תוכנית ההפרטות של רשות החברות נחשפת: תכניס למדינה 15 מיליארד שקל

רשות החברות תציג לממשלה הבאה את תוכנית ההפרטה המלאה • על הפרק: הפרטת 25% מחברת החשמל לפי שווי של 25 מיליארד שקל • ועד העובדים בתע"א יתנה את הסכמתו להפרטה ב"הלבנת" חריגות השכר ובנמל אשדוד טרם הושגה הסכמה עם העובדים

יעקב קוינט, מנהל רשות החברות / צילום: שלומי יוסף
יעקב קוינט, מנהל רשות החברות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות הממשלתיות תציג לממשלה הבאה תוכנית לגיוס 15 עד 18 מיליארד שקל באמצעות הנפקות מיעוט ומכירת שליטה בחברות ממשלתיות. מדובר בתוכנית המרכזת את כל מהלכי ההפרטה שמקדמת הרשות כיום ולהערכת מנהל הרשות יעקב קוינט את רובה ניתן לממש בטווח זמן קצר יחסית שבין עשרה חודשים לשנה.

מרבית החברות מיועדות להפרטה חלקית באמצעות גיוסי הון בבורסה, למעט חברות הנמלים אשדוד וחיפה, שאת הבעלות על שתיהן המדינה מעוניינת למכור בשלמותה. היתרונות המרכזיים של התוכנית מבחינת המדינה הם באפשרות להשתמש בחלק מהתקבולים (באמצעות משיכת דיבידנדים) לצורך צמצום הגירעון התקציבי ובמקביל לחזק את מבנה ההון והממשל התאגידי בחברות עצמן. לצורך קביעת שווי ראשונית לחברות נעזרו ברשות בחברת גיזה שביצעה הערכות בשיטת מכפילי ה-EBIDTA (בהשוואה לממוצעי קבוצות ייחוס) ועל פי שיטת היוון תזרימי המזומנים (DCF).

החברות הממשלתיות נמצאות בשנים האחרונות במגמה של שיפור משמעותי בתוצאות העסקיות שלהן - עובדה שתומכת בגיוס הון בעיתוי הנוכחי.

ההנפקות שיכניסו מיליארדים לקופת המדינה
 ההנפקות שיכניסו מיליארדים לקופת המדינה

בחברת החשמל חיכו לרפורמה

בדירוג החברות הממשלתיות על פי שוויין בולטת חברת החשמל כמובילה את רשימת החברות הממשלתיות המיועדות להפרטה ובפער ניכר: שוויו של המונופול הגדול בישראל מגיע להערכת גיזה ל-25 מיליארד שקל. היוזמה להפרטה היא כבר ישנה אבל לא ניתן היה להוציא אותה אל הפועל עד להשגת הסכם רפורמה בחברת החשמל.

בראיון ל"גלובס" במלאות שנה לחתימת הסכם הרפורמה גילה יו"ר חברת החשמל יפתח רון-טל כי לאור ההתקדמות ביישום הרפורמה החליט דירקטוריון החברה לבחון הנפקת 25% ממניותיה. בעקבות ההחלטה כבר הוקם צוות בחברה לקידום התהליך ובקרוב צפויה להתקבל הערכת שווי מפורטת. העובדה שאיגרות החוב של חברת החשמל נסחרות בבורסה מסייעת לקצר זמנים בתהליך של הנפקת מניות משום שהיא מאפשרת לחברה להסתמך על תשקיף מדף קיים. להערכת גיזה הנפקת רבע ממניות חברת החשמל בבורסה תניב תקבולים בהיקף של כ-6 מיליארד שקל.

התעשייה האווירית, החברה השנייה בשוויה בתיק הממשלתי, שווה להערכת גיזה בין 10 ל-13 מיליארד שקל. גם במקרה של התעשייה האווירית מדובר על מכירת נתח של 25% ממניות החברה, כלומר סכום של כ-3 מיליארד שקל. יוזמת הנפקת המיעוט בתעשייה האווירית שיצאה לדרך מספר חודשים לפני חברת החשמל נתקלה מאז בקשיים ניכרים. תחילה הייתה זו מערכת הביטחון שהעדיפה למכור את המניות למשקיע אסטרטגי, אך הקושי העיקרי נוצר בעקבות גילוי חריגות שכר לכאורה בהיקף נרחב בחברה ודרישת הממונה על השכר באוצר קובי בר-נתן מעובדי החברה להשיב לקופת המדינה מאות מליוני שקל. בתגובה לכך הודיע וועד עובדי התעשייה האווירית בראשות יאיר כץ כי הוא מתנה את הסכמתו להליך ההפרטה בהלבנת חריגות השכר על-ידי המדינה - כרגע השיחות נקלעו למבוי סתום בנקודה זו.

