על גבול צרפת-גרמניה: אופל קורסה היא אטרקטיבית ושמרנית

אופל קורסה החדשה חולקת רכיבים רבים עם פיג'ו 208 החדשה, אחותה לקבוצה, ומשלבת מראה אטרקטיבי, וביצועים נמרצים בגרסה הבכירה, ביחד עם תדמית שמרנית לקהל השמרני של היד השנייה • אבל בשוק מחכה לה קרב שיווקי קשה

בתחילת השבוע הוכרזה הזוכה בתחרות "מכונית השנה באירופה" לשנת 2020. ההכרזה השנתית מתרחשת בדרך כלל בטקס נוצץ וחגיגי, שנערך בערב הפתיחה של תערוכת הרכב של ז'נבה, בנוכחות נציגי המדיה העולמית ואח"מים מכל תעשיית הרכב. אבל השנה, בצל הקורונה וביטול התערוכה כולה, טקס ההכרזה היה חפוז ועגום ובוצע באמצעות שיחת ועידה ושידור וידאו ברשת.

ועדיין, זו הייתה נחמה עבור הזוכה, קבוצת פיג'ו-סיטרואן (PSA), שהפיג'ו 208 החדשה שלה קטפה את התואר, וגם עבור אופל, חברת הבת החדשה שלה. אמנם בהנהלת PSA מתעקשים ליצור בידול רשמי מוצהר בין המותג הצרפתי למותג הגרמני וטוענים לדי-אן-איי נפרד ועצמאי. אבל אפשר בהחלט להניח שאנשי המכירות של אופל באירופה כבר תודרכו לציין ב"דרך אגב" בפני הלקוחות כי הקורסה החדשה חולקת הרבה מרכיביה ותכנונה עם אחותה הצרפתית שזכתה בפרס. 

חיצונית לפחות, מאמצות שתי האחיות כיוון שונה בתכלית. אמנם הממדים החיצוניים שלהן זהים וגם הפרופורציות הכלליות דומות, אבל מעצבי אופל קיבלו יד חופשית ליצור בידול. התוצאה היא מכונית שמכוונת בעליל לכיוון אאודי A1 החדשה עם מראה רחב-נמוך ואתלטי, קווים ספורטיביים-אלגנטיים וחרטום עדכני, שמחצין גריל טרפזי ופנסים מחודדים עם תאורת לד מעוצבת בגרסה הבכירה.

כמו אצל אאודי, פרופיל הצד מציג קפלי מתכת מורכבים וגג צף ואילו הזנב רחב ושרירי. גרסת ה-GS הבכירה של הקורסה בה נסענו גם צוידה בחישוקי 17 אינץ' רחבים ונאים, עם צמיגים בפרופיל קרבי, ובעוד כמה תוספות קוסמטיות כמו מפלטים ופגושי ספורט, שהשלימו את המראה הנמרץ. מכונית ההדגמה שלנו משכה לא מעט תשומת לב ברחוב הישראלי הטרוד, אם כי קרוב לוודאי שניתן לייחס זאת גם לשילוב הצבעים שלה - גוף כתום וגג שחור (אופציה) במראה של חיפושית אפריקנית עצבנית.

גם תא הנוסעים של השתיים פונה לקהלים שונים. בעוד שפיג'ו 208 מתהדרת במערך פיקוד עתידני-חללי נוסח מותג הפרמיום DS, שבמרכזו לוח מחוונים דיגיטלי מתוחכם, הגה אליפטי צר ומתגי "פסנתר" אופקיים, הקורסה פונה לקהל שמרני ובוגר יותר, שמסרב להצטרף לדור האייפון. יש לה לוח מחוונים אנלוגי למהדרין עם מחוונים בעיצוב קלאסי (מילה עדינה למיושן), הגה בתצורה תקנית ועזרי שליטה מאורגנים וקלים לאיתור ולתפעול. רק מוט ההילוכים בתצורת סטיק זהה לזה של משפחת פיג'ו-סיטרואן ורומז על המורשת. גרסת ה-GS גם כוללת ריפוד ספורטיבי נאה וכמה פסי קישוט, שמוסיפים קצת צבע לאווירה חמורת הסבר.

פחות מרווחת מהמתחרות

בלי דיגיטציה אי אפשר ולכן גם הקורסה מצוידת במסך מולטימדיה רחב, שהוא פריט הכרחי כיום. המסך חד וברור אבל תפעולו הפיזי באמצעות מתגי מגע שטוחים די איטי ומגושם. עמדת הפיקוד עטויה בחומרים רכים אבל המרכיב הדומיננטי בתא הוא פלסטיק נוקשה, כמקובל בפלח המחיר הזה. איכות ההרכבה והגימור טובה ובידוד הרעשים סביר לקבוצה. מפרט האבזור של הגרסה הבכירה עשיר יחסית וכולל בין השאר גג זכוכית פנורמי עם הצללה חשמלית, מערכת קול איכותית ומערך מקיף של עזרי נהיגה מתקדמים.

מרחב הישיבה מלפנים נדיב, והמושב האחורי מספק מרחב ברכיים, כתפיים וראש סביר לשני מבוגרים ממוצעי קומה. מנגד, מפתחי הדלתות מאחור די צרים, ועם בסיס גלגלים של 2.54 מטר יש בפלח המחיר הזה מתחרות מרווחות יותר - בוודאי אם מכלילים בקטגוריה גם ג'יפונים. תא מטען שטוח בנפח של 309 ליטר יענה על רוב הדרישות העירוניות של משפחה צעירה.

