נגיף הקורונה | סיקור שוטף

נסגרה סופית התיירות הנכנסת לישראל: 5000 עובדים הוצאו לחל"ת או פוטרו

בשל מגפת הקורונה, יושבתו הלימודים במסגרות החינוך ובאוניברסיטאות עד לאחר חופשת הפסח, לא כולל גני הילדים והמעונות • טראמפ הורה על איסור כניסה של אירופאים לארה"ב • מספר החולים בישראל עומד על 104 • אל על תשהה את הפעילות למרבית יעדי החברה באופן הדרגתי החל מיום ראשון הקרוב

ישראלים שחזרו מחו"ל בלילה בנתב"ג. משרד הבריאות הודיע שאזרחים החוזרים מכל יעד לארץ, ייכנסו לבידוד / צילום: Ariel Schalit, Associated Press
ישראלים שחזרו מחו"ל בלילה בנתב"ג. משרד הבריאות הודיע שאזרחים החוזרים מכל יעד לארץ, ייכנסו לבידוד / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

23:00

פארק השעשועים דיסני בקליפורניה נסגר בשל התפשטות הנגיף. זאת מתאריך 14 במרץ ועד לסוף החודש. המלונות בפארק יישארו פתוחים עד לתאריך 16 במרץ - זאת על מנת שהשוהים בהם יוכלו להתארגן על מקומות לינה אחרים.

זו הפעם הרביעית בהיסטוריה שדיסנילנד משעה את הפעילות. המקרים האחרים היו לאחר פיגועי ה-11 בספטמבר, בבוקר שלאחר ההתנקשות בג'ון קנדי וברעידת האדמה של נורת'רידג'.

21:29

גרמניה: זינוק משמעותי במספר החולים; בתי ספר ייסגרו גם בצרפת

בגרמניה אישר היום מרכז רוברט קוך, האחראי על המאבק הפדרלי בנגיפים ומגפות, כי מספר החולים זינק באופן משמעותי ביממה האחרונה: 779 חולים נוספו ב-24 השעות האחרונות וסך החולים במדינה עומד על 2,745.

עד כה מתו מהמחלה כחמישה בני אדם בלבד, שניים מהם ביממה האחרונה.

גם בצרפת זינק היום שיעור החולים לסך של 2,876 ושיעור הקורבנות לסך של 61. בספרד נרשם זינוק במספר הקורבנות ביממה האחרונה - 31 נוספו לסך של 86 מאז פרוץ המגפה.

צרפת הצטרפה לשלל מדינות אירופיות שהודיעו כי יסגרו את בתי הספר שלהן לשבועיים, החל מיום שני הקרוב ולמעשה מסוף השבוע הקרוב. סין הודיעה כי היא שולחת צוותים רפואיים, כולל 10,000 מנשמים כדי לסייע לאיטליה במאבקה בנגיף.

20:40

משרד הבריאות פרסם את החקירה האפידמיולוגית של חולים מספר 96, 

חולה 96, בשנות ה-20 לחייה, ממרכז הארץ, מגע הדוק של חולה מאומת.

סיכום החקירה האפידמיולוגית:

1 במרץ:
* 6:20 קו 166 חב' אגד תחנת שד' הקיבוצים עד התחנה הראשונה של בי"ח שיבא.
* 8:00-8:20 - מרפאה אנדוקרינולוגית וסכרת בבי"ח שיבא תל השומר.
* 8:40-09:15 קו 87 של חב' אפיקים מבי"ח שיבא לפ"ת עד לתחנת לפיקה.
* 12:00-14:00 מסעדת דרימרי ברח' הסיבים 49 גבעת שמואל.
* 14:15 קו 164 של חב' אגד מצומת גהה לרחובות.
2 במרץ:
* 10:15-10:40 בקלפי 844 בבי"ס חב"ד בנים ברח' שטיינברג 10 ברחובות
* 14:00-16:00 פעלטון בקניון רחובות רח' בילו 2.
* 16:20-17:15 פיצה סמיילי מרכז שרונה רחובות.
4 במרץ:
* 16:00-18:00 "יריד פורים הגדול" בבי"ס אוהלי חיה מושקא רח' זכריה מדר 28 חב"ד בנות.
7 במרץ:
* 11:00-12:00 בית כנסת "בית מנחם צעירים" ברח' זכריה מדר 28 רחובות בעזרת נשים.
*12:30-13:30 גן משחקים - גן הרפתקאות ברחובות.
*19:00 נסעה עם קו 15 של חב' אגד בשד' הקיבוצים לקניון רחובות רח' בילו 2. *19:10-19:20 שהתה בחנות קרולינה למקה ובשעה 19:25-20:00 בחנות טורקיז בקניון רחובות.
* 20:20 קו 15 של חב' אגד מקניון רחובות לתחנת שדר' הקיבוצים.
9 במרץ:
*10:15-10:50 בברכול אושיות רחובות.

מקומות העבודה, קשרי המשפחה ומוסדות החינוך קיבלו הודעה באופן פרטני.

חולה 95 בן 36 ממרכז הארץ, חזר מפראג פעמיים- ב-27 בפברואר וב-7 במרץ.

