בהלת נגיף הקורונה לא פסחה על הישראליות בוול סטריט: מדד גלובס-פרומתאוס ירד בפברואר ב-6.3%

המגמה השלילית בחודש שעבר ניכרה גם במדד ת"א-125, שירד ב-5.7%, ובמדד נאסד"ק, שאיבד מערכו 6.4% • בתת-המדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים בלטה לטובה חברת קומפיוג'ן, שמנייתה השלימה זינוק חודשי של 26%, ובתת-מדד הטכנולוגיה בלטה חברת פייבר

מניות החברות הישראליות הנסחרות בבורסות וול סטריט נסחרו בפברואר במגמה שלילית, בדומה למרבית שוקי המניות בעולם, שהושפעו קשות מהתפרצות נגיף קורונה בסין ובהמשך במדינות נוספות בעולם. מגמה זו הובילה את מדד גלובס-פרומתאוס, שעוקב אחרי מניות החברות הישראליות בבורסות ניו יורק ונאסד"ק, לירידה של 6.3%. לשם השוואה, בחודש שעבר ירד מדד ת"א-125 ב-5.7% ומדד נאסד"ק איבד מערכו 6.4%.

בדומה למגמה של המדד, ירד תת-המדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים בשיעור של 7% בפברואר, בעוד מדד ת"א ביומד ירד ב-6% - ואילו על מדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה פסחו הירידות והוא הוסיף לערכו 0.3%.

מדד גלובס-פרומתאוס
 מדד גלובס-פרומתאוס

אחת החברות שבלטו לטובה בתת-המדד בפברואר היא קומפיוג'ן, שמנייתה השלימה בחודש שעבר זינוק של 26%. קומפיוג'ן עוסקת באימונותרפיה - שיטת טיפול נגד מחלת הסרטן, שמסייעת לגוף לזהות ולתקוף תאים סרטניים, מפתחת תרופות וטכנולוגיות נלוות לסיוע בתהליכים ומוצרים רפואיים מבוססי גנים. החברה הודיעה בפברואר על הרחבת שיתוף הפעולה עם חברת התרופות בריסטול-מאיירס סקוויב. במסגרת שיתוף הפעולה, נבדק הטיפול לסרטן של קומפיוג'ן (COM701) בשילוב עם הטיפול של בריסטול. כעת ייפתח ניסוי חדש, שבו יבחנו את הטיפול של קומפיוג'ן עם מוצר נוסף של בריסטול.

מניית פייבר טיפסה ב-21% בפברואר

מניות הטכנולוגיה הישראליות בוול סטריט ירדו גם הן בפברואר, והובילו את תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה לירידה של 6.4%. באותה תקופה, מדד ת"א טכנולוגיה נפל ב-8.4% ומדד נאסד"ק טכנולוגיה ירד ב-6.2%.

חברת פייבר, שפיתחה זירת מסחר אינטרנטית המחברת בין פרילנסרים ללקוחות בעולם, בלטה לטובה בחודש שעבר עם עלייה של 21% במחיר המניה. החברה, שדיווחה על הכנסות של 107 מיליון דולר בשנת 2019, הציגה צמיחה של 42% בהשוואה להכנסות ב-2018 והעלתה את התחזיות שלה לשנת 2020. מאז ההנפקה של פייבר ביוני אשתקד ועד לסוף פברואר עלה מחיר מניית החברה בכ-50% לשווי של כמיליארד דולר.

בחברת פרומתאוס ייעוץ כלכלי מציינים חברה ישראלית "מעניינת ורותחת", כהגדרתם, במדד גלובס-פרומתאוס: סולאראדג', העוסקת בפיתוח ואספקה של מערכת לאופטימיזציה ולניטור של אנרגיה סולארית. החברה הונפקה לראשונה בנאסד"ק ב-2015 במחיר של 18 דולר למניה, וכיום מנייתה נסחרת במחיר של כ-129 דולר, המשווה לה שווי שוק של לא פחות מ-6.3 מיליארד דולר.

מניתוח מחלקת המחקר של פרומתאוס עולה כי מעבר לעובדה שסולאראדג' נסקה לשווי של כמעט פי שבעה מהמחיר בהנפקה, החברה מראה שיעורי צמיחה של עשרות אחוזים במכירות וברווחיות וכן הצליחה עד כה להתגבר על מתחרותיה. לפי פרומתאוס, החברה כבשה נתח שוק של יותר מ-60% בארה"ב, הן במערכות סולאריות ביתיות והן במערכות מסחריות.

סולאראדג' דומיננטית בשוק האמריקאי

אייל שבח, שותף מייסד בפרומתאוס ומנהל מחלקת טכנולוגיה, מציין כי הדומיננטיות הנוכחית של סולאראדג' בנתח השוק ארה"ב - אחד השווקים האסטרטגיים של החברה - גדולה יותר מפי שלושה מהמתחרה האמריקאית Enphase Energy, וממחישה את הצמיחה המהירה של החברה, שבשנת 2012 החזיקה בפחות מ-2% מנתח השוק בארה"ב. "החברה שומרת באופן עקבי על מגמת צמיחה בהכנסות וברווחיות. ב-2019 מחזור ההכנסות שלה הסתכם ביותר מכ-1.4 מיליארד דולר - צמיחה של כ-52% במחזור בהשוואה להכנסות שהפיקה ב-2018, ושל כ-135% בהשוואה לאלה של 2017", אומר שבח.

