גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לרקוד כדי לשרוד: אמנות הבמה באימפרסיוניזם זוכה לעדנה מחודשת

מהאופרה של דגה, דרך נשות הקברט של לוטרק ועד הקרקס של פיקאסו ● עולם הבמה הילך קסם על האמנים האימפרסיוניסטים, שרצו לתעד את התרבות המשתנה והציבו אותה במרכז היצירות שלהם ● עכשיו מוזיאונים בעולם מציגים אותן מחדש

אמנות-אדגר דגה
אמנות-אדגר דגה

השנה חוגגת האופרה של פריז 350 שנה להיווסדה בתערוכה מקפת ליצירתו של דגה, שבמשך שנים ארוכות צייר את רקדניות האופרה האלגנטיות על הבמה ומאחוריה. התערוכה, שמוצגת במוזיאון אורסיי ולאחר מכן תטייל בעולם, היא הגדולה ביותר שלו אי פעם.

לצדה עלתה ב-LA CAIXA במדריד ובגרנד פאלה בפריז תערוכה ששמה במרכזה את עבודותיו של טולוז לוטרק, שהביא את אמנות הבמה ליצירתו מנקודת מבט קצת אחרת, וצייר את נשות הקברט שרוקדות, איך לומר, כדי לשרוד. תערוכה על הקברטים של אירופה תעלה גם במרכז האמנויות ברביקן בלונדון ותערוכות דומות צצות כעת ברחבי העולם.

אז מה משך את האמנים האימפרסיוניסטים לצייר את עולם הבמה במקום את הנופים והטבע, ולבשר על עידן חדש? הרצון לספר את הסיפור של אותם ימים, סיפור התרבות המשתנה עם עליית התיאטרון, האופרה, הקברט. זה היה זמנם של הבורגנים ומעמד הביניים. מונה, סיסלי, פיסרו, רנואר, דגה ולוטרק - לכל אחד סגנון שונה ותחום עניין משלו, אבל הם היו הפנים של העידן החדש הזה, ולכן הם כולם משתייכים לאימפרסיוניזם.

דגה, כך לפי אוצר התערוכה שעולה כעת באורסיי, הפך את האופרה של פריז למרכז המחקר שלו. לא רק מקום המציג ז’אנר מוזיקלי ושואו, אלא מיקרוקוסמוס של החיים. כאן חוברים יחד המוזיקה, הריקוד ופניה של החברה. דגה התעניין, אמנם, במתרחש על הבמה, אך גם במה שקורה מאחורי הקלעים ומה שקורה באולם. ייחודו היה באופן שבו ערבב בין חללים ובין זמנים, דבר שמעטים בתקופתו עשו. זוויות הציור היו יוצאות דופן, וכמעט תמיד הוא היה מציב את הסצנה המרכזית בשוליים, כדי לשאול מהי למעשה, מה הכי חשוב בסיפור שאני מספר.

לתוך זה נכנסה השפעת המצלמה, ששינתה לחלוטין את עולם האמנות ואומצה על ידי האימפרסיוניסטים בחום. דגה צייר את האולם והבמה מנקודת מבטו של הקהל, כמו מצלם. זאת כדי לבטא את היחסים בין הקהל למתרחש על הבמה, בין אזור ההופעה לאזור הנינוחות. הוא עבר לצייר בחדרי החזרות וגם כאן שיחק בין נקודות מבט, המעבירות בצורה מרגשת את סיפורן של הרקדניות, שעובדות קשה כל כך בשביל כמה רגעי תהילה. הא חוקר את הגוף הזז שלהן. התנועה תמיד ריתקה אותו וגילתה לו דברים נסתרים.

באופרה הוא מצא את החיים של כולם, ובסטודיו שלו הפיח בהם חיים מחדש.

בשנת 1878 יצר דגה את אחת היצירות המפורסמות ביותר בתולדות הפיסול המודרני - 'רקדנית קטנה בת 14', שבו כיכבה הרקדנית מארי ואן גוטהם. הוא הוצג בתערוכה השישית של הקבוצה האימפרסיוניסטית, ועורר הדים. הפסל לא דמה לשום פסל אחר בתקופתו. הוא נעשה בשעווה (ולימים נוצק בברונזה), לרקדנית היה שיער אמיתי וחצאית טוטו אמיתית. היא שידרה משהו נצחי, אבל גם חי וממשי.

'שלטש רקדניות באולם חזרות', דגה, 1880

ציור תמורת משקה

הרומן של דגה עם האופרה הוא כמעט כמו סיפור האהבה של טולוז לוטרק עם עולם המועדונים. לוטרק, איש צעיר ממשפחה אמידה, קטן קומה ומכוער במושגי הזמנים ההם, היה בן בית במולן דה לה גאלט ובמולן רוז’. כשהיה נכנס אל המועדון מוקף בנערות יפות מראה, לא היה זה עוד לוטרק העלוב, אלא האיש שדאג לבנות במועדון - והן דאגו לו.

