בלקרוק | פיצ'ר

הדרמה ההוליוודית, קרן ההשקעות הגדולה בעולם, ועשרות מיליוני הדולרים שירדו לטמיון

מנהל של אחת הקרנות של בלאקרוק פוטר בשבוע שעבר לאחר שהתברר כי השקיע באולפן סרטים קטן אחרי שבתו קיבלה תפקיד בסרט • ההשקעה בגובה 75 מיליון דולר ירדה לטמיון, אך השאירה אחריה שובל של סימני שאלה שמסעירים את וול סטריט ואת הוליווד

לורנס דאגלס פינק, יו"ר ומנכ"ל בלאקרוק / צילום: Thomas Peter, רויטרס
לורנס דאגלס פינק, יו"ר ומנכ"ל בלאקרוק / צילום: Thomas Peter, רויטרס

קחו פסק זמן ממהומת הקורונה והדרמה בשווקים לטובת מיני דרמה אחרת שמתנהלת בימים אלו בקרן ההשקעות הגדולה בעולם - קרן בלאקרוק. בסיפור הזה יש הכל מהכל: האשמות בהונאה וזיופים, כסף שירד לטימיון, ניחוח כוכבים וסימני שאלה סביב תפקיד שקיבלה בתו של אחד ממנהלי הקרן בסרט שמומן, לא פחות, על ידי הקרן עצמה.

הסיפור מתמקד באחת מקרנות החוב שמנהלת בלאקרוק ואשר הלוותה עשירית מההון שהיה לה אז (750 מיליון דולר) לאולפן סרטים פרטי קטן בשם "אווירון קפיטל". זה היה הימור אגרסיבי במיוחד שהסתיים במפח נפש - 75 מיליון דולר ירדו לטימיון.

בדצמבר האחרון הגישה הקרן תביעה נגד אולפן הסרטים וכנגד הבעלים שלו ויליאם סדלר. מסמכי התביעה גילו כי סדלר אמנם מכחיש שרימה את הקרן, אך נתפס בזיוף חתימות של בכירים בקרן למסמכים שונים כדי לנסות ולהאיץ את המכירות של אחד מהסרטים.

אלא שהשאלה הגדולה יותר שמעסיקה בימים אלו את וול סטריט מחד ואת הוליווד מאידך היא למה מלכתחילה הלוותה בלאקרוק האדירה עשרות מיליוני דולרים למיזם קולנועי קטן.

וממש כמו בסרט הוליוודי, אווירון, אותו אולפן הוליוודי קטן שהקרן של בלאקרוק מימנה, נתן תפקיד באחד מסרטיו לבתו של אחת ממנהלי הקרן. המנהל, רנדי רוברטסון, שעבד בבלאקרוק עשר שנים, פוטר בשבוע שעבר אחרי בדיקה פנימית שהסתיימה בדיווח של בלאקרוק לפיו היא "נוקטת אמצעים נמרצים" להחזיר ערך ללקוחות ולשיפור אמצעי הבקרה והפיקוח על עסקאות מסוג זה.

פרטים שנחשפו בהמשך לימדו כיצד עבדה המנגנון: בלאקרוק השקיעה לראשונה באולפן ההקלטות 12 מיליון דולר כבר בשנת 2015. הבעלים סדלר סיפר שזמן קצר לאחר מכן הקיימה פגישה עם בתו של מנהל הקרן "בכל פעם שהייתה לנו הזדמנות להכניס אותה לסרט, שקלנו זאת" אמר. בהמשך התברר כי ההשקעות הנוספות הגיעו לאחר שמנהל הקרן הבין שבתו תקבל תפקיד באחד הסרטים "אני לא יכול לומר שהוא קיבל את ההחלטה רק מפני שבתו תהיה בסרט" סיפר סדלר "אבל אני יכול לומר שבלאקרוק אישרה את המימון אחרי שסירבו לממן סרטים קודמים של החברה".

בסה"כ הופקו על ידי אולפן ההפקות הקטן שבעה סרטים, שישה מתוכם במימון הקרן של בלאקרוק. חלקם אגב דווקא נחשבו להצלחה, למשל הסרט "חטוף" בכיכובה של האלי ברי.

בכל מקרה, השאלות שמעורר הסיפור הזה הן רבות: כיצד אושרה ההשקעה מקרן שהייתה אמורה להיות סולידית וגובה דמי ניהול גבוהים יחסית, בנימוק שהיא משקיעה במחקר קפדני של השקעותיה? ובעיקר - הסיפור הזה גרם להרבה הרמות גבה לאור העובדה שמנכ"ל בלאקרוק, לארי פינק, מתגאה ללא הפסקה בהיותו נושא הדגל של ההתנהלות התאגידית הנכונה בוול סטריט.