המשבר נותן יתרון לחברות שיש להן נוכחות מקוונת במכירות

מכירות דרך האינטרנט הן הפתרון המושלם לעולם שבו אנשים נשלחים לבידוד ממושך • למרות קשיי המסחר, מי שמתארגן נכון יכול להרוויח מקניות בבית ומכך שהישראלים לא נוסעים לשופינג בחו"ל

קניות באינטרנט / תמונה: שאטרסטוק
קניות באינטרנט / תמונה: שאטרסטוק

השפעת התפשטות נגיף הקורונה מורגשת במשק כולו וחוצה סקטורים. מגזר הקמעונאות הישראלי חווה בשבועיים האחרונים תנודות חדות בתנועת הקונים - צמיחה במזון וטואלטיקה, ודעיכה כמעט בכל היתר. ובכל זאת, הבידול בין החברות במגזרים השונים מאפשר לחלקן ליהנות מהמציאות החדשה, שלא ברור כמה זמן תימשך, ודורש מחלקן להיערך מחדש. "גלובס" ממפה את ההזדמנויות והאיומים על המגזר הקמעונאי.

ה"נהנות" הזמניות מהמשבר הן קמעונאיות המזון, שחוות בימים האחרונים עלייה בביקוש בשיעור של עשרות אחוזים על רקע חוסר הוודאות והחששות מחוסרים. המצב הזה צפוי להתחזק ככל שמתקרב חג הפסח, שנחשב באופן מסורתי לעונת החופשות, כשנראה שאת החג השנה כולם יעדיפו לעשות בבית.

לפי הערכת פירמת הייעוץ הכלכלית דן אנד ברדסטריט, כמיליון מיליון תיירים ישראליים צפויים להישאר בישראל בפסח הקרוב (כמספר היוצאים אשתקד לחו"ל), מה שאומר שהביקוש בענף המזון צפוי להיות גבוה מההיצע. לפי הערכות של בכירים בענף, בכל זמן נתון צפויה להיות תוספת של כ-500 אלף ישראלים ביחס למה שהשוק רגיל אליו.

בנושא הזה קיים בידול בולט בין החברות, במיוחד לטובת אלה שיש להן דומיננטיות בזירה המקוונת, שכן הפחד מהידבקות משחק קלף משמעותי בכל הנוגע ליציאה לסופרמרקטים. כל יום שבו מתגבר החשש מקנייה פיזית, מעניק יתרון לרשתות לשחקניות החזקות בזירה המקוונת.

עומס על האתרים 

שופרסל, למשל, שמובילה את הקניות המקוונות בישראל, נהנית מקצב מכירות שנתי של כ-1.5 מיליארד שקל באונליין. ביממות האחרונות הודיעה החברה כי היא מבקשת לקלוט 400 עובדים באופן מיידי למערך משלוחי האונליין שלה, לאור הביקוש הגובר. ההרגלים של הלקוחות לרכוש באמצעותה, נותנים לה יתרון בעולם שבו צרכנים מבקשים לבצע את הקניות שלהם בצורה מקוונת.

גם לשופרסל יש אתגרים: העומס הכריע בימים האחרונים מספר פעמים את האתר שלה, תוך שהיא גם פרסמה הודעה כי "ייתכן חוסר זמני בחלק מהמוצרים" וכי "ייתכנו שינויים במועדי האספקה".

המצב החדש בקמעונאות טומן בחובו הזדמנות גם לחברות שמערכי האונליין שלהן פועלים בהיקפים מצומצמים יותר בשגרה. קבוצת יינות ביתן-מגה, שבימים האחרונים נהנית משקט יחסי בנוגע לקשיי התזרים שלה, נהנית גם היא מעלייה בביקושים באונליין.

על אף שהחברה פיטרה מאות עובדי קבלן ויצאה בתוכנית פרישה מרצון לעובדי מגה, ל"גלובס" נודע כי כעת היא מבקשת לגייס למערך האונליין שלה 100 עובדים נוספים. בנוסף, קמעונאיות כמו ויקטורי, רמי לוי או חצי חינם, שיש להן מערך אונליין פעיל עשויות להגדיל את היקפי הפעילות המקוונת שלהן.

ישנן גם קמעונאיות שאין להן נוכחות מקוונת, דוגמת יוחננוף. רשתות כאלה עשויות לאבד לקוחות פוטנציאליים.

נוכחות מקוונת בהסעדה

עם זאת, יש לזכור כי פעילות האונליין אינה רווחית כמו המכירה בחנויות הפיזיות. היא עשויה להגדיל את היקף המכירות או ל"שמור" על מכירות קיימות, אך לצד זאת להביא לשחיקה ברווחיות.

בדומה לשוק המזון, גם בשוק ההסעדה קיים בימים אלה יתרון לבתי קפה ומסעדות בעלי נוכחות מקוונת, שמאפשרת ביצוע הזמנות "טייק אווי", בין אם באופן ישיר או בין אם באמצעות חברות משלוחי אוכל, כמו וולט ותן ביס. גם בתחום הזה נרשמת עלייה חריגה בביקושים באונליין לאחרונה.

גם בסקטור האופנה והקניונים יש מי שיכולות למנף את המשבר לטובתן. לפי נתוני דן אנד ברדסטריט, 99% מהפריטים הנמכרים בענף מקורם ביבוא, בעיקר מסין ומהמזרח, כך שהענף חשוף אף הוא למחסור במלאים בחנויות.

בכירים בענף העידו, כי הם ערוכים לעונות האביב והקיץ הקרובות, לאחר שהזמנות הרכש מהמזרח כבר סופקו. עם זאת, בדן אנד ברדסטריט מעריכים כי לרשתות האופנה צפויה בעיה לרענן קולקציה תוך כדי העונה ולהשלים מלאים כבר בעונה הקרובה. עוד מעריכים שם, כי הרשתות אינן ערוכות לעונת הסתיו הקרובה, על כן עונות סתיו-חורף הקרובות צפויות להתאפיין במחסור בפריטים בחנויות.

בנוסף, מורגשת בחודש האחרון ירידה של 20%-30% בתנועת המבקרים בקניונים ובמרכזי הקניות, כך שבנוסף לשיבוש הצפוי במלאי, צפויה ירידה בפדיון בענף.

ומי כן יכולות ליהנות מכך? גם במגזר האופנה חברות אשר יש להן נוכחות מקוונת בולטת, דוגמת פוקס שמחזיקה בשליטה באתר טרמינל איקס או עדיקה של קבוצת גולף, מציגות תנועה חריגה וצמיחה במכירות על רקע המשבר.

העובדה שחלק גדול יותר של ישראלים יישארו החג הזה בבית כשהשמיים כבר לא פתוחים אמורה לאפשר לחברות ליהנות מכך. קבוצת הנדל"ן המסחרי ביג למשל, כבר מינפה את יתרונותיה במסגרת המשבר ועלתה בקמפיין שמציג את יתרונה ככזו שמפעילה מרכזים פתוחים ולא קניונים תחת הסלוגן "יותר בטוח באוויר הפתוח".

היתרונות התחרותיים הללו נוצרים בצל המשבר, אך אין לזלזל בהם בטווח הארוך. יותר ויותר חברות במשק מעבירות את הפעילות שלהן בחלקה או במלואה לעבודה מהבית כדי למנוע הידבקות והשבתה של של הפעילות. אם הניסוי החברתי הענק הזה יצליח, הוא עשוי לחזק את ערוצי הצריכה הללו גם בעתיד.