מו"מ קואליציוני | סיקור שוטף

גנץ עם רוב להקמת הממשלה: הנשיא יטיל מחר את מלאכת ההרכבה עליו

הרשימה המשותפת, העבודה-מרצ וישראל ביתנו הודיעו לנשיא כי הם תומכים בבני גנץ, ובכך העניקו לו רוב של 61 • בבנימין נתניהו תמכו בינתיים רק 51 חברי הכנסת - הליכוד, ימינה וש"ס • השבעת חברי הכנסת מחר תתבצע ב-40 סבבים

בנימין נתניהו מול בני גנץ / צילום: Ariel Schalit, Associated Press
בנימין נתניהו מול בני גנץ / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

18:45

נשיא המדינה הודיע: "מחר בשעות הצהריים אטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על יו"ר כחול לבן ח"כ בני גנץ". ריבלין יטיל מחר בשעה 12:00 את מלאכת הרכבת הממשלה על גנץ, זאת לאחר שקיבל את המלצתם של61 חברי כנסת במסגרת ההתייעצויות. הנשיא ימסור את כתב המינוי לידי ח"כ גנץ ולאחר מכן יישאו השניים דברים באולם בית הנשיא.

18:15

דוברות הכנסת הוציאה הערב (א׳) הודעה לגבי סדרי השבעה מוגבלים שיערכו מחר. לפי החלטת מנכ"ל הכנסת אלברט סחרוביץ אחרי שהתייעץ עם פרופ' סיגל סדנצקי, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, הצהרת האמונים תעשה ב-40 סבבים, שלושה חברי כנסת במקטע.

לפי ההנחיות, בכל נקודת זמן יהיו לא יותר מ-10 אנשים במליאה ובתוכם : יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, נשיא המדינה ראובן ריבלין ומזכירת הכנסת ירדנה מלר, אשר ילוו את האירוע מתחילתו ועד סופו.

הצהרת האמונים הראשונות תהינה של אדלשטיין, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ, אשר יהיו היחידים שיהיו נוכחים בנאומיהם של נשיא המדינה ויו"ר הכנסת בפתח הישיבה. שאר 117 חברי הכנסת יכנסו למליאה בקבוצות לפי רשימת הא'-ב'.

בנוסף הצילום המסורתי של ראשי הסיעות באולם שאגאל לא יתקיים וידחה למועד אחר.

הכנסת הודיעה היום שכל עמדות התקשורת בתוך המשכן בוטלו. האירוע יועבר בשידור חי באמצעות ערוץ הכנסת ודוברות הכנסת תזרים את התמונות. בנוסף, עמדות התקשורת הועברו למתחם פתוח (רחבת וייל) וחולקו שם למתחמים מופרדים, כשרק 4 אנשים מורשים לכל מתחם.

חיטוי הכנסת לקראת השבעת חברי הכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
 חיטוי הכנסת לקראת השבעת חברי הכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

17:28

אחרי שח"כ בני גנץ הגיע להמלצה של 61 ח"כים, הודיע נשיא המדינה ריבלין כי זימן אליו היום בערב לפגישה דחופה את ח"כ בני גנץ וראש הממשלה נתניהו בנוגע לאפשרות של הקמת ממשלה מיידית.

לשכת הנשיא הודיעה כי הם יפגשו בדירת הנשיא והפגישה תתועד על ידי לע"מ בלבד. הפגישה אמורה להתחיל בשעה 19:30 היום בערב.

בית הנשיא שלח את ההודעה על קיום הפגישה, עוד לפני שסיעת יהדות התורה הגישה את המלצותיה, וזאת כיוון שח"כ גנץ הגיע ל-61 ממליצים. מה שהניע את השינוי הינה ההמלצה המפורשת של הרשימה המשותפת באמצעות 15 ח"כים ומבלי שבל"ד נמנעים ממתן המלצה.

הנשיא ינסה להפעיל לחץ על השניים להקים ממשלת חירום לאומית או ממשלת אחדות לאומית. ח"כ ליברמן הציע שהם יקימו ממשלה המורכבת משתי המפלגות הגדולות בלבד. משמעות הדבר היא פירוק הבלוק של נתניהו, דבר שבעת הזו קשה לראות אותו מבצע.