חברות הנמל הממשלתיות, המדורגות במקומות השלישי והרביעי מבחינתן שוויין, מיועדות כאמור להפרטה מלאה. חברת נמל חיפה, הקטנה יותר, שווה להערכת המדינה כמיליארד שקלים וחצי ובנוסף להם יש לזכור שהמדינה דורשת מהמשקיע שירכוש את החברה להתחייב להשקעת מיליארד שקל בתשתיות הנמל. בחברה כבר הושג הסכם עם העובדים שפתח את הדרך להפרטתה וההליך עצמו כבר אושר בוועדת השרים להפרטה. הליך המכירה יפורסם בקרוב ולפי ההערכות הוא יהיה במתכונת דומה לזו של מכירת נמל אילת ב-2012, בשינויים המחוייבים. על רכישת הנמל צפויים להתמודד בין היתר חברות מסין (אם המדינה תאפשר להן), חברת קרוזים מושחקנים מקומיים ובהם חברת מספנות ישראל המפעילה נמל פרטי צמוד לחיפה.

בחברת נמל אשדוד, אחותה הבכירה של חיפה, טרם הושג הסכם עם העובדים, שחלקם דורשים עדיין לקבל תמורה עודפת על זו שקיבלו עובדי נמל חיפה. גם תמיכת ההנהלה של חברת נמל אשדוד במהלכי הפרטה איננה חד-משמעית כמו זו של הנהלת נמל חיפה. ואולם הקשיים האלה לא צפויים לשנות את החלטת המדינה למכור את החברה בעסקה שצפויה להניב כ-2.5 מיליארד שקל, להערכת גיזה.

גם המונופולים הטבעיים ברשימה

שלוש החברות הבאות בתור, מקורות, תשתיות נפט (תש"ן) ונתיבי הגז (נתג"ז) הן מונופולים טבעיים בתחומי המים, הולכת הגז והנפט. מקורות ונתג"ז כבר הנפיקו איגרות חוב בהקצאות פרטיות בשוק המוסדי ונתג"ז קידמה הליך גיוס אג"ח סחיר, שנתקל בהתנגדות מצד משרד האנרגיה. תש"ן אמורה לצאת להליך דומה בקרוב, אך לצורך כך תידרש החברה להסדיר את יחסיה עם המדינה ולחתום על רשיון והסכם תפעול. להערכת רשות החברות ניתן יהיה להנפיק בין 25% ל-49% ממניות שלוש חברות התשתיות.

נתג"ז, ששווייה מוערך בכ-3 מיליארד שקל עשויה לגייס בדרך זו בין 800 מיליון ל-1.5 מיליארד שקל. שוויה של מקורות נע לפי הערכות בין 3 ל-4 מיליארד שקל והיא תוכל לגייס בין 750 מיליון ל-2 מיליארד שקל, ותש"ן, ששווה מיליארד וחצי שקל, תוכל לגייס בין 400 ל-750 מיליון שקל.

שתי החברות אחרונות דואר ישראל והחברה לשירותי איכות סביבה הן הקטנות ביותר בפורטפוליו החברות המיועדות להפרטה, אך דווקא אצלן הליכי ההפרטה המתקדמים ביותר. ועדת השרים להפרטה כבר אישרה מכירת 40% מחברת דואר ישראל, מהן 20% למשקיע אסטרטגי. שוויה של חברת דואר ישראל מוערך במיליארד שקל, כך שההכנסות הצפויות למדינה עומדות על כ-400 מיליון שקל. גם הליך הפרטת החברה לשירותי איכות סביבה אינו צפוי לעורר קשיים מיוחדים. מאחר שמדובר על חברה קטנה ששוייה מוערך בכ-400 מיליון שקל ההכנסות אינן צפויות לעלות על 200 מיליון שקל.