זיהוי פנים | ניתוח

חקיקה במקום חרם: המלחמה על זיהוי הפנים

בתגובה לחששות מניצול לרעה של טכנולוגיית זיהוי פנים, ענקיות הטכנולוגיה דוחפות לרגולציה להסדרת הנושא בארה"ב, שתאפשר להן להמשיך ולהרוויח

טכנולוגיית זיהוי פנים של חברת Hikvision הסינית / צילום: Ng Han Guan, Associated Press
טכנולוגיית זיהוי פנים של חברת Hikvision הסינית / צילום: Ng Han Guan, Associated Press

על רקע הקריאות הגוברות לרגולציה, חברות הטכנולוגיה דוחפות לחקיקה שתגביל את השימוש במערכות זיהוי פנים - וימנעו מגבלות חמורות יותר שכמה ערים ומדינות בארה"ב שוקלות.

מיקרוסופט, אמזון ואחרות עומדות להרוויח מכך שגופי ממשל ועסקים מרחיבים את השימוש בטכנולוגיה הזו, שמחייבת השקעות גדולות בלמידת מכונה ויכולת מחשוב ענן. אך ההזדמנות הזו מאוימת על ידי הקמפיינים להגבלת השימוש בזיהוי פנים באופן משמעותי.

סן פרנסיסקו ושש ערים נוספות העבירו חוקים לחסימת שימוש ממשלתי בזיהוי פנים. מחוקקים בניו יורק, מסצ’וסטס, הוואי ומישיגן שוקלים איסור או הגבלות קפדניות כלשהן.
גם חברות קידום ההמופעים LiveNation ו - AEG Presents שמפיקה את פסטיבל קואוצ’לה, הודיעו כבר שאין להן תוכניות להשתמש בזיהוי פנים באירועים שלהן.

בנוסף, יותר מ-60 קמפוסים של מכללות הודיעו שלא יאמצו את הטכנולוגיה הזו, ביניהן אוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג’לס, שאישרה שהיא דחתה הצעה לחבר את מצלמות האבטחה שלה למערכות זיהוי פנים.

עלייה במספר הצעות החוק בארהב שנוגעות לזיהוי פנים
 עלייה במספר הצעות החוק בארהב שנוגעות לזיהוי פנים

"החברות רוצות למכור ללא הפרעה"

קואליציה של 40 קבוצות אקטיביסטיות בהובלת ארגון "Fight for the Future" מפיצה עצומה להחרמת זיהוי פנים, שקוראת למחוקקים למנוע מרשויות ממשלתיות להשתמש בטכנולוגיה הזו. אריקה דארה מאחד מארגוני הקואליציה, אומרת שגיוס מתנדבים למען המטרה הוא קל במיוחד: "זיהוי פנים ממש מפחיד אנשים".

גם הסנטור ברני סנדרס הודיע שאם הוא יבחר לנשיא, הוא יאסור על המשטרה להשתמש בזיהוי פנים.

על הרקע הזה, מיקרוסופט תומכת בהצעות חוק בקונגרס ובמדינת הבית שלה וושינגטון שמתירות שימוש בזיהוי פנים רק תחת פיקוח. "אם לא נתקדם מעבר לדיונים המקטבים שרק חסמו את ההתקדמות, אנשים ימשיכו להיות חסרי כל הגנה חוקית", אמר נשיא מיקרוסופט, בראד סמית.

יותר לובי בקונגרס בנושא טכנולוגיית זיהוי פנים
 יותר לובי בקונגרס בנושא טכנולוגיית זיהוי פנים

הצעת החוק במדינת וושינגטון תתיר זיהוי פנים לשימושים ספציפיים כמו חקירת פשעים, שליטה בגישה לבניינים או זיהוי נושאי כרטיסים.

אמזון, הספקית המובילה בעולם של שירותי מחשוב ענן, סירבה להגיב לכתבה, אך אמרה שהיא תומכת בהחלת סטנדרטים לאומיים. IBM קראה ל"רגולציות מדויקות" שלא מאפשרת מעקב המוני, ומנכ"ל חברת האם של גוגל, אלפבית, אמר שהוא פתוח להשהיה זמנית של הפיתוח עד שהרגולציה תתגבש.

אבל פעילים למען פרטיות רואים ברגולציה שנתמכת ע"י התעשייה תכסיס שמטרתו להמשיך כרגיל. "ההצעות הללו מתוכננות לאפשר לחברות הללו להמשיך למכור ולהרוויח מהטכנולוגיות הללו, פחות או יותר ללא הפרעה", אמרה מרדית וויטאקר ממכון AI Now באוניברסיטת ניו יורק.

סיוע בזיהוי חשודים בעבירות מין

השוק לטכנולוגיות שכוללות סוג כלשהו של זיהוי פנים עשוי להיות שווה 14.5 מיליארד דולר בשנת 2025, לעומת שני מיליארד דולר בשנה שעברה, לפי חברת המחקר Omdia.