הסיבה המרכזית לזכייתה של משפחת ה-208 החדשה בתואר מכונית השנה היא הגרסה בעלת ההנעה החשמלית שמצוידת בסוללה גדולה. גם לאופל קורסה יש גרסה מקבילה אבל שיקולי תמחור והיצע משאירים כרגע את שתי הגרסאות המעניינות הללו בחו"ל. בינתיים מגיעה אלינו הקורסה עם מנוע הטורבו-בנזין המוכר של קבוצת פיג'ו-סיטרואן, בתצורה של 3 צילינדרים בנפח 1.2 ליטר והספק של 100 כוח סוס בגרסת הבסיס, או 130 כוח סוס בגרסת ה-GS בה נסענו.

זהו הספק מכובד למכונית קומפקטית קלת משקל, וביחד עם מומנט בריא של 23 קג"מ ותיבה אוטומטית זריזה בת שמונה מהירויות, המנוע מעניק למכונית תחושת מרץ, שבהחלט הולמת את המראה החיצוני.

סלחנות לטעויות נהיגה

אמנם מצב התכנות הרגיל של התיבה האוטומטית, ובוודאי המצב החסכוני, מגיבים בעצלתיים ומיועדים בעיקר לחיסכון בדלק והפחתת פליטה בעת התנהלות עירונית או שיוט בין-עירוני מנומנם. אבל מצב התכנות הספורטיבי כבר מחלץ מהמנוע הקטן ביצועים מכובדים של אפס ל-100 ב-8.7 שניות, עקיפות החלטיות ודחף מענג בכל סוגי השיפועים. המצב הספורטיבי גם מעבה במקצת את צליל המנוע ומאיץ משמעותית את העברות ההילוכים, אך ללא זכר לתגובות הקפריזיות שמפגינות חלק מהתיבות כפולות המצמדים בתנאים תובעניים. אופל מצהירה על צריכת דלק שאפתנית של כ-22 קילומטרים לליטר, אך בתנאי אמת, שבהם הנהג רוצה גם ליהנות מדי פעם ולא רק לדאוג לתקציב, אפשר לצפות לכ-16 קילומטרים לליטר. לא רע בהתחשב בביצועים.

הכוח והמומנט מועברים לכביש בסיוע שלדה מוצלחת ונעימה לנהיגה. אמנם נטיית הגוף בפניות יותר בולטת מאשר בפולו וב-A1, למשל, אבל צמיגים בחתך 45' ספורטיבי נוטעים את המכונית על האספלט, מאפשרים לה להיצמד במדויק לקו הפניה הנכון, ומגלים סלחנות רבה לשעשועי כביש ולטעויות נהיגה על אספלט חלקלק. ההיגוי מרגיש קליל ומנותק במצב הרגיל, אבל למודי ניסיון מדגמים אחרים של קבוצת PSA ניגשנו ישר לאופציית הניתוק של מערכת הסיוע להיגוי, מה ששיפר משמעותית את ההיזון החוזר ואת הדיוק.

נוחות הנהיגה סבירה בהחלט ברוב התנאים, אם כי היא מרגישה יותר נוקשה מהתוצרת הצרפתית העדכנית, ונוטה להיות קופצנית על מהמורות עירוניות איטיות. האשמים כאן הם אותם צמיגים בחתך נמוך, וסביר להניח, שהגרסה הרגילה עם צמיגים מתונים תפגין הרבה יותר קרבה למורשת.

גרסת הבסיס של הקורסה (100 כוח סוס, אפס ל-100 קמ"ש ב-12.2 שניות) מתחילה בכ-106 אלף שקלים ואילו גרסת ה-GS החזקה והמאובזרת מעלה את המחיר ל-119 אלף שקלים. המחירים הללו מציבים אותה בתחרות ישירה לא רק עם המתחרה הגרמנית פולקסווגן פולו, אלא גם מול שלל מתחרות חדישות וג'יפונים באחד הפלחים הצפויים בישראל. כך או כך, אופל היא מייצגת קפיצת דרך משמעותית לעומת קודמתה האנונימית, ובגרסה החזקה היא נהנית מהיתרונות הדינמיים המסורתיים של ההנדסה הצרפתית מבלי לוותר על התדמית של תוצרת גרמניה. 

חלק מהמתחרות

טויוטה יאריס 2020

המכונית, שתגיע בהמשך השנה, נוטשת את העיצוב השמרני לטובת מראה אופנתי והרפתקני, עם גריל ענק ומודגש, גג קמור שמשתפל לאחור ושלל תפיחות. המרכב רחב משמעותית מהנוכחי, תא הנוסעים עמוס צגים, הפלטפורמה חדשה והקלף החזק הוא מנוע 1.5 ליטר היברידי עם תגובה וחיסכון משופרים

פולקסווגן פולו 2020

120 אלף שקל עולה גרסת ה-1 ליטר טורבו המשודרגת של פולו 2020 עם הספק של 115 כוח סוס, מומנט של 20 קג"מ, תיבה כפולת מצמדים ותאוצה מאפס ל-100 ב-9.5 שניות. האבזור התקני פחות עשיר מהקורסה אך התא בנוי היטב, כולל מערכות בטיחות מקיפות, ומציע תא מטען של 351 ליטר.

רנו קליאו 2020

רנו קליאו החדשה, שנחתה כאן לאחרונה, ניצבת על פלטפורמה חדשה עם בסיס גלגלים של 2.58 מטר ומצוידת בתא נוסעים עמוס אלקטרוניקה ומערכות בטיחות. הגרסה הבכירה, שעולה 115 אלף, מצוידת במנוע 1.3 ליטר טורבו עם 131 כוח סוס ו-24 קג"מ משודך לתיבה כפולת מצמדים ומאיצה ל-100 ב-9 שניות.