מניית סולאראדג עלתה ב-615 מאז ההנפקה (דולרים)
 מניית סולאראדג עלתה ב-615 מאז ההנפקה (דולרים)

לפי פרומתאוס, על בסיס כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), בשולי הרווח הגולמי רשמה סולאראדג' בשנת 2019 ירידה מינורית של קצת יותר מ-1% בהשוואה לשנה שעברה, אבל החברה עדיין שומרת על מרווחים יציבים בטווח 35%-34% מההכנסות. הרווח התפעולי של החברה הסתכם בכ-190 מיליון דולר, לעומת רווח של כ-139 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

בשורה התחתונה, הרווח הנקי של סולאראדג' צומח בשיעור דו-ספרתי על פני השנים האחרונות. ב-2019 החברה דיווחה על רווח נקי של כ-147 מיליון דולר, לעומת רווח של כ-129 מיליון דולר ב-2018 - צמיחה שנתית של כ-14%. בהשוואה ל-2017, הרווח הנקי צמח בכ-74% ב-2019. שבח ציין כי "המפתח לצמיחת החברה ברבעונים האחרונים היה החדירה שלה לשווקים נוספים בעולם והפחתת התלות בשוק האמריקאי, שחווה בשנה האחרונה ירידה במחירים ובביקושים, בעיקר בשוק הדיור. עם זאת, סולאראדג' עדיין שומרת על מעמד תחרותי מוביל בשוק המגורים בארה"ב, המהווה מנוע צמיחה עיקרי שלה ועדיין אחראי לרוב הכנסותיה מהשוק הסולארי".

מבדיקת פרומתאוס עולה כי סולאראדג' רשמה הכנסות מהתחום הסולארי של כ-389 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2019, כשמתוכן סכום ניכר של כ-237 מיליון דולר בארה"ב - כלומר, כ-60.8% מכלל ההכנסות בשוק הסולארי. באירופה עמדו ההכנסות על כ-119 מיליון דולר, כ-30.6%. שאר ההכנסות הגיעו משוקי-מפתח נוספים, כמו יפן, אוסטרליה, הודו, ושווקים קטנים יותר כמו ישראל.

סולאראדג' פרסמה תחזית לרבעון הראשון של 2020, והיא צופה בו הכנסות של 425-440 מיליון דולר, המהוות צמיחה של 56%-62% לעומת הרבעון המקביל ב-2019. לדברי שבח, "החברה ממשיכה, וכנראה שתמשיך, לצמוח בקצב מרשים מאוד בזכות איכות הניהול, התפתחות המוצרים והטכנולוגיה שלה, המהווה יתרון ביחס למתחרותיה ושלא אומצו עדיין במידה נרחבת בשוק האמריקאי". הוא מוסיף כי מתחרותיה המרכזיות של סולאראדג' הן Huawei הסינית, שפעילה מאוד בשוק הסיני, וכן חברות כמו Enphase Energy ו-SunPower האמריקאיות, SolarWorld הגרמנית ואחרות. לדבריו, צמיחת החברה היא גם בזכות הצמיחה האדירה בענף.

סולאראדג' פועלת בענף האנרגיה הסולארית, כשהשיח העולמי על משבר האקלים רק נמצא במגמת עלייה. לפי הערכות הארגון האירופי Solar Power Europe, שמייצג יותר מ-200 חברות מ-35 מדינות, עד 2021 תהיה צמיחה דו-ספרתית שתכפיל את סך קיבולת האנרגיה הסולארית המותקנת ליותר מ-1,100 ג'יגוואט עד לסוף 2022. בהקשר לכך, מוסיף שבח כי מה שמניע את הצמיחה האדירה של תחום זה הוא שילוב של גורמים סביבתיים, פוליטיים וכלכליים. "אנרגיה סולארית נוצרת על ידי השמש בצורת חום ואור. זהו אחד ממקורות האנרגיה המתחדשים הזמינים ביותר על פני כדור הארץ. העובדה שזו אנרגיה זמינה בשפע, ללא עלות, שאינה שייכת לגוף או למדינה כלשהם, הופכת אותה לאחד המקורות החשובים ביותר של אנרגיה לא קונבנציונלית". 

עם זאת, בפרומתאוס מזהירים כי המגמה הנוכחית של הממשלות במדינות מרכזיות בעולם היא להוריד בהדרגתיות את היקף התמיכה שלהן ביצרניות כאלה. זהו סיכון מרכזי עבור חברה כמו סולאראדג', שאם תמשיך לצמוח בדומה לרבעונים האחרונים, אולי תוכל למזער את התלות שלה באותן סובסידיות ממשלתיות. לסיכום, אומר שבח, לא ניתן לחלוק על המומנטום המצוין של סולאראדג' עד כה. "ניתן רק לצפות ולראות אם החברה תמשיך לצמוח בהתאם לרבעונים האחרונים, תמשיך להיות דומיננטית בארה"ב וכן תחלוש על שווקים גלובליים נוספים", אמר. "היעדים האגרסיביים לאנרגיות חשמל מתחדשות בעולם מהווים קרקע בטוחה לסולאראדג' ומתחרותיה לצמוח, וימים יגידו אם החברה תצליח לשמור על היתרון התחרותי שלה ולהתפרס על פני שווקים נוספים בעולם". 

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות