לקבל החלטות".