לוטרק היה מצייר את רקדניות הקברט והקנקן תוך שהוא קונה להן כוס משקה. בציוריו לא נוכחת האלגנטיות של הרקדניות של דגה, אלא החמלה. הוא ביקש להראות את חייהן המורכבים של רקדניות המועדון, בנות צעירות מבתים קשים, שהגבר הבורגני של פריז לא התקשה לנצל. על לוטרק נאמר: האיש שהביא את החייתי מאחורי האנושי. "אני רוצה לעשות מהפכה ולצייר את הריאלי, ולא את האידיאלי", אמר, ובציוריו נראה הגבר המבוגר מפנה מבטים עוגבים ובוטים לעבר אישה צעירה. הוא צייר פילגשים של גברים בכובעי צילינדר הדורים, אך גם את היצאניות המפורסמות של תקופתו.

הרצון שכולם יראו את החצר האחורית של חיי הלילה של פריז הוביל אותו ליצור כרזות ואיורים לעיתון ולספרים. עד היום הוא נחשב כאבי ציור הכרזות. כך הוא העביר את המסר על הריקבון והכיעור של החברה לא רק למי שידו משגת לקנות ציורי שמן. לימים כרזותיו היו כל כך אהובות, עד שניתן היה לצפות באנשים מורידים באישון ליל כרזה מרהיבה שלו מלוח המודעות. כך, אל מול האלגנטיות של נשות החברה של חבריו האימפרסיוניסטים, בחר הוא לצייר את דמויות השוליים.

בימים אלה מציג מוזיאון ישראל בירושלים את התערוכה 'אוגוסט רודן וטולוז לוטרק אשפי ההבעה', שבה פסלים של רודן לצד כרזות מרהיבות של לוטרק. הכרזה הבולטת שבהן, 'מלכת התענוגות', מציגה קורטיזנה (נערת ליווי) נאה וצעירה המנשקת את הגבר שלצדה, בנקאי מבוגר וקירח, עשיר ושבע. "לוטרק נתן מבט על התרבות הנמוכה של פריז בשלהי המאה ה-19, בניגוד לתרבות הגבוהה שהציג רודן", אומרת האוצרת עדינה קמיאן קשדן. בנקאי עשיר שחי אז בפריז, בן למשפחת רוטשילד, טען שהכרזה אנטישמית ומציגה אותו ואת היהודים העשירים סביבו.

"ביצירותיו חושף לוטרק את ההבדלים המעמדיים ובתוכם נחשפים התשוקה, הריקנות והייאוש האנושי. הוא מציג אהבה התלויה בדבר", אומרת קשדן.

'מלכת התענוגות', לוטרק, 1982

חברה מודרנית מורכבת

פבלו פיקסו, אולי גדול האמנים בעידן המודרני, היה בן בית באוהל הקבוע של קרקס מדראנו בתחילת המאה ה-20 בפריז. לבד מהליצנים והלוליינים, שהיו אהובים עליו במיוחד, מה שכבש את לבו היה המפגש העל-שכבתי: אזרחים מכל המעמדות בפריז. כאן אפשר היה לפגוש נשים יפות, אנשים מעניינים, בוהמיינים, אמנים. כדגה ולוטרק לפניו, גם פיקאסו הביא מבט משלו על העולם שסביבו.

אנשי הקרקס, שחייהם התנהלו בשולי החברה, אך היו עצמאים וחיו את החיים שאהבו, היו מקור להזדהות עבורו. הוא אימץ את הלוליינים והליצנים, בעיקר בתקופות הכחולות והוורודות ביצירה שלו. דמותו שלו הופכת אף היא לעתים לליצן עצוב-שמח, כמו בציור 'אם עושה את שערה' (שהוצג ב-2016 במוזיאון ישראל), שבו הוא נראה כארלקין האוחז בתינוק, כשלידו ניצבת אהובתו מדלן.

בהמשך התמקם פיקאסו ב'בלה רוס', הבלט הרוסי של דיאגילב, שפעל בפריז בתקופה זו. כאן גם הכיר את מי שתהיה לימים רעייתו הראשונה, הרקדנית היפהפייה אולגה חוחלובה.
התערוכות שמציגות בימים אלה את עבודותיהם של דגה, לוטרק ופיקאסו וחוזרות אל ראשית המודרניזם, לא רק רוצות להיזכר בקסמן של היצירות הללו, הן רוצות להעביר את המבט הייחודי, שניסה לפענח את הסיפורים האנושיים ולבקר את החברה המודרנית המורכבת הניבטת מהם.

'הרלקין צעיר ואקרובטי', פיקאסו, 1905

עוד כתבות

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"