להלן פרטי הטיסות:

טיסת הלוך ראשונה:

25.2 : מספר טיסה OS860 חברת AUSTRIAN AIRLINES מתל אביב לוינה בשעה 06:10
טיסת המשך:
25.2 : מספר טיסה OS705 חברת AUSTRIAN AIRLINES מוינה לפראג בשעה 09:55

טיסת חזור ראשונה:

27.2 : מספר טיסה OS704 חברת AUSTRIAN AIRLINES מפראג לוינה בשעה 08:15
טיסת המשך:
27.2 : מספר טיסה OS857 חברת AUSTRIAN AIRLINES מוינה לתל אביב בשעה 10:25

טיסה הלוך שנייה:

04.03: מספר טיסה OS860 חברת AUSTRIAN AIRLINES מתל אביב לוינה שעת המראה 06:15
טיסת המשך:
04.03 : מספר טיסה OS705 מוינה לפראג שעת המראה 09:55, חברתAUSTRIAN AIRLINE

טיסה חזור שנייה:
06.03 מספר טיסה LOT526 חברת POLISH AIRLINES מפראג לורשה שעת המראה 19:50
טיסת המשך: 06.03 מספר טיסה LOT151 חברת POLISH AIRLINES מורשה לישראל שעת המראה 22:50

כל מי ששהה במקומות שצוינו לעיל בימים ובשעות המפורטים מעלה נדרש להכנס לבידוד ביתי לפי הוראת משרד הבריאות ולדווח על כך באתר משרד הבריאות.

דובר הכנסת הודיע כי ההשבעה ביום שני בכנס בשלוש פעימות - 40 ח"כים בכל פעם וללא קהל. 
מנכ״ל הכנסת אלברט סחרוביץ קיים לפני שעה קלה הערכת מצב עם גורמי המקצוע של הכנסת בנושא השלכות הנחיותיו של משרד הבריאות מאמש, על פעילותה השוטפת של הכנסת ואירוע השבעת הכנסת שיחול בשבוע הבא (16 במרץ).

סחרוביץ הדגיש בדבריו כי: "האחריות מחייבת הצהרת אמונים במקטעים, על מנת לעמוד בנהלי תקנון הכנסת הקשורים לאירוע הצהרת האמונים מחד, תוך צמצום האפשרות להדבקה כוללת, שעלולה להשבית חלילה את כלל חברי הכנסת והממשלה, מאידך".

להלן החלטות גורמי המקצוע בכל הנוגעות לטקס ההשבעה:

1. הצהרת האמונים של חברי הכנסת ה-23 תיעשה ב- 3 סבבים של - 40 חברי כנסת בכל מקטע.
2. בוטלו כלל הזמנותיהם של בני משפחות חברי הכנסת - למעט בני משפחותיהם של שלושת חברי הכנסת החדשים שגם אליהם תיעשה פניה לשקול בשנית את הגעתם.
3. אירוע ההשבעה ייערך לראשונה ללא קהל ביציעים - כאמור, בוטלו הזמנותיהם של משפחות חברי הכנסת, סגל א׳, הסגל הדיפלומטי והקהל הרחב.
4. תצומצם כניסתם של יועצים פרלמנטריים, יועצי שרים ופמליות ביום זה למשכן.
5. בוטלו הזמנותיהם של כלל הח״כים לשעבר אשר מוזמנים באופן מסורתי לטקס.
6. בוטלה קבלת הפנים החגיגית לחברי הכנסת.
7. מתכונתו של אירוע הרמת הכוסית המסורתית באולם שאגל - שונתה. בוטלה התכנסותם של מאות האנשים שאמורים היו להיות נוכחים באירוע- אשר נועל בדכ את אירועי היום החגיגי; בוטלו הנאומים וקטעי השירה. ראשי המפלגות יוזמנו לצילום המסורתי המשותף.

השלכות ההנחיות החדשות על היערכות התקשורת באירוע:
1. בוטלה כניסתם של העיתונאים ליציע העיתונאים במליאה- בעת הצהרת האמונים.
2. בוטלה עמדת העיתונאים בכניסת ח״כים.

החלטות הנוגעות להתנהלות השוטפת של הכנסת:
1. מיום ראשון האחרון (8 במרץ) בוטלו כל הסיורים והביקורים של גורמים חיצונים בכנסת ובכלל זה : בתי ספר, תיירים, קבוצות מאורגנות וכד׳.
2. חובת הצהרת כניסה למשכן- כל מבקר שאינו קבוע נידרש לחתום על הצהרת כניסה למשכן. בהצהרה זו מתחייב המבקר שלא ביקר בשבועיים האחרונים בחוץ לארץ.
3. לא יותרו התכנסויות, אירועים ומפגשי שדולות.
4. בוטל אירוע הרמת הכוסית לעובדי הכנסת לרגל חג הפסח.
5. תותר כניסתם של כל הגורמים שיוזמנו לוועדות כחלק מפעילותם הפרלמנטרית.
6. פעילות מרכז המבקרים ובכלל זה פעילותם של מדריכי הכנסת מחוץ למשכן תמשך.
7. עמדות חיטוי ייעודיות הוצבו במקומות מרכזיים בכנסת ובכניסתה.
8. כלל ההנחיות אשר הוציעה נציבות שירות המדינה כלפי עובדיה- אומצו גם עבור עובדי הכנסת.

20:15

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע עתה כי בשל מגפת הקורונה, יושבתו הלימודים במסגרות החינוך ובאוניברסיטאות עד לאחר חופשת הפסח, לא כולל גני הילדים והמעונות שימשיכו לפעול.

המהלך ישפיע על כלל מסגרות החינוך, בתי הספר ומערכת ההשכלה הגבוהה, וישאיר בבתים כשני מיליון וחצי תלמידים וסטודנטים. השאיפה של משרד החינוך היא להעביר את הלימודים בצורה מקוונת בתקופה זו.

"מספר המתים עלול להגיע למספרים גדולים מאוד, ולכן עלינו לעשות הכל כדי שזה לא יקרה", לדברי ראש הממשלה. "היעד שלנו הוא להאט את קצב ההדבקה. עלינו לשמור על מערכת הבריאות שלא תקרוס, ולהרוויח זמן יקר כדי לנסות למצוא תרופה לנגיף.

"אנחנו בעיצומו של אירוע מתגלגל שאנחנו לא יודעים איך הוא ייגמר. כולם מסתדרים תוך כדי תנועה, גם אנחנו. הטלנו חובת בידוד, מנענו התקהלויות, הקצבנו עשרה מיליון שקל לחיזוק מערכת הבריאות שלנו. אנחנו משקיעים משאבים עצומים כדי להגדיל את קצב הבדיקות שלנו.

"המפתח למניעת ההדבקה הוא ראשית כל שמירה על היגיינה אישית, והדבר השני הוא שמירת מרחק. ודבר חיוני נוסף - אנחנו סוגרים את בתי הספר. החלטה זו אינה כוללת את החינוך המיוחד, פנימיות, נוער בסיכון ולא גני ילדים ופעוטונים.

19:44

בריטניה: "אומדן החולים האמיתי הוא בין 5,000 ל-10,000": גורם רפואי בכיר בבריטניה העריך היום כי מספר החולים האמיתי במדינה גבוה פי עשרה או עשרים מהמספר המאובחן, ועומד על בין 5,000 ל-10,000 בני אדם. נכון לעכשיו, מספר המקרים המאומתים עומד על כ-590, ונרשמו עשרה מקרי מוות בממלכה.

סר פטריק וואלאס, היועץ המדעי הראשי של ממשלת בריטניה, אמר במסיבת עיתונאים היום אחר הצהריים, כי השילוב של מספר המתים ביחד עם מספר האנשים הנמצאים בטיפול נמרץ (כ-20) "מביא אותנו להעריך שהגיוני מאוד שיש בין 5,000 ל-10,000 אנשים הנושאים את הנגיף כעת". הוא הרגיע כי מדובר "במספר נמוך יחסית", ואמר כי בריטניה נמצאת כיום "בערך ארבעה שבועות מאחורי איטליה" בקצב ההתפרצות. הוא קיווה כי הצעדים שנוקטת המדינה יעצרו את התפשטות הנגיף. בניגוד לשכנותיה, בריטניה נמנעה עד כה מלסגור את בתי הספר.

18:40

משרד הבריאות מעדכן כי אחד מהחולים המאותרים הנו תינוק בן חצי שנה. בנוסף, ישנם באשפוז בית שני ילדים, וילד נוסף בן 17 מחכה למקום אשפוז.

18:30

5,000 עובדים בענף התיירות הנכנסת לישראל מפוטרים/הוצאו לחל"ת החל מהערב, כך מודיעה לשכת תיירות נכנסת. "החל מהיום בערב (12.3) הושבתה לחלוטין הפעילות העסקית של מארגני התיירות הנכנסת לישראל. כמחצית מ 1,600 העובדים במשרדי המארגנים פוטרו או יצאו לחל"ת לאלתר ובשבוע הבא צפויים להיות מפוטרים או לצאת לחל"ת 30% נוספים. בנוסף, כ-4000 מורי דרך המועסקים על ידי המארגנים לא עובדים החל מהיום כלל".

יוסי פתאל, מנכ" ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל, מסר בתגובה כי "ענף התיירות הנכנסת הוא קריטי למדינת ישראל והוא ענף מספר 1 בתיירות. מרבית התיירות המשווקת לישראל מגיעה באמצעות המארגנים - הם אלו שממלאים את המטוסים, את המלונות, את המסעדות ולכן לפני שדואגים לחברות התעופה ולמלונאים - חייבים לדאוג לנו ולהכריז עלינו כעל משק לשעת חירום. הממשלה חייבת לאפשר לנו להחזיק את העובדים בשכר, כדי שכאשר נצא מהמשבר הם לא יתפזרו לכל עבר ולא יהיו מספיק אנשים עם ידע וקשרים בינלאומיים עם גורמי התיירות בחו"ל שיוכלו לשקם את מה שמתמוטט עכשיו".

18:20

אל על תשהה את הפעילות למרבית יעדי החברה באופן הדרגתי החל מיום ראשון הקרוב, ה-15 במרץ. כבר כיום פועלת אל על במתכונת חלקית ביותר. החברה תוסיף לשמר קשר אווירי קבוע לארצות הברית, קנדה, אנגליה, צרפת ודרום אפריקה.

מנכ"ל אל על גונן אוסישקין מסר "בימים ובשעות האחרונות גוברים הדיווחים על עצירה מלאה של פעילות החברות הזרות בנתב"ג נוכח ההנחיות השונות והירידה בביקוש. לאחר ביצוע הערכת מצב, אל על נאלצת להשהות באופן הדרגתי את פעילותה למרבית יעדיה החל מיום ראשון בערב.

"אנו עוקבים אחר המצב ומתוך אחריות לאומית נמשיך לשמר קשר אווירי סדיר לניו יורק, ניוארק, טורונטו, לונדון, פריז ויוהנסבורג לצורך הובלת נוסעים ומטען בהתאם ללוח הזמנים המפורסם.

"פעילות החברה ליעדיה באירופה (פרט ללונדון ופריז) תופסק בהדרגה עד יום ראשון בערב. טיסה אחרונה לבוסטון תצא אור ליום ראשון. טיסה אחרונה למומביי תצא ביום ראשון.

"טיסה אחרונה לסן פרנסיסקו תצא אור ליום שני (16 במרץ). טיסה אחרונה למוסקבה ובריסל תצא ביום שני, טיסה אחרונה למיאמי תצא אור ליום רביעי, וטיסה אחרונה ללוס אנג'לס תצא ביום רביעי אחרי הצהריים (18 במרץ).

"החברה עוקבת בדריכות אחר הביקושים והנחיות משרד הבריאות והיא מצויה במוכנות מלאה לחידוש הפעילות ליעדים השונים בעולם על פי הצרכים המבצעיים והמסחריים תחת התארגנות מהירה".

17:55

משרד הבריאות פרסם את החקירה האפידמיולוגית של חולים מספר 83, 91, 92, 93 ו-98. 

חולה מספר 83:

חולה בשנות ה-40 לחייה, ממרכז הארץ. סיכום החקירה האפידמיולוגית:

*2.3: 10:00-10:30 קלפי מספר 44, בבית ספר "יהוד מנור", רחוב ניצן 2, אור יהודה.

*5.3: 19.30-21.00- מכון כושר Fit you ברחוב יהדות קנדה 1, טרמינל סנטר, אור יהודה.

*7.3: 15:45-16:30 בית הכנסת רבי יוסף חיים בנווה מונוסון, בעזרת הנשים.

*8.3: 14:00-15:30 סופרמרקט "יוחננוף", רחוב המפעל 2, אור יהודה. מגעים אחרים במקום העבודה קיבלו הודעה פרטנית.

חולה מספר 91:

חולה בשנות השלושים לחייה ממרכז הארץ, חזרה מדנמרק ונמצאת בבידוד.

טיסת הלוך:
* 5.3 : טיסת D8 3791 נורבגיאן אירליין, המראה בשעה 16:40 מנתב"ג לקופנהגן, נחיתה בשעה 21:20.
טיסה חזור:
* 8.3: בטיסת D8 3790 מדנמרק לתל אביב, המראה בשעה 07:55, נחיתה בנתב"ג בשעה 12:15.
להלן מקומות שביקרה:
* 8.3 : 18:00-19.00 "סופר יהודה", רחוב בארט 6, תל אביב.
*9.3 : 12:00-13:00 קפה "עלמה", רחוב הברזל 21, תל אביב.

חולים מספר 92 ו-98:

החולים הם תיירים בשנות העשרים, שהיו בטיול מאורגן בארץ. להלן פרטי החקירה האפידמיולוגית:

טיסה לישראל:
* 3.3: ממוסקבה לתל אביב, חברת אירופלט, מספרה SU 502, המראה בשעה 08:35, נחיתה בארץ ב-11:50.

מקומות שהייה:
3.3:
*מלון אוריינט, רח' עמק רפאים 3, ירושלים
* 21:00-22.30: מסעדת מחניודה, רח' בית יעקוב 10, ירושלים

4.3:
*07:00-08:00: ארוחת בוקר במלון אוריינט, עמק רפאים 3, ירושלים
*12:00-14:00: מסעדת אבו שוקרי, הגיא, ירושלים
*21:15-23:15: מסעדת הסדנא, דרך חברון 28, ירושלים

5.3:
*07:00-08:00: ארוחת בוקר, מלון אוריינט, עמק רפאים 3, ירושלים
*09:00-12:00: מוזיאון יד ושם בירושלים.
*14:00-15:30: מסעדת ביגה, רחוב אריאל שרון 1, אשדוד
*21:30-23:30: מסעדת קאב קם, רחוב לינקולן 11, תל אביב וגם במסעדת אברקסס, רחוב לילנבלום 40, תל אביב באותה השעה.
* 23:00 ובמהלך הלילה: מועדון קווין בי, רחוב אבן גבירול 13, תל אביב

6.3:
*07:00-10:30: ארוחת בוקר, מלון רויאל ביץ, רחוב הירקון 19, תל אביב
*21:30-23:30: מסעדת בית קנדינוף, רחוב הצורפים 14, תל אביב
*23:30 ובמהלך הלילה: מועדון זוזו, שדרות רוטשילד 32, תל אביב

7.3:
*08:00-10:00: ארוחת בוקר, מלון רויאל ביץ, רחוב הירקון 19, תל אביב
*18:30-21:00: מסעדת מלון בראשית, דרך בראשית 1, מצפה רמון

8.3:
*08:00-10:00: ארוחת בוקר, מלון בראשית, דרך בראשית 1, מצפה רמון
*18:00-21:00: מסעדת מלון ישרוטל ים המלח, עין בוקק

9.3:
*08:00-10:00: ארוחת בוקר, ישרוטל ים המלח, עין בוקק
*13:00-15:00: מסעדת דוניאנא (בונירם), עיר עתיקה 11, עכו
*19:30-21:30: מסעדת הבוקרים, קיבוץ מירום גולן, רמת הגולן.

10.3:
*08:00-09:00: ארוחת בוקר, חדר אוכל של קיבוץ מירום גולן, רמת הגולן
*20:30-22:00: מסעדת Social Club, שדרות רוטשילד 45, תל אביב

חולה מספר 93:

החולה בשנות ה- 40 לחייו ממרכז הארץ, חזר מגרמניה. נמצא בבידוד מתאריך החזרה ארצה.

הלוך:
ב- 21.2 בשעה 12:00 מתל אביב למנינגן גרמניה, חברת ריינאייר טיסה מס' FR3605

חזור:
ב-6.3 בשעה 6:25 ממנינגן גרמניה לתל אביב בשעה 11:10 בחברת ריינאייר טיסה מספר FR3606.

17:20

משרד הבריאות פרסם הבהרה לגבי איסור התכנסות עד 100 איש: "הצו יכנס לתוקף בשעות הקרובות. מדובר באיסור גורף לכלל האירועים: חתונות, בר מצוות, בת מצוות, לוויות. גם בחלל סגור וגם בחלל פתוח".

בתוך כך, חברת eBay הודיעה לכלל עובדיה בישראל על מעבר לעבודה מהבית החל מהבוקר. "החברה שעוקבת באופן יומיומי אחר ההתפתחויות של התפשטות נגיף הקורונה, וקשובה להנחיות היוצאות ממשרד הבריאות, בחרה לעבור למודל של עבודה מהבית וזאת על מנת לשמור על בריאות עובדיה ולצמצם את סיכוני ההדבקה למינימום האפשרי. יחד עם זאת, פעילותו העסקית של מרכז הפיתוח והמחקר תימשך כסדרה, כאשר יוענקו לעובדים כל הכלים הנחוצים לעבודה מהבית", נמסר מהחברה. 

גם פייסבוק ישראל מסרה הודעה דומה. "בהמשך להמלצת הממשלה, החל מיום ראשון אנו נמליץ על עבודה מהבית לכלל העובדים במשרדינו בתל אביב, עד להודעה חדשה. נושא בטיחות העובדים שלנו נמצא בראש סדר העדיפויות".

16:28

משרד הבריאות הודיע כי מספר החולים עלה ל-104

16:20

המטה לביטחון לאומי מקיים בשעות אלו שיח עם משרד החינוך ומשרד הבריאות, בנושא הפסקה זמנית של הלימודים בשל התפשטות מגפת הקורונה, ואמנם, טרם התקבלה החלטה בנושא. המהלך, אם יצא לפועל, ישפיע על כלל מסגרות החינוך, ובהן גני הילדים, בתי הספר ומערכת ההשכלה הגבוהה, וישאיר בבתים כשני מיליון וחצי תלמידים וסטודנטים. מספר אוניברסיטאות כבר הודיעו שהן ערוכות באופן מלא לאופציה של לימודים מרחוק, וגם במערכת החינוך האפשרות הזו נבדקת.

16:11

התאחדות המלונות: כ-100 בתי מלון נסגרים בשעות אלה ברחבי הארץ, כ-100 נוספים יסגרו ביום ראשון. בענף מבקשים פיצוי של העברת תקציב ייעודי למשרד התיירות בסך 500 מיליון שקל לטובת שיפוי מיידי לחודש הקרוב אשר ימנע קריסת בתי המלון ופיטורי עשרות אלפי עובדים. המלונות נסגרים גם באילת ובים המלח, שנחשבים איזורים מוטי תיירות כשהתפוסה גם יורדת מתחת ל-30%.

בהתאחדות מפרסמים נתוני אובדן הכנסות לענף המלונאות: מחיקת כל לינות התיירים ואובדן הכנסות למלונות גרם נזק הנאמד בכ-500 מיליון לחודש, ירידה של 60%-70% בתיירות פנים שתוביל לאבדן הכנסות של 350 מיליון שקל בחודש. לפיכך במונחים שנתיים, הפגיעה למלונות, לאור המשבר, צפויה להסתכם ביותר מ-10 מיליארד שקל ולפיטורי כ-12,000 עובדים + 5,000 עובדי קבלן והוצאה של 12,000 עובדים נוספים לחל"ת.

14:54

אם מדינות העולם ינקטו בצעדים אגרסיביים למיגור הנגיף, מגפת הקורונה תוכל להסתיים עד חודש יוני, כך לפי הממשל הסיני בדיווח של בסוכנות הידיעות "רויטרס".

למרות הודעתה של סין, לא נראה כי מה שארגון הבריאות העולמי כבר מכנה כ"מגפה", הולך להסתיים בזמן הקרוב. בעולם יש כרגע כבר כמעט 130 אלף מקרי קורונה, עם קפיצה של 687 ו-1,075 מקרי קורונה חדשים ביממה האחרונה בספרד ובאיראן, בהתאמה.  

14:04

התנועה האסלאמית בישראל מודיעה על הגבלות לקראת תפילות יום השישי מחר:

- חל איסור על כל מי שיש לו תסמינים של קורונה להשתתף בתפילות יום השישי, ועליו להתפלל בבית. מי שיפר הוראה זו נחשב לחוטא.
- מי שיש לו שפעת רגילה, או סובל מקשיי נשימה, או מערכת חיסון חלשה, מומלץ כי לא ישתתף בתפילות יום השישי.
- על כל המסגדים לחטא את כל המסגדים באופן מיידי, ולהציב בכל הכניסות למסגדים חומרי חיטוי וניקוי ידיים .
- האימאמים במסגדים נקראים לקצר בדרשות יום השישי ולקרוא למתפללים שלא להשתתף באירועים וכינוסים מרובי קהל.
- מומלץ למתפללים להביא לתפילות שטיחי תפילה מהבית ולא להשתמש באלה הציבוריים.

האוניברסיטה העברית: תחילת הסמסטר תידחה בשבוע

כך משפיעה הקורונה על ההשכלה הגבוהה בישראל. אחרי שבמדינות רבות סגרו את הקמפוסים בעקבות התפרצות הנגיף, האוניברסיטה העברית הודיעה כי לא תפתח את סמסטר האביב בזמן. לאור משבר הקורונה, הנהלת האוניברסיטה העברית החליטה שהלימודים והקורסים יתקיימו באמצעות הוראה מרחוק. מהלך זה דורש השלמת ההיערכות, ולכן פתיחת סמסטר ב' נדחית בשבוע לצורך זה. הלימודים יחלו ביום ראשון, 22 במרץ 2020. האוניברסיטה ממשיכה בפעילות המחקר והקמפוסים יהיו פתוחים, כולל ספריות ויחידות המינהל. בחינות סמסטר א' שאמורות להתקיים בשבוע הבא יתקיימו כמתוכנן. השיעורים שתוכננו לשבוע הבא לא יתקיימו. פרטים נוספים על היערכות האוניברסיטה יימסרו בהמשך.

