כחול לבן והליכוד ישקיעו 5.5 מיליון שקל בפרסום בפייסבוק ביום הבחירות

שתי המפלגות הגדולות בישראל ישקיעו ברגע האמת יותר ממה שהשקיעו בכל החודש שקדם לבחירות

 

 

בני גנץ ובנימין נתניהו / צילומים: יוסי זמיר, Jack Guez/ ASSOCIATED PRESS
בני גנץ ובנימין נתניהו / צילומים: יוסי זמיר, Jack Guez/ ASSOCIATED PRESS

המפלגות משקיעות עשרות מיליוני שקלים בכל מערכת בחירות. לפי תחשיב של מקורות המימון שעשינו ב"גלובס", במערכת הבחירות הראשונה הוציא הליכוד כ-80 מיליון שקל, כחול לבן לפחות 50 מיליון שקל, והעבודה - 20 מיליון שקל. איזה חלק מהסכום הזה מגיע לרשתות החברתיות? תשובה חלקית לשאלה הזאת אפשר לקבל מפייסבוק, שהחל מאוגוסט 2018 חושפת כמה כסף היא מקבלת ממפלגות ומגופים נוספים בעלי זיקה פוליטית.

בדיקה של הנתונים העלתה כי מאוגוסט 2019 עד היום הוציאו המפלגות 30 מיליון שקל על פרסום בפייסבוק. איך הסכום מתפלג? הדף של בנימין נתניהו שילם 1.15 מיליון שקל, והדף של הליכוד הוסיף 200 אלף שקל. כחול לבן היא השיאנית, אבל ההוצאה שלה מפוצלת בין ארבעת חברי הקוקפיט. בני גנץ שילם לפייסבוק 832 אלף שקל בחודש האחרון, לפיד 600 אלף, אשכנזי 360 אלף, ויעלון 331 אלף. ההוצאה הכוללת של הארבעה עמדה על 2.12 מיליון שקל.

העבודה, בעיקר דרך הדף של עמיר פרץ, הוציאה 440 אלף שקל בחודש האחרון. ליברמן רק 150 אלף, ימינה 122, והמשותפת רק 100 אלף. כל הנתונים האלה לא כוללים את יום הבחירות.

על מה הולך הכסף? בעיקר על באנרים - פרסומות שמופיעות בפיד של המצביעים. השאלה הגדולה היא איך לפנות לקהל רלוונטי, והתשובה היא טירגוט. איך מטרגטים? צחר רותם, מומחה לשיווק בדיגיטל, מסביר כי ההליך מתחיל במסרון שמבקש מבעל הטלפון מידע על נושא מסוים.

המשיבים שעונים לשאלות בהתאם לעמדות של המפלגה השולחת, מסומנים מיד כתומכים או צביעים פוטנציאליים ומוכנסים למאגר הממוחשב של המפלגה. מאות ואולי אלפי סקרים כאלה נשלחו בשנה האחרונה לכמעט כל טלפון סלולרי בישראל, וכל מי שענה לסקר, קוטלג בארכיוני המפלגות.

מי שמסומן כמתלבט יזכה למנה גדושה של מודעות קופצות בדף הפייסבוק שלו, ומי שמתנגד ייחשף לפחות פרסומות בדרך-כלל. מי שיוצאים מן הכלל הם ערביי ישראל, שזכו לטירגוט של הליכוד ונתניהו, שמטרתו אחת לעודד אותם להישאר בבית ולא להצביע לרשימה המשותפת.

כמה כסף יוציאו המפלגות ביום הבחירות עצמו? לפי הערכות של גורמים בשוק, כחול לבן תשקיע כ-3.5 מיליון שקל. גורם בליכוד מעריך כי הסכום שתוציא המפלגה יעמוד על כ-2 מיליון שקל. נציין כי מודעות של הקמפיינים השונים מופיעות גם באתרי חדשות.