היווצרות הרוב של בני גנץ לקבלת המנדט להקמת ממשלה, מעניקה לו את הזכות לנסות לעשות כן, אך המאמץ העיקרי של הנשיא ריבלין, יהיה להקמת ממשלת חירום בואכה ממשלת אחדות. לכן זימן את השניים הערב לפגישה משולשת בלשכתו. ריבלין דחק בכל ראשי הרשימות שהגיעו אליו היום לתת את דעתם לאפשרות הסו ולמעט הרשימה המשותפת, כל הרשימות האחרות לא פסלו זאת. גנץ יחל בשיחות במטרה לבטל שלילת המשותפת של ליברמן ושל החברים ברשימת כחול לבן צבי האוזר ויועז הנדל, כדי שלכל הפחות תהיה לו האפשרות העקרונית להקמת ממשלה כאמצעי לחץ על נתניהו במשא ומתן לאחדות.

הרוב הזה משמעו גם ככל הנראה רוב בכנסת שתושבע מחר. בשל מגבלות הקורונה ההשבעה תיערך בקבוצות של חמישה ח"כים בכל פעם. בשל ההגבלות לא ברור איך יערכו דיונים והצבעות. כחול לבן שואפת להחליף את יו"ר הכנסת אדלשטיין במועמדה, מאיר כהן, וכן להקים ועדות שיפקחו על עבודת הממשלה.

16:50

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן המליץ על בני גנץ להרכבת הממשלה. ליברמן אמר כי הוא "מוטרד מן הפניקה של הציבור. איני יודע כמה ימותו מקורונה, אבל חושש יותר מהתאבדויות של אנשי עסקים, בעלי עסקים קטנים. עובדי מדינה יקבלו את השכר". 

"הבעיה שלנו היא שנכנסו לזה עם גירעון של 50 מליארד שקל ומקימים 10 מיליארד שקל בלי להצביע על מקור הכסף. כדי לחסוך הליך מסורבל של תקציבים ומשרדים הצעתי שיקימו שתי מפלגות גדולות, ממשלה שתקבל את אמון הכנסת", אמר ליברמן. 

"אין חכם כבעל ניסיון ואני עוסק בתקציבי מדינה הרבה שנים. לאשר תקציב בממשלה שרק תקום, זה יגיע רק בספטמבר".

עוד אמר ליברמן: "זה לא העניין של עצם הקמת הממשלה, אלא קביעת סדר עדיפויות. להביא כותרת בעיתון אפשר תוך חודש ימים, אבל השאלה היא התוכן. כרגע נמצאים במצב כלכלי כזה שלא מאפשר להמשיך בטייס האוטומטי" .

"אם הליכוד וכחול לבן היו מקימים ממשלה ביחד, היינו נותנים להם רשת ביטחון בכנסת. להעברת מהלכים".

ח"כ עודד פורר ציין כי "הליך אישור התקציב, דרך הממשלה והכנסת, זה לא זבנג וגמרנו. ראינו גם ועדת כספים בממשלה 61 של הכנסת ה-20 בו כל ח"כ נהיה מלך. (הוא רומז ליו"ר ועדת הכספים גפני וח"כים כמו אמסלם, נגוסה מן הליכוד שהחזיקו את הליכוד קצר - ט"ש). פנינו לשתי המפלגות הגדולות עם רשימת הנושאים. קיבלנו תשובה מכחול לבן. מן הליכוד התשובה הייתה משהו שעדיף לא לפרט בפניך. הם טרקו את הדלת. לא רצו לדבר איתנו על הדברים".

ליברמן הוסיף כי  "אני מכיר את נתניהו כמה ימים, המסקנה שלי שכל רצונו זה להגיע לבחירות כמה שיותר מוקדם. כרגע הוא עושה קצת אקרובטיקה. אבל היעד האסטרטגי שלו זה בחירות נוספות עם 64 מנדטים עם הגוש שלו ואז הוא חופשי להעביר חוקים צרפתיים וכל הדברים".

16:30

רשימת העבודה-מרצ המליצה על בני גנץ לראשות הממשלה אך קולה של אורלי לוי-אבקסיס, חברת הכנסת של גשר, לא יחשב. בפגישה עם עמיר פרץ וניצן הורוביץ, הדגיש ריבלין כי מספר הקולות של הרשימה שיספרו לצידו של גנץ הוא שישה בלבד ולא שבעה. לדבריו הוא עושה כן לאחר שקיבל את הודעתה של לוי-אבקסיס כי לא תמליץ על איש משני המועמדים להקמת הממשלה. בכך מגיע מספר התומכים בגנץ ל-53 לעומת 51 לנתניהו, זאת לפני ספירת קולותיהם של יהדות התורה וישראל ביתנו .

