"הימרנו בגדול על המולקולה הזו בלי הרבה מחשבה על הכסף"

חברת גיליאד נכנסה לניסוי ענק בסין בתרופה למחלת הקורונה המבוססת על תרופה קודמת לאבולה • עפרה פיינמסר, מנהלת הסניף הישראלי של גיליאד, חושפת מעט מאחורי הקלעים של התהליך

עופרה פיינמסר, מנכל"ית גיליאד ישראל / צילום: פביאן קולדורף
עופרה פיינמסר, מנכל"ית גיליאד ישראל / צילום: פביאן קולדורף

כ-80 ניסויים קליניים נערכים בימים אלה בסין בתרופות שפותחו לוירוסים וחיידקים שונים ויעילותם נבדקת גם לטיפול בחולים ב-Covid-19 , וירוס הקורונה החדש. מבין אלה, הרוב נחשבים לירייה באפלה, משום שהם פותחו כנגד וירוס מאוד מסויים. אולם, השוק כן תולה תקווה במוצר רנדסיביר של חברת גיליאד, תרופה אנטי-ויראלית אשר על פי הידוע על מנגנון הפעולה שלה, נראה כי היא עשויה להיות פעילה נגד מגוון וירוסים. התרופה פותחה נגד מחלת האבולה והראה פעילות במעבדה נגד וירוסי הסארס וה-MERS , גם הם ממשפחת הקורונה. מוצר זה נכנס בימים אלה לניסוי קליני ענק בחולי קורונה בסין, שם מספר הנפטרים מן המחלה כבר מגיע לאלפים. גיליאד זוכה לתשומת לב בהקשר הזה, משום שהיא הביאה לשוק בעשורים האחרונים תרופת חדשניות ל-HIV ולצהבת נגיפית, ובכך מיצבה את עצמה כחברה שמבינה בלוחמה בווירוסים.

עופרה פיינמסר, מנכ"ל גיליאד בישראל, מספרת על מאחורי הקלעים של ההחלטה לפתחת את התרופה. "הוחלט לגייס את כוח האדם בתחום האנטי ויראלי לעבודה מסביב לשעון, בהשקעה אינסופית של כסף ומשאבי יצור שעשויים היו להיות מופנים לכיוונים אחרים, וזאת מבלי שנאספה תשתית הראיות הרגילה לכך שהמוצר אכן יעיל למחלה זו", היא מודה. בעוד חולי הקורונה בסין לוקחים על עצמם את הסיכון הבריאותי במוצר, וגם את הסיכוי, הרי שגיליאד החליטה לקחת על עצמה את הסיכון הכספי. "אנחנו מספקים ללא שום עלות את המוצר", אומרת פיינמסר, "ואני לא שומעת בחברה שום דיון על פטנטים שעלולים להיות מופרים או על מודל עסקי - המחשבה היא קודם כל לעצור את המחלה הזו".

מניית גיליאד  עלתה 10% במצטבר, למחיר המשקף לחברה שווי של 87 מיליארד דולר, מתחילת פברואר, אז הודיעה החברה כי בידיה טיפול פוטנציאלי. כלומר, המשקיעים כן רואים לנגד עיניהם את הכסף, אם כי פינמסר מדגישה כי מן החברה יצאו בתקופה זו חדשות נוספות שהיו עשיות להיות אחראיות להעלאת מחיר המניה. בעבר, חברות שפיתחו תרופות למחלות ויראליות לא הצליחו להחזיר את ההשקעה כאשר המחלה נכחדה, אם בזכות או בלי קשר לאותה התרופה. לכן אכן מדובר בהימור של גיליאד, וכזה המצדיק את התדמית שלה כחברה שלוקחת על עצמה אתגרים שלא כל החברות מוכנות להתמודד איתם. מאידך, זו אולי דרך אלגנטית להציל תדמיתית מוצר שכבר פותח ממילא, כאמור למחלת האבולה, אך כנראה יעיל פחות עבור אבולה מתרופות אחרות בשוק, ולכן עתידו כמוצר לאבולה לא היה ברור.

רמדסיביר עובד על ידי דיכוי של אנזים בשם RNA-dependent RNA polymerase בו נעזרים וירוסים רבים כדי לשכפל את עצמם, כולל הוירוסים הותיקים במשפחת הקורונה. פגיעה בתהליך הזה לא אמורה לפגוע בתהליכים בגוף האדם.

הניסוי יכלול 1,000 חולים בחלוקה לחולים קשים וחולים בינוניים. מקרים קלים אינם זקוקים היום לטיפול. אולם, במקרים חמורים מאוד ייתכן והתרופה לא תעבוד, משום שמערכות הגוף כבר נכנסות לסחרור שעלול להחמיר גם אם יסולק הוירוס שגרם לכך מלכתחילה. לכן ההעדפה היא לתת את התרופה - במידה ואכן תעבוד - לחולים ברמה בינונית ומעלה.

תוצאות אמורות להתקבל כבר במהלך אפריל. יש לציין כי המוצר ניתן בעבר למתנדבים בריאים כשפותח לטיפול באבולה, כך שתוצאות הבטיחות שלו בבריאים הן משביעות רצון. זה עדיין לא אומר שאין לו תופעות לוואי בחולי קורונה, אבל לפחות נדבך אחד של סיכון כבר הוסר מן המוצר, וזו כנראה אחת הסיבות שבזכותה הסינים מוכנים לקבל את המוצר מיידית לניסוי רחב היקף בחולים.

במקביל, גיליאד מספקת את המוצר לטיפולי חמלה לחולי קורונה ברחבי העולם שמצבם קשה ובינתיים אין להם תרופה. "זה כמובן לא ניסוי מבוקר אבל כבר היו לנו כמה מקרים של חולים שאחרי קבלת הטיפול ניכר שיפור משמעותי במצבם, באופן הצדיק דיווח על המקרים הללו בעיתונות המקצועית".

המוצר מיוצר היום בשתי גרסאות - מוצר שמוכן בחברה ודורש קירור, עבור אזורים שבהם שרשרת האספקה בקירור תקינה ובטוחה, ובאבקה עבור מקומות שהם אי אפשר לסמוך על שרשרת האספקה. הטיפול הוא בעירוי, ויבחן במתן של חמישה ימים או עשרה ימים.