התומכים בטכנולוגיה רואים בזיהוי הפנים אמצעי להרחקת פולשים מבניינים, זירוז תורי כניסה לאיצטדיונים ושערים בשדות תעופה, זיהוי חשודים בפלילים ואיתור ילדים נעדרים.
המתנגדים חוששים שהטכנולוגיה הזו תיצור ריגול המונים ממשלתי. משתתפים בהפגנות יאבדו את האנונימיות שלהם, קמעונאים יוכלו לזהות אנשים שנכנסים לחנויותיהם, ואולי לעקוב אחרי אנשים עם היסטוריה של גניבה מחנויות.

בידיים הלא נכונות, ניתן יהיה להשתמש בזיהוי פנים כדי לאתר קורבנות להונאות פיננסיות, סחיטה ועוד.

מחקרים מראים גם שחלק ממערכות זיהוי פנים פחות מדויקות בזיהוי פנים של מיעוטים אתניים ונשים ביחס לגברים לבנים, אם כי הדייקנות בזיהוי משתפרת ככל שהטכנולוגיה מתקדמת.

עד כה, רשויות אכיפת חוק היו בין הראשונים שאימצו את הטכנולוגיה. אחת הספקיות, Clearview AI מניו יורק, אומרת שיש לה כעת אלפיים משתמשים פעילים ברשויות חוק, בעיקר בארה"ב ובקנדה, כולל אנשים שקיבלו תקופת התנסות בחינם.

התובע הכללי של ניו ג’רזי, גובריר גריוול, אומר שיישום זיהוי פנים של קלירוויו עזר לשוטרים לזהות חשודים בעבירות מין במבצע עוקץ מקוון.

"צריך להבטיח שהאח הגדול לא יגיע"

אך על רקע החששות מהפגיעה בפרטיות, גריוול אסר בינואר על הפעלת המערכות של קלירוויו בכל ניו ג’רזי עד לגיבוש הנחיות. הוא אמר, עם זאת, שאיסור גורף על הפעלת המערכת "יהיה הגזמה שעלול לפגוע בביטחון הציבור".

יש גם חששות שקלירוויו לא העבירה את האלגוריתם שלה לבדיקת דיוק פדרלית, כפי שעשו חברות אחרות, ושההתנסויות בחינם שהיא נותנות לכוחות משטרה לא עוברות את הסינון הרגיל של חוזים ממשלתיים.

המבקרים גם חוששים מהשיטות של קלירוויו. היא הקימה מאגר תצלומים שמתבסס גם על פוסטים במדיה החברתית. מערכות אחרות מסתפקות במאגרי תצלומים מצומצמים יותר, כמו אלה שברשות המשטרה. החשש הוא שלכל מי שתהיה את האפליקציה של קלירוויו תהיה אפשרות לצלם תמונה של אדם זר וללמוד את פרטיו האישיים.

מנכ"ל קלירוויו, הואן טון-דאט, אומר שחברתו אוספת תצלומים שהם כבר פומביים, ושהטכנולוגיה שלה מדויקת מאוד. החברה מגבילה את השימוש לרשויות חוק ולמומחי אבטחה, לדבריו, למרות שהודה שגם משקיעים פוטנציאליים קיבלו גישה אליה. מבחינת המשטרה, הוא אמר שקלירוויו רק מסייעת בחקירה, והיא תצטרך להתבסס בבתי המשפט על הוכחות אמיתיות.

במדינת וושינגטון, הצעת חוק של הסנטור ג’ו נגוין רוצה לאסור על המשטרה להשתמש בזיהוי פנים לריגול נרחב על אזרחים. "אני לא מפחד מהטכנולוגיה אלא מאופן השימוש בה", אמר ניוגן, שהוא גם מנהל בכיר במיקרוסופט.

הצעת חוק נוספת בוושינגטון דורשת מחברות להודיע כשהן משתמשות בטכנולוגיה הזו בפומבי. מפעיל המערכת גם יצטרך לקבל את הסכמת אדם לאחסון תצלום שלו במערכת, אלא אם כן יש "חשד סביר" שאותו אדם הוא עבריין. מיקרוסופט תומכת בשתי ההצעות בסנאט.

בקונגרס האמריקני, חברים משתי המפלגות דנים במגבלות על שימוש פדרלי בטכנולוגיה, אך ללא הסכמה. "הטכנולוגיה מגיעה. מה שאנחנו צריכים להשיג הוא אמצעי להבטיח שהאח הגדול לא מגיע", אמר ציר בית הנבחרים קליי היגינס, רפובליקני מלואיזיאנה. בשימוע ב-15 בינואר בוועדת הפיקוח והרפורמות של הבית.