ריבלין שאל את פרץ ואת הורוביץ על תמיכה בממשלת אחדות, ואלה השיבו, כי הם תומכים בממשלה בראשותו של גנץ ובשיתוף הרשימה המשותפת. הורוביץ אמר כי יש לגנץ 61 קולות להקמת ממשלה, אך ריבלין הבהיר לו כי חלק מהתומכים בגנץ הציבו תנאים לתמיכתם ואין זה ודאי שגנץ יוכל להקים ממשלה.

פרץ ענה לשאלת ממשלת האחדות כי אם יבוא גנץ ויעלה בפניו הסכמות לממשלה כזו יבחן אותן והוא אינו פוסל זאת מראש. כלומר הוא לא פוסל ממשלת אחדות גם אם נתניהו יעמוד בראשה - נסיגה מהעמדה לפני הבחירות של אי השתתפות בכל ממשלה שנתניהו ינהיג.

15:50

רשימת ימינה של הציונות הדתית המליצה לנשיא על בנימין נתניהו לראשות הממשלה. ח"כ איילת שקד אמרה: "בשעה כזו צריך להקים ממשלה במהרה, ישנם צעדים משמעותיים שמצריכים חקיקה, לדעתנו, רוה"מ נתניהו עם הנסיון העשיר שלו וגם עם הנסיון של אנשי גוש הימין צריך להרכיב את הממשלה". עם זאת, גם היא הצטרפה לקריאות להקמת ממשלת אחדות: "אנו קוראים לגנץ ופרץ לגלות אחריות לאומית ולהקים ממשלת אחדות קבועה".

"אנחנו עומדים בפני תקופה מורכבת מאוד ומאתגרת מאוד. נדרשת ממשלה מתפקדת עם יכולת חקיקה, על מנת לטפל במשבר הבריאותי והכלכלי החריף אליו נקלענו".

הנשיא ריבלין ביקש הבהרות לדבריה: "כדי להסיר כל ספק, את ממליצה את הטלת התפקיד על בנימין נתניהו, שהוא ינסה להקים ממשלת אחדות".

שקד השיבה: "מכיוון שזה בלתי אפשרי כרגע להקים ממשלת ימין צרה, צריך ללכת לממשלת אחדות, זה מה שנמצא על הפרק עבור טובת המדינה. אני חושבת שממשלה צרה היא גם אופציה. היא מתפקדת לא פחות טוב ואפילו יותר טוב מממשלת אחדות. מכיוון שאין לנו רוב, אז צריך להקים ממשלה רחבה".

לשאלת הנשיא: "אם משהו אחר יציע להקים ממשלה, האם אתם תצטרפו?".

ענתה שקד: "אני חושבת שהנסיון להקים ממשלת מיעוט, נועד לכישלון. זו גם טעות מוסרית קשה ומסוכנת. יש ברשימה המשותפת תומכי טרור, שלדעתי אין להם מקום בכנסת. אנחנו לא נהיה שותפים בשום ממשלה כזו. אנחנו עמוד השדרה האידיאולוגי הימיני בכנסת, בוודאי שלא נשב בממשלה כזו. מי שעומד בראש גוש הימין, זה ראש הממשלה בנימין נתניהו ואנחנו צריכים לשבת עימו".

בצאתה מהפגישה עם הנשיא אמרה שקד: "אני קוראת לעמיר פרץ ולבני גנץ, גלו אחריות לאומית והצטרפו לממשלת אחדות או לממשלת חרום בראשות נתניהו. בחירות רביעיות במצב כזה אינן על הפרק, נידרש פיתרון לפלונטר הפוליטי כדי לטפל במשברים הקשים שלפנינו".

רשימת ימינה של הציונות הדתית בפגישה עם הנשיא ריבלין בבית הנשיא / צילום: לע"מ
 רשימת ימינה של הציונות הדתית בפגישה עם הנשיא ריבלין בבית הנשיא / צילום: לע"מ

15:20

כצפוי, ש"ס המליצה לנשיא על בנימין נתניהו להקמת הממשלה. עם זאת, יו"ר ש"ס אריה דרעי, הנחשב מקורב מאוד לנתניהו, התנה את התמיכה בו בהקמת ממשלת אחדות.

