ממשיכים ללכת לעבודה ומה עם בתי הספר? כל מה שצריך לדעת על ההנחיות החדשות והדרמטיות של משרד הבריאות

ארגון הבריאות העולמי הכריז על הקורונה כמגפה ובישראל משרד הבריאות יצא במספר הנחיות דרמטיות בצל ההכרזה • "גלובס" מנסה לעשות סדר

היום הודיע משרד הבריאות שתי הודעות דרמטיות אשר יש להן השלכות רחבות על החיים של כל אחד ואחת. האחת לאסור על התכנסויות של מעל 100 איש, והשנייה - בקשה מכל מי שמציג תסמיני חום, שיעור או קושי נשימתי להישאר בבית ולבודד את עצמו. בנוסף, משרד הבריאות מעדכן כי מספר הנדבקים בישראל כיום עומד על 97 חולים מאותרים.

■ איך למנוע הדבקה והאם צריך מסכות פנים: כל מה שצריך לדעת על הקורונה | גלי וינריב ושני אשכנזי

אך הציבור, כרגיל, נותר עם שאלות אחרי ההצהרות. להלן הפרטים על ההנחיות חסרות התקדים לציבור הישראלי:

1. האם ניתן לקיים אירועים או התקהלויות?
משרד הבריאות מורה כי יש להימנע ככל הניתן מהתקהלויות של קבוצת אנשים במרחב אחד. אם מקיימים אותן - יש לוודא שמדובר בהרכב מצומצם ככל הניתן, ובכל מקרה, לא יותר מ-100 איש. לאור מורכבות ההנחיה, ייקבעו החרגות במטרה לאפשר קיום שגרה תקינה בחיים בישראל.

2. מה לגבי בתי הספר?
ממשיכים כרגיל, בכל המסגרות.

3. מה לגבי אוניברסיטאות?
בינתיים ממשיכים כרגיל. החלטה נוספת עשויה להתקבל בהמשך. ואמנם, מנכ"ל משרד הבריאות הודיע כי משרדו יקיים שיחות עם המועצה להשכלה גבוהה כדי לבדוק עד כמה ניתן ליישם פרקטיקות של למידה מרחוק.

4. ומקומות העבודה?
ימשיכו לפעול, אך ישנה הנחיה להעביר כמה שיותר מן העובדים לעבודה מהבית.

5. והספורט?
כל המשחקים יערכו ללא קהל.

6. מה לגבי מרכזי קניות?
יש למנוע צפיפות ולווסת את עומס המבקרים ברגע נתון. על הציבור להקפיד על שמירת מרחק סביר בין אנשים. 

7. יש לי חום של 38 מעלות. להישאר בבית?
ממילא היה עדיף שתישאר בבית אם יש לך חום, גם אם זו לא קורונה. אבל היום מצופה ממך להישאר בבית וגם לבודד עצמך מבני המשפחה. על אנשים עם חום של 38 מעלות ומעלה ותסמינים נשימתיים (שיעול או קושי בנשימה) להישאר בבית עד יומיים לאחר ירידת החום וזאת ללא קשר לבדיקת קורונה.

8. ומי צריך להיות בבידוד מעבר לכך?
השבים לארץ מכל המדינות, למשך 14 יום, וכן אנשים שהיו במגע עם חולה מאומת. יש לעקוב אחר הודעות משרד הבריאות או כלי התקשורת בכדי לבדוק האם שהינו במחיצת חולה ועלינו להיכנס לבידוד.

9. ולקרוא למד"א שיבדקו אותי?
על פי הוראות משרד הבריאות מהיום אין צורך לקרוא למד"א אם בודדתם את עצמכם עם תסמינים קלים של חום, שיעול או קשיי נשימה. אם התסמינים מחמירים ואתם מתחילים להתרשם שאכן לא מדובר בצינון או שפעת פשוטים, ניתן לפנות לרופא המשפחה או למד"א. בכל מקרה, אין צורך להגיע פיזית וניתן להסתפק בשיחת טלפון.

10. מהם תסמיני הקורונה?
התסמינים המופעים דומים לאלו אותם אנחנו מרגישים בזמן שפעת, למרות שמדובר בשתי מחלות שונות: שיעול, חום וקשיי נשימה. הקורונה עלולה אף להוביל לדלקת ריאות.

11. מי האוכלוסיה הנמצאת בסיכון המוגבר ביותר?
האוכלוסיה המבוגרת היא זו הפגיעה ביותר למגפת הקורונה. לכן, הנחו משרד הרווחה והבריאות את בתי האבות לאסור כניסת מבקרים לשטחם. משרד הבריאות מבקש מן הציבור לנהוג ברגישות כלפי אוכלוסיה זו, וגם לאפשר למערכת הבריאות לסייע לה ככל הניתן. "תאפשרו לנו לטפל בהורים שלנו, בסבים ובסבתות שלנו", הפציר מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן-טוב. "אנחנו רוצים שהמערכת המצוינת שלנו תצליח להגיע לכל מטופל, וזה יהיה אפשרי רק אם נצליח להוריד ולשטח את העקומה. שר הבריאות דיבר על להימנע מביקורים בבתי אבות, ואנחנו יודעים שזה קשה אבל זה דבר שיכול להציל חיים. במדינות אחרות זה התחיל בבתי אבות".