נוף צורים תשלם למשפחת גולובנציץ 68 מיליון שקל כיתרת חוב על קרקע בבית שמש

החל משנת 2014 נחתמו בין הצדדים שורת הסכמים סביב הקמת פרויקט בנייה נרחב בבית שמש שכולל כ-315 דירות • לאור מחלוקת כספית שהתגלעה בין הצדדים מונה עו"ד יוסף בן דור לשמש כבורר ביניהם • למרות המחלוקת הכספית בניית הפרויקט כולו מתקדמת כרגיל

פרויקט בניה של יסודות צור בגבעת אברהם בית שמש / צילום: בר אל
פרויקט בניה של יסודות צור בגבעת אברהם בית שמש / צילום: בר אל

החברה הקבלנית נוף צורים ובעליה הלל יעקובסון, חויבו בתשלום של 68 מיליון שקל לבעלי קרקעות ברמת בית שמש, שעליהן נבנות 315 יחידות דיור. כך קבע הבורר שנקבע לסוגיה, עו"ד יוסף בן דור, שדן באחרונה בתביעות ההדדיות של בעלי הקרקע, משפחת גולובנציץ, לבין החברות הקבלניות.

מדובר במערכת הסכמים ענפה שנחתמו בין יעקובסון לבין משפחת גולובנציץ, שבראשה עומד הקבלן אריה גולובנציץ. חברת נוף צורים שהתקשרה עם משפחת גולובנציץ בהסכמים, נוסדה ב-2014 על ידי יעקובסון.

הסכם היסוד בין הצדדים נחתם ב-2014, ובו נקבע, כי נוף צורים תרכוש מגולובנציץ זכויות בנייה בשטח של כ-8.4 דונם בצפונה של שכונת רמת בית שמש, מתוך שטח כולל של כ-29 דונם, שבו החזיקה המשפחה. בשטח האמור אמורות היו להיבנות 120 יחידות דיור בחמישה מבנים, ואולם במהרה מספרן הוכפל ל-240 דירות ב-10 מבנים, ולאחר מכן התווספו להן עוד 75 יחידות דיור ובסך הכל מספר הדירות במתחם אמור היה להגיע לכ-315. בסך הכל אמור היה לשלם היזם לבעלי הקרקע כ-124 מיליון שקל, מהם שולמו כבר 42.5 מיליון שקל. כיום נמצאות רוב הדירות במצב מתקדם של בנייה, ואולם בין הצדדים היחסים הועכרו, לנוכח אי העברת מלוא התמורה לבעלי הקרקע.

עם הזמן, כשהיזם לא העביר את הסכומים הנדרשים, נחתמו שוב הסכמים בין הצדדים, שנועדו לתמרץ אותו לעשות זאת, ואולם הדברים לא קודמו, והם פנו לבוררות. בין היתר טען יעקובסון במסגרת ההליך כי העירייה עיכבה את הוצאת היתרי הבנייה ומשפחת גולובנציץ שעיכבו עבודות פיתוח על הקרקעות שלהם, הם שערמו בעיות על הפרויקט, ואולם טענותיו נדחו. "על פניו ברור, כי לשני הצדדים היה אינטרס כלכלי משותף לקדם הוצאת ההיתר ולפיכך מצאתי לנכון לדחות את טענות נוף צורים כי גולובנציץ פעלו באופן מכוון למנוע את הוצאת ההיתר", כתב הבורר בעניין זה.

לאור זאת, נותרו על תילן התביעות של משפחת גולובנציץ כנגד נוף צורים ובעליה יעקובסון. הבורר חייב את החברה לשלם סך של 68.5 מיליון שקל למשפחה, כשעוד 13 מיליון שקל צפויים להגיע לידי המשפחה, כיתרת התשלומים על הקרקע, בעת מכירת כל הדירות בפרויקט.

על אף שהבורר קיבל את טענותיה של המשפחה, כי היזם פיגר מאוד בתשלומים, הוא סירב לקבוע פיצוי לפי סעיף של הפרת חוזה: "על אף שהוכח בפניי כי האיחורים והעיכובים בפרויקט נבעו ממחדלים וממעשים שמקורם בנוף צורים, איני רואה הצדקה לחייב את נוף צורים בפיצוי מוסכם ו/או בריבית הנקובה בהסכם וזאת משום שהתרשמתי כי בפועל, פעולותיה של נוף צורים גרמו לכך שההכנסות בפרויקט גדלו, בין היתר על רקע עליית מחירי הדיור... ומשום כך לא שוכנעתי כי בפועל נגרם נזק לגולובנציץ כתוצאה מעילה זו", נכתב בפסק הבוררות.

את משפחת גולובנציץ ייצגו עוה"ד בעז בן-צור ואסנת גולדשמידט שרייר. את נוף צורים, יסודות צור ויעקובסון ייצגו עוה"ד אברהם משה סגל ודוד סגל.