לדברי דרעי: "אנחנו ממליצים על בנימין נתניהו לראש הממשלה, אבל כדי שיקים ממשלה רחבה. אני מבקש מכבוד הנשיא לסייע במשימה ביומיים האלו, ואני מוכן להירתם ולעשות הכל. בניגוד לפעמים הקודמות, הפעם יש לדעתי נכונות בכחול לבן להגיע להסכמה. אני לא נותן רק שירותי תיווך, אלא מבטיח ומקיים. השעה כשרה יותר היום מאשר לפני חצי שנה, כי אנחנו במערכה מורכבת נגד התפשטות נגיף הקורונה".

פגישת מפלגת ש"ס בפגישת ייעוץ עם הנשיא ריבלין בבית הנשיא / צילום: מארק ניימן, לע"מ
 פגישת מפלגת ש"ס בפגישת ייעוץ עם הנשיא ריבלין בבית הנשיא / צילום: מארק ניימן, לע"מ

דרעי הסביר את מהות הבעיה בהקמת ממשלה כזו - היעדר האמון: "אני מדבר עם שני הצדדים והם נותנים בי אימון. הבעיה שיש חוסר אימון מוחלט ביניהם. גם הפעם הכניסו אותי לתווך, עזבתי ישיבת ממשלה ודיון חירום בנושא הקורונה, כי בסופו של דבר האזרחים מכירים את הרשויות ואנחנו הכתובת שלהם. המשבר הזה יכול להימשך חודשים רבים. הציבור נמצא בחרדה גבוהה וטרם הגענו לצעדים קשים יותר. לכן חשוב שמי שמקבל החלטות יהיה לגביו הסכמה רחבה ולכן חייבים להקים ממשלה רחבה. אני מבקש מהנשיא להירתם לכך".

הוא העלה את שתי האפשרויות שהציע נתניהו לאחר שאמר כי אין שום היתכנות להקמת ממשלת מיעוט לא מימין ולא משמאל, אמירה שלדבריו מבוססת גם על שיחותיו עם אנשי כחול לבן.

"קיימות שתי אפשרויות על השולחן: 1) ממשלת חירום לחצי שנה בראשות נתניהו, שיוויונית, לא כמו זו שהייתה ב-1967, ולאחר מכן חזרה אל הנשיא. ממשלה כזו יכולה לקום עוד היום 2) ממשלת אחדות לאומית עם רוטציה מלאה על כל התפקידים. חשוב לדעת: לצד בראשות בני גנץ אין באמת אפשרות להגיע לממשלת מיעוט. אני אומר את זה מידיעה ברורה, גם משיחות עם אנשים שם. וגם אם הייתה להם את האפשרות הזו, לעם מגיעה ממשלה רחבה כעת".

ריבלין הקשה: "לאור מה שאני שומע הבוקר הזה, ההגדרה שלך לאי אמון היא עוד מתונה. אבל אם תהיה הסכמה בין הצדדים, אתה ערב לכך שהסכמה תקוים ואם אחד הצדדים לא ימלא אותה, אתה תסיק את המסקנות ותעמוד על כך?".

דרעי ענה: "אני מצליח להבין מאיפה באות השאלות הללו".

ריבלין: "אתה לא בחקירה חלילה".

דרעי: "אני מוכן באופן אישי להיכנס לתוך העניין הזה כדי להגיע לממשלה רחבה. והצד השני (כחול לבן) מאמין ונותן בי אמון. אני לא רק נותן שירותי תיווך, אלא מבטיח וגם מקיים. אני חושב שהשעה היום כשרה יותר מאשר הייתה לפני חצי שנה. כי אנחנו במלחמה".

בהמשך ביקש ריבלין לנתק את מצלמות השידור הישיר, והשניים שוחחו בארבע עיניים עוד מספר דקות.

דרעי יש לומר מעורב במגעים הללו כבר חודשים ארוכים, והיה מהמתווכים העיקריים לקראת הסכם אחדות בנובמבר, אז כשל המהלך ברגע האחרון בגלל התנגדות יאיר לפיד ובשל התעקשות ראש הממשלה לבקש חסינות מהכנסת. גם כעת הוא מעביר מסרים בין הצדדים, ומדבר הן עם גנץ והן עם גבי אשכנזי. בין השניים, דרעי ואשכנזי, נוצרה ידידות פוליטית אמיצה.

13:20

מפגינים מהימין קראו קריאות גנאי לטיבי עם צאתו מבית הנשיא, ואף ניסו להגיע למכוניתו. שוטרים שהיו במקום מנעו זאת מהם, והוא יצא לדרכו.

12:15

הרשימה המשותפת כולה תמליץ על בני גנץ להקמת הממשלה. בהמלצה הזו תשתתף הפעם גם רשימת בל"ד על שלושת חבריה, לאחר שבספטמבר בל"ד נמנעה מהמלצה. חבר הכנסת אמטנס שחאדה, יו"ר בל"ד הגיע עם שאר ראשי הרשימה לבית הנשיא לתת את ההמלצה.

לפי דברי איימן עודה אצל הנשיא, המלצת הרשימה המשותפת על גנץ מותנית בכך שגם ליברמן ימליץ על גנץ ויאפשר בכך 61 ממליצים, כלומר רוב. ליברמן אמור להגיע אחר הצהריים לנשיא, לאחר ישיבה של סיעתו בנושא. ביום חמישי הוא אמר ל"גלובס" כי ההמלצה תהיה על מי שיקבל את תנאי היסוד שהעלה, וכחול לבן קיבלו אותם. עם זאת, הוסיף כי ישראל ביתנו תעמוד במילתה ובכל הבטחותיה. בין ההבטחות שניתנו לפני הבחירות: ישראל ביתנו לא תתמוך בקואליציה שבה המשותפת תהיה שותפה אפילו אם רק בתמיכה מבחוץ.

עודה ציין כי "בקרב הרשימה המשותפת היה ויכוח לא קל. קשה מאוד. חלק מהחברים לרבות מפלגת בלד הייתה בעמדה מאוד ברורה שהיא מתנגדת לכל המלצה, אבל יחד עם זאת בלד קיבלה החלטה אמיצה - שמבחינתם העיקר זה אחדות הרשימה המשותפת. הציבור שלנו מתנגד לממשלת אחדות, מתנגד למה שנקרא כביכול ממשלת חירום, כל ממשלה שיעמוד בראשה בנימין נתניהו. במידה וגנץ רוצה להקים ממשלת מרכז שמאל - אז אנחנו ממליצים על גנץ. אני לא כל כך יודע לשנוא, אבל יותר מאשר שזה מאהבת מרדכי, זה בעיקר משנאת המן. אנחנו רוצים להחליף את בנימין נתניהו".

שחאדה: "נכון, אנחנו נגד. אבל היינו חייבים לכבד את הבוחרים שלנו ואת האחדות של הרשימה המשותפת".

טיבי: "נגיף הקורונה נוגע בכל העולם, אבל בארבעתנו נוגע בלי הפסקה נגיף הגזענות. לא היה קל להמליץ על בני גנץ. היו לו התבטאויות מקוממות".

בראיון ל"גלובס" לפני הבחירות הראה שחאדה שינוי של ממש בגישת המפלגה, ורצון להוות גורם משפיע ומהותי בעיקר על חיי היום יום של ערביי ישראל והבעיות המטרידות אותם.

שחאדה היה עקרונית בעד המלצה גם בספטמבר אבל לפי ראשי המשותפת, כחול לבן הייתה זו שביקשה מהם להימנע מההמלצה כדי שגנץ יהיה שני בתור בניסיון להרכיב ממשלה.

אתמול התקבלה ההחלטה העקרונית במשותפת על ההמלצה ולאחר שקיבלו הבטחות מכחול לבן כי כל הסיכומים עמה יקויימו, נפלה ההכרעה הסופית. המשמעות היא מתן רוב לגנץ הן לצורך קבלת המנדט להקמת הממשלה וגם לצעדים הבאים בכנסת שתתכנס מחר, לרבות החלפת יושב הראש יולי אדלשטיין בנציג כחול לבן מאיר כהן.

11:45

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, כתב הבוקר בעמוד הפייסבוק שלו כי תחושותיו מההופעות של ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרות לתקשורת הן קשות ביותר.

"הודעתי כי בכל הנוגע למאבק בקורונה, ישראל ביתנו תתמוך בכל הצעדים הנחוצים ללא קשר למצב הפוליטי. אני מצפה מראש הממשלה שיפרסם את כל הצעדים שבכוונתו לנקוט, ויציין במיוחד את אותם צעדים שבהם הוא זקוק לסיוע של ישראל ביתנו בכנסת ובכלל, ונשמח לעמוד לרשותו". 