איטליה: 3,590 חולים חדשים ו-368 מתים בתוך יום

בריטניה צפויה להטיל איסור על התקהלויות רק בשבוע הבא • ספרד הכריזה על מצב חירום • ממשלת אוסטריה מאיימת בקנסות של יותר מ-2,000 אירו על מי שיעברו על איסור התקהלות של יותר מחמישה איש • ממשלת איטליה קרובה להשתלטות על חברת התעופה אליטליה כדי להצילה מקריסה

אנשים עם מסכות ברחובות לונדון, בריטניה / צילום: Alberto Pezzali, AP
אנשים עם מסכות ברחובות לונדון, בריטניה / צילום: Alberto Pezzali, AP

19:50

ממשלת איטליה קרובה להשתלטות על חברת התעופה אליטליה כדי להצילה, כך מדווח "רויטרס". מגפת הקורונה שפגעה מאוד באיטליה הרחיקה את האפשרות למצוא קונה לאליטליה שנקלעה לקשיים הרבה לפני כן. תאריך הדד ליין למכירה נקבע בשעתו ל-31 למאי כשאת ההצעות לרכישת החברה היו אמורים להגיד הקונים הפוטנציאליים עד ל-18 במרץ.

לפי התכנית, שצפויה להתבצע במיידי, הממשלה תלאים את כל הפעילות התעופתית של אליטליה ואת הפעילות היבשתית בתחום התחבורה הציבורית. לפי "רויטרס" לנוכח המשבר העמוק בענף לא נראה שהאיגוד האירופי יתנגד להתערבות ממשלתית שתוכל להציל את החברה, שמעסיקה 11 אלף עובדים.

19:20

מספר הקורבנות מנגיף הקורונה באיטליה שוב שובר שיאים - 368 בני אדם מתו ביממה האחרונה מהנגיף ו-3,590 אובחנו כחולים בו, לפי הנתונים שפורסמו הערב על ידי הרשויות. מספר הקורבנות הכולל מהמחלה בשלושת השבועות האחרונים בלבד עומד על 1,809 בני אדם. מספר הנדבקים כבר מגיע קרוב ל-25 אלף. כלי התקשורת באיטליה דיווחו על הנתונים וציינו כי השפעות של הסגר שמוטל על המדינה צפויות להירשם רק בתוך שבוע. העיתון "לה רפובליקה" ציין כי מספר המאושפזים בטיפול נמרץ בחבל לומברדיה, שממנו מגיעים רוב החולים והקורבנות, עלה "רק" ב-25 מטופלים, לעומת ממוצע יומי של 45 עד כה.

17:15

זינוק נוסף במספר הנדבקים וקורבנות הקורונה באירופה

בבריטניה עלה ביממה האחרונה מספר הנדבקים ב-232 והגיע ל-1,732 בני אדם, בעוד 14 בני אדם נוספים מתו מהמחלה, והביאו את סך המתים ל-35.

מספר קורבנות הקורונה בספרד זינק ביממה האחרונה ועלה ב-95 בני אדם לסך של 291. גם מספר הנדבקים זינק ב-1,352 בני אדם, והמספר הכולל של הנדבקים עומד על 7,753. כך עולה מהנתונים האחרונים שפורסמו על ידי הממשלה במדריד. המדינה כולה עומדת בפני הסגר והתושבים התבקשו לא לצאת מהבית שלא לצורך, במטרה לצמצם את האינטראקציות החברתיות ולמנוע את התפשטות הנגיף.

בגרמניה עלה מספר הנדבקים ב-827 בני אדם, והגיע לסך של 5,426. מספר המתים, עם זאת, עלה רק בשניים והוא עומד על 11 בני אדם בלבד, נתון חריג בהתחשב בהיקף החולים. בשוויץ עלה מספר החולים ב-842 בני אדם ביממה האחרונה, לסך של 2,217, ו-14 בני אדם מתו מהמחלה עד כה, אחד ביממה האחרונה.

16:45

ממשלת גרמניה מתכוננת לנקוט צעד חריף ולסגור חלקית מחר בשמונה בבוקר את גבולותיה עם אוסטריה, שוויץ וצרפת; כך דיווחו היום כלי התקשורת במדינה. משמעות הצעד היא שיוצבו כוחות בגבולות שיוכלו למנוע מאנשים מסוימים להיכנס לגרמניה.

הצעד מתואם בשעות אלו עם ראשי הממשלות של מדינות המחוז שגובלות במדינות אלו.
לפי הדיווחים, סחורה תמשיך לזרום כרגיל דרך הגבולות, וגם תושבי המדינות יוכלו לעבור, למעט במקרים מסוימים. גורמים בממשלה אמרו כי הצעד נועד בין השאר למנוע מתושבי מדינות אחרות "לקפוץ" לגרמניה כדי להצטייד באוכל ובציוד רפואי, ואז לחזור לארצותיהם. לא ברור לחלוטין בשלב זה מה תכלול הסגירה החלקית של הגבול, מלבד העובדה כי המשטרה תיפרס בנקודות הגבול - דבר שלא נעשה עד כה.

16:15

גם אוסטריה החלה היום ביישום סגר על החיים הציבוריים, במטרה למנוע את התפשטות המחלה. קאנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ הציג היום את הצעדים החדשים, שיהיו תקפים החל מחצות, ושם דגש מיוחד על כך שעל האוסטרים להבין כי חייהם ישתנו מעתה, כי אסור להם לצאת מהבית למעט במקרים מסוימים וכי יש להימנע מהתקהלויות של יותר מחמישה בני אדם. כמובן שכל האירועים יבוטלו, כל המסעדות ייסגרו. יישארו פתוחים בתי מרקחת, בנקים, הדואר, חנויות מזון ועוד תחומים הכרחיים. הממשלה מאיימת בקנסות של יותר מ-2,000 אירו על מי שיעברו על האיסור שלא להתקהל בקבוצות של יותר מחמישה בני אדם.

"יש רק שלוש סיבות להיות מחוץ לבית", הבהירה הממשלה בהודעה רשמית, "להיות בדרך לעבודה הכרחית, לקנות אוכל או כדי לעזור לאנשים אחרים". היא הבהירה כי המשטרה תפטרל בחוצות הערים ותוודא כי אין התקהלויות של יותר מחמישה אנשים, במטרה למנוע הדבקה בנגיף. "האוסטרים צריכים מעתה לבודד את עצמם, כלומר לא להתרועע יותר עם אנשים אחרים אלא רק עם מי שהם מתגוררים עמם", הודיעה הממשלה. הקנסות למקומות שיישארו פתוחים יכולים לנוע בין 2,500 ל-3,800 אירו.

בתוך כך, בפורטוגל הודיע כוכב הכדורגל כריסטיאנו רונלדו כי הוא תורם את רשת המלונות שהקים במדינה Pestana לטובת טיפול בחולי קורונה. הוא הודיע כי יממן את הטיפול הרפואי בחולים. במדינה נרשמו עד כה כ-200 מקרי קורונה אך לא נרשמו עדיין מקרי מוות. 

13:00

בבריטניה אמר שר הבריאות מאט הנקוק היום כי מבוגרים בגילאי 70 ומעלה יתבקשו "החל מהשבועות הבאים" להיכנס לבידוד ביתי, שיכול להימשך אפילו ארבעה חודשים. הוא אמר כי הממשלה מודעת לכך שזו בבקשה רצינית, אך מדובר בצעד שיבטיח את שלומם. "אנחנו נפרט את התוכנית כשיגיע הזמן לבצע אותה, משום שאנחנו מודעים שמדובר במשימה אדירה בשביל הקשישים". מומחים ציינו כי ייתכן שהבידוד ייעשה בבתי אבות או במקומות מיוחדים, בהם קל יהיה יותר לזקנים להתמודד עם השלכותיו. בריטניה עד כה לא השעתה את הלימודים בבתי ספר ומתכננת רק בשבוע הבא להטיל איסור על התקהלויות. מספר החולים במדינה עומד על 1,140 ו-21 בני אדם מתו ממנה עד כה.

09:20

ספרד נמצאת במצב חירום ותושביה התבקשו לא לצאת לרחובות ללא סיבה. 47 מיליון תושבי ספרד הונחו אתמול על ידי ראש הממשלה, פדרו סנצ'ז, להיסגר בבתיהם ולצאת רק כדי ללכת לעבודה במקרה הצורך או לקנות אוכל. כל החנויות הלא-הכרחיות במרחב הציבורי סגורות ורק הסופרמרקטים, הבנקים, תחנות הדלק ובתי המרקחת פתוחים. תושבים יורשו לנסוע בין ערים רק אם הדבר הוא חלק מהעבודה שלהם. 

כלי התקשורת בספרד דיווחו כי אשתו של סנצ'ז, בגוניה גומז, נדבקה אף היא בקורונה, וכי יש סיכוי כי גם ראש הממשלה לוקה בה. אין לו תסמינים בשלב זה, והיא נמצאת בבידוד. שני שרים אחרים מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית שסנצ'ז עומד בראשה כבר נדבקו במחלה. הדיונים בפרלמנט הספרדי הושעו לשבוע בגלל מקרי הדבקה נוספים בקרב פוליטיקאים.

סנצ'ז קרא בנאום אמש לאומה להתאחד: "נשתמש בכל האמצעים שבידינו כדי להילחם בהתפשטות המהירה". הוא הוסיף כי "מדובר בצעדים דרסטיים שיהיה להם מחיר כלכלי", וקרא למי שיכול לעבוד מהבית. הממשלה הכריזה על רמה 1 של מצב חירום במדינה, מתוך שלוש. 5,700 בני אדם נדבקו במחלה בספרד עד כה, ו-136 מתו ממנה. ספרד נחשבת למדינה האירופית שבה ההתפרצות האירופית היא החמורה ביותר, אחרי איטליה.

גם צרפת הכריזה אתמול על שורת צעדים חסרי-תקדים כדי למנוע את התפשטות המחלה, ביניהם סגירה של כל המסעדות, הבארים, בתי הקולנוע והתיאטראות, ואיסור על התקהלות. הצעדים תקפים החל מאתמול בחצות. העיתון "לה מונד" דיווח על צעירים שחגגו אתמול את "הלילה האחרון" שבו הבארים פתוחים. "עד איזה גיל אתה יכול להיות בלתי-מוסרי ולהרגיש עם זה טוב?", תהו כתבי העיתון, שהתפלאו לראות כי לצעירים לא אכפת מצעדי המניעה שנועדו להגן על הקשישים בחברה, וענו: "כנראה עד גיל 30" לפי הצעירים שריאיינו.

בצרפת נדבקו בקורונה כ-4,490 בני אדם ומתו 91. למרות הצעדים, הממשלה קראה לתושבים לצאת להצביע בבחירות מקומיות שמתנהלות היום, והבטיחה כי תבטיח שההצבעה תתקיים עם מרווחים של מטר בין מצביע למצביע. הממשלה הבטיחה נוזל חיטוי ושהמצביעים יוכלו להביא עטים מהבית. למרות צעדים אלה, שיעור ההצבעה צפוי להיות נמוך מהרגיל.