IATA לשר התחבורה: פטור את חברות התעופה מפיצוי על ביטול טיסה

מנהל ארגון התעופה IATA בישראל, קובי זוסמן, פנה לשר התחבורה בצלאל סמוטריץ' וביקש ממנו לקבוע כי טיסות שבוטלו או שיבוטלו בגלל משבר הקורונה ייחשבו "מחמת נסיבות מיוחדות", באופן שיפתור את חברות התעופה מתשלום פיצוי כספי בהתאם לחוק

מטוס ממריא / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
מטוס ממריא / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

מנהל ארגון התעופה IATA בישראל, קובי זוסמן, פנה לשר התחבורה בצלאל סמוטריץ' וביקש ממנו לקבוע כי טיסות שבוטלו או שיבוטלו בגלל משבר הקורונה ייחשבו "מחמת נסיבות מיוחדות", באופן שיפתור את חברות התעופה הנוגעות בעניין מתשלום פיצוי כספי בהתאם לחוק.

דבריו של זוסמן, ששוגרו במכתב לשר התחבורה, מתייחסים לחוק התעופה (המכונה "חוק טיבי") הקובע פיצוי במקרה של ביטול או עיכוב טיסה בטווח של 8 שעות ויותר. החוק מסייג את חובת מתן הפיצוי במקרים שמוגדרים כ"נסיבות מיוחדות", כלומר מקרים שנובעים מכוח עליון שלא בשליטת חברת התעופה, דוגמת תנאי מזג אוויר קיצוניים, אירוע ביטחוני או שביתת עובדי נמל תעופה.

בקשתו של זוסמן היא לקבל הכרה רשמית לנושא ובכך לייצר וואות הן בקרב חברות התעופה והן בקרב צרכנים שטיסתם בוטלה ומייחלים לקבל פיצוי כחוק. עוד מבקש זוסמן לערוך התאמות ושינויים בחוק כך שיאזן באופן ראוי וברור בין זכויות הנוסעים ובין האינטרסים הלגיטימיים של חברות התעופה.

בעניין זה נציין כי רוב חברות התעופה מציעות מדיניות גמישה בכל הנוגע לשינוי מועד טיסה שבוטלה בנסיבות שנוצרו. אל על פרסמה כי תאפשר לשנות או להקפיא ללא דמי שינוי וטיפול את כל כרטיסי הטיסה המוזמנים עד סוף אפריל (במסגרת זו לא ניתן לבטל כרטיסי טיסה, אלא אם הם נרכשו במסגרת מבצע ביטול חינם).

מדובר בכרטיסים שמועד תחילת נסיעתם הוא עד 30.4.20, שאותם ניתן לדחות או להקפיא ליציאה עד 28.2.21 ללא תשלום דמי שינוי וטיפול (בכפוף לשינויים במחיר כרטיס הטיסה, ככל שיחולו). כל כרטיסי הטיסה, למעט כרטיסים מסוג LITE לאירופה (כלומר כרטיס בסיסי ללא כבודה או הושבה), שיוזמנו בין 11.3.20 ועד 31.3.20, יאפשרו שינוי ראשון ללא תשלום.

בטורקיש איירליינס, שצמצמה דרמטית את לוח הטיסות שלה (לשתי  טיסות שבועיות מ-13.3.2020), מציעים החזר מלא לכרטיסים שיועדו ל-10.3 ועד 31.3; ולכרטיסים עד ל-31.5 מוצע לערוך שינוי ללא דמי שינוי או הפרשי מחלקות ומסים. לטיסות שמיועדות מ-1 ליוני -לא ייגבו דמי שינוי אך ייגבו הפרשי מחלקות ומסים.

בדלתא איירליינס מציעים הזמנה מחדש בדלתא או בחברות השותפות בברית התעופה עימה - או החזרים כספיים. נוסעים שהזמינו ישירות בחברה יוכלו להזמין טיסה מחדש ללא עלות, או לבטל ולקבל החזר מלא או 120% החזר ממחיר הנסיעה המקורי בקרדיט החברה.