13:51

עיריית תל אביב-יפו הודיעה על הקלות בתשלום הארנונה לבעלי עסקים קטנים ובינוניים בעיר. זאת, לאור התפשטות נגיף הקורונה והפגיעה הפוטנציאלית בחיי המסחר והעסקים בעיר.

בהנחיית ראש העירייה רון חולדאי נקבע כי עסקים קטנים ובינוניים אשר היקף החיוב השנתי שלהם בארנונה הינו עד מאה אלף שקל יוכלו לדחות את תשלומי הארנונה לחודשים מרץ ואפריל עד ל-1 במאי 2020 באותם תנאי תשלום.

12:08

אוניברסיטת בן-גוריון בנגב מקימה כוח פעולה מדעי להתמודדות עם השלכות נגיף קורונה

 נשיא אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, פרופ' דניאל חיימוביץ הכריז היום על הסטת משאבים מחקריים והקמת כוח משימה מדעי רב-תחומי, הכולל עשרות מדענים, על מנת למצוא פתרונות להתמודדות עם השפעות נגיף קורונה במגוון תחומים: כלכלה, אספקת מזון, ביטחון, מלונאות, התנהגות חברתית ועוד.

במסגרת ההחלטה אוניברסיטת בן-גוריון תסיט חלק מתקציבי המחקר, הפיתוח והפרויקטים להיבטים רלוונטיים של המשבר תוך שימוש ביכולות ופתרונות בשלים או כמעט בשלים,   על מנת לייצר במהירות פתרונות ישימים לאתגרים העומדים בפנינו.

נשיא האוניברסיטה, פרופ' דניאל חיימוביץ: "זוהי חובתנו המוסרית לתרום למאמץ הלאומי והעולמי, אנחנו מציבים את משבר הקורונה והשלכותיו בראש סדר העדיפויות של האוניברסיטה"

11:42

בעקבות מגפת הקורונה, בוטלו כל משחקי היורוליג, לרבות משחקה של מכבי הערב נגד בסקוניה.

גם פיב"א משעה את כל משחקיה החל ממחר. המשמעות: פגיעה בליגת האלופות, בה משחקת הפועל ירושלים, שהעפילה אתמול לרבע הגמר אחרי ניצחון על פריסטרי ביוון.

אחד משחקני יובנטוס, הקבוצה של טורינו מצפון איטליה, אובחן כחולה קורונה. בכל מקרה, כל משחקי הליגות בכל הענפים הושעו. יובה על כל שחקניה לרבות רונלדו הוכנסו לבידוד. הקבוצה הייתה אמורה לשחק נגד ליון בליגת האלופות בשבוע הבא.

10:50

לשכת רואי חשבון עדכנה הבוקר על ביטול הכנס בקיסריה שתוכנן לסוף חודש מרץ. קורסים וימי עיון של הלשכה עד מאה איש ימשיכו להתקיים בשלב זה. לדברי רו"ח איריס, שטרק נשיאת הלשכה: "אנו נערכים בנושא ההתמודדות עם משבר הקורונה במכלול היבטים ופועלים על פי הנחיות משרד הבריאות. במקביל נעביר לרואי חשבון חברי הלשכה, שנרשמו כבר לקורסים וימי העיון את ההרצאות שיוקלטו בוידיאו. במקביל, אנו נטמיע כלים חילופיים כמו הרצאות באינטרנט במסגרת וויבנר, שאנו עורכים בשבוע הבא בנושא סייבר בשיתוף מערך הסייבר הלאומי ועוד. אנו מעוניינים לשמור על הסיוע המקצועי לחברי הלשכה גם בתקופת המשבר. היבט נוסף הוא שהקמנו מוקד סיוע לחברי לשכת רואי חשבון, הנותן מענה בסוגיות מקצועויות ובסיוע בפנייה לרשויות המס בנושאי השלכות המשבר".

10:30

כנס לשכת עורכי הדין באילת השנתי המתוכנן לחודש מאי צפוי להתבטל השנה בשל משבר נגיף הקורונה. מדובר בכנס הגדול בישראל, אליו היו צפויים להגיע אלפי משתתפים ולהיות מוזמנים 1,500 חדרים בבתי מלון בעיר.

לשכת עורכי הדין טרם יצאה בהודעה רשמית מטעמה בעניין, אך כך נודע ל"גלובס".

בתוך כך, החל פינוי בית הסוהר סהרונים. משב"ס נמסר היום כי "בהמשך למאמצי שירות בתי הסוהר להתמודד עם נגיף הקורונה, החל פינוי בית סוהר 'סהרונים'. כמאתיים אסירים מפונים מבית הסוהר ויפוזרו בין מתקני הכליאה ברחבי הארץ. בית הסוהר יוכשר לקליטת כלואים נשאי קורונה באם יאובחנו כאלה בעתיד. להדגיש כי בשלב זה אין כלואים מאובחנים כחולים.

נבחנים צעדים נוספים ע"י גורמי המקצוע בשב"ס וככל ויעלה הצורך יפורסמו עדכונים.
נדגיש שיש להסתמך רק על הודעות והנחיות רשמיות לציבור ולהימנע מהפצת 'חדשות כזב'. שב"ס פועל וימשיך לפעול בשיתוף פעולה עם שאר גופי הביטחון ומשרדי הממשלה הרלוונטיים".

תחילת פינוי האסירים מבית הסוהר 'סהרונים' / צילום: דוברות שב"ס
 תחילת פינוי האסירים מבית הסוהר 'סהרונים' / צילום: דוברות שב"ס

10:15

בעקבות משבר הקורונה והמלצת משרד הבריאות להימנע ככל שניתן מהתקהלויות אנשים במרחב אחד, החליט הבוקר ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, על ביטול הכנסים המקצועיים המתוכננים בעת הזו, ובכלל זה כנס היועצים המשפטיים ברשויות המקומיות וכנס דיני רשלנות רפואית שתוכנן לסוף החודש. כמו כן, הורה ראש הלשכה לבטל את הפעילות האקדמית הכוללת ימי עיון, השתלמויות והרצאות עד להודעה חדשה.

בעקבות ההחלטה אמר ראש הלשכה, עו"ד אבי חימי: "מתוך דאגה ואחריות לציבור עורכי הדין בישראל, ובכפוף כמובן להנחיות משרד הבריאות, אנו נאלצים בצער רב להקפיא את הפעילות האקדמית עד להודעה חדשה. אני שב וקורא לעורכות ועורכי הדין לגלות אחריות ולהישמע להוראות משרד הבריאות. אני מאמין שיחד נעבור את הימים הלא פשוטים האלו ונחזור בכוחות מחודשים בבוא העת".

09:40

הודעה לציבור- חולה קורונה - חולים מספר 89,90:
בנות 60 לחייהן ממרכז הארץ, שבו מניו-יורק.
נמצאות בבידוד מיד מתאריך החזרה ארצה.

הלוך:
27.2 מתל אביב למוסקבה בשעה 00:40 חברת AEROFLOT מס' טיסה 505 SU.
ממוסקבה לניו יורק בשעה 09:25 חברת AEROFLOT מס' טיסה 100SU.

חזור:
9.3 מניו יורק למוסקבה בשעה 14:25 חברת AEROFLOT מס' טיסה 101SU .
10.3 ממוסקבה לתל אביב בשעה 8:35 חברת AEROFLOT מס' טיסה 502SU.


כל מי שהיה בטיסות הנ"ל מתבקש להכנס לבידוד ביתי לפי הוראת משרד הבריאות ולדווח על כך באתר משרד הבריאות.

אם במהלך הבידוד מופיעים תסמינים של חום או שיעול או קושי בנשימה יש להתקשר באופן מידי למוקד 101 של מד״א על מנת לברר …

הודעה לציבור- חולה קורונה - חולים מספר 87,88
בן 10 ובת 11.5 מגעים של מקרה 42 (האב), ממרכז הארץ. הילד היה עם האב בספרד.

הלוך:
25.02 בטיסת פגסוס PC786 מתל אביב לאיסטנבול בשעה 5:30
26.02 בטיסת פגסוס PC1099 מאיסטנבול למדריד בשעה 08:45, נחיתה ב13:30

חזור:
2.3 בטיסת אל על LY398 ממדריד שהמריאה בשעה 23:15, ונחתה בנתב"ג ב-3.3 בשעה 04:50

החקירה האפידמיולוגית ממשיכה ובאם יתגלו פרטים נוספים, הם יפורסמו לציבור.

הודעה לציבור - חולה קורונה - חולים מספר 84,85,86:

החולים בשנות ה-30-40, ממרכז הארץ, חזרו מגרמניה.
נמצאים בבידוד מתאריך החזרה ארצה.

הלוך:
ב-1.3 בטיסת AEGEAN A30929 בשעה 5:40 מתל אביב לאתונה, וטיסת AEGEAN A30803 בשעה 8:30 מאתונה למינכן.

חזור:
ב-6.3 בשעה 6:25 ממנינגן גרמניה לתל אביב בטיסת ריינאייר מספר FR3606.

כל מי שהיה בטיסות הנ"ל מתבקש להכנס לבידוד ביתי לפי הוראת משרד הבריאות ולדווח על כך באתר משרד הבריאות.

אם במהלך הבידוד מופיעים תסמינים של חום או שיעול או קושי בנשימה יש להתקשר באופן מידי למוקד 101 של מד״א על מנת לברר צורך בבדיקת הנגיף.

09:00

לפני זמן קצר משרד הבריאות אישר את חולה הקורונה מספר 100 בישראל. מתוך כלל המקרים בארץ, כ-3 החלימו עד כה.

08:20

התפשטות הבזק של נגיף הקורונה הייתה יכולה להיות הרבה יותר ממותנת וזאת אם סין הייתה נוקטת בנושא מוקדם יותר, כך לפי טיוטת מחקר שפורסמה בכלי התקשורת. במחקר לקחו חלק חוקרים מאוניברסיטת סאות'האמפטון שבאנגליה, אוניברסיטת ג'ון הופקינס והרווארד שבארה"ב ואוניברסיטת סון יאט-סן שבשנזן.

החוקרים מצאו כי אם סין הייתה נוקטת את צעדיה החריפים כדי להתמודד עם נגיף הקורונה שבוע אחד מוקדם יותר, סך מקרי הקורונה היה נחתך ב-66%. אם סין הייתה נוקטת את צעדיה החריפים שבועיים או שלושה שבועות קודם לכן, מספר המקרים היה צפוי להיחתך ב-86%, וב-95%, בהתאמה.

08:09

לאחר שקצינה מבית המעצר ירושלים דיווחה כי הייתה במגע עם חולה מאומת, בשב"ס הוחלט בשלב זה כי לא תותר כניסה או יציאה מבית המעצר עד לקבלת תוצאות הבדיקות.כמו כן לא יתקבלו למתקן עצורים חדשים ולא יוצאו עצורים לבית משפט בתיאום עם משטרת ישראל והנהלת בתי המשפט.

הנמצאים בבית המעצר לא יוצאו לדיונים בבתי המשפט. כלואים שאמורים להשתחרר ישוחררו ישירות לבידוד בית.
נכון לעכשיו ישנם 25 אנשי סגל ו-119 כלואים.

כמו כן, בעקבות ההנחיות וההגבלות החדשות בעקבות התפשטות הנגיף פרסם הארגון העולמי של בתי הכנסת בארץ ובעולם הנחיות מעודכנות לבתי הכנסת:

א. מנינים שבהם בדרך כלל יש יותר מ-100 מתפללים, באחריות הגבאים לוודא שלא עוברים את המספר המותר (100 גברים + נשים). האחרונים/ות (מעל 100) לא יורשו להיכנס.
ב. במידת האפשר, יש לפצל את המניינים בשבת לשעות שונות או מקומות שונים כדי להמעיט את מספר המתפללים.
ג. להקפיד על אוורור באמצעות חלונות פתוחים בבית הכנסת.
ד. מי שאינו חש בטוב, ומי שמפתח תסמינים בדרכי נשימה, אסורים לבוא לבית הכנסת.
ה. אנשים בקבוצת סיכון, עדיף שיתפללו בביתם.
ו. יש להשתדל לא להאריך בתפילה, וכן לקצר בדברי תורה.
ז. להקפיד לא ללחוץ ידיים, לא לנשק ספר תורה, מזוזות, וסידורים. עדיפות להביא סידור וחומש אישי מהבית.
ח. להקפיד לרחוץ ידיים עם סבון, יש להשתדל שיהיו בקבוקי אלכוג'ל בכניסה לבית הכנסת.
ט. בתום התפילה יש להתפזר ולא להתקהל ביציאה מבית הכנסת.
י. נא שימו לב לשכנים, קשישים, בודדים וכדומה ועזרו להם בתפקוד היומיומי בזמן מורכב זה.

06:30

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נשא הלילה נאום לאומה מהבית הלבן במהלכו הורה על עצירת כל הטיסות מאירופה, מלבד בריטניה, ל-30 הימים הבאים במסגרת הצעדים למניעת התפשטות הנגיף הקורונה. טראמפ אמר כי קיבל את ההחלטה במטרה "למנוע ממקרים חדשים להגיע לחופינו", והבהיר כי "ההנחיות יותאמו לתנאים בשטח". הצעד ייכנס לתוקפו ביום שישי בחצות (שעון מקומי). במקביל, הורה משרד החוץ לאזרחי המדינה לשקול טיסות לחו"ל.

בארץ, מניין החולים בנגיף הקורונה בישראל עלה אמש ל-97. מורה בבית ספר במודיעין נדבקה בנגיף, והיא שוהה בבידוד מאז יום שבת ה-7 במרץ.

בתחקיר שנערך למורה עולה, כי במהלך הימים בהם היא לימדה בבית הספר, היא שהתה במחיצת 94 תלמידים ו- 80 אנשי הצוות החינוכי - זהות כולם ידועה להנהלת בית הספר.
בהתאם להוראות משרד הבריאות התלמידים וצוותי ההוראה הללו ישהו בבידוד מלא עד ליום שישי 20 במרץ.

הלימודים בבית הספר לא יתקיימו מהיום ועד יום ראשון, למטרת התארגנות לקיום לימודים עם צוות מצומצם.

למחלקה הייעודית לטיפול בחולי קורונה הועבר במהלך הלילה חולה בן 36 במצב קל. סה"כ במרכז רפואי רבין, בי"ח השרון מאושפזים 15 חולים.

ראש הממשלה נתניהו, שר הבריאות יעקב ליצמן, ראש המועצה לביטחון לאומי ומנכ"ל משרד הבריאות הודיעו אתמול על החמרת הצעדים למניעת התפשטות הנגיף. כך, הוטל איסור התקהלויות של יותר מ-100 איש. בתי ספר, מקומות העבודה והתחבורה הציבורית פועלים נכון לשעה זו כרגיל. תשקל דחייה בפתיחת שנת הלימודים באוניברסיטאות.

בארה"ב, פעילות ליגת הכדורסל האמריקאית ה-NBA הופסקה לאחר ששחקן מקבוצת יוטה ג׳אז התגלה כחולה בנגיף. 

כמו כן, שחקן הקולנוע טום הנקס הודיע כי הוא וזוגתו ריטה ווילסון נדבקו בווירוס. השניים שוהים באוסטרליה במהלך צילומי סרט ביוגרפי חדש על אלביס פרסלי.

הנקס צייץ בטוויטר כי הוא וזוגתו הרגישו עייפות, היו מקוררים וסבלו מכאבים בגוף. לאחר שעברו בדיקות, התברר שחלו בקורונה. 

 

רכבת ישראל עדכנה כי בימים האחרונים זינק מספר הפקחים הנמצאים בבידוד ל-27, שהם כ-10% מכלל מצבת הפקחים. על כן נוצר מחסור בצוותים להפעלת רכבות הנוסעים.
בשל כך, החל מהיום לא יופעלו רכבות בקווים:
באר שבע צפון האונ'- דימונה.
בית שמש- ירושלים מלחה.
לוד- ראשל"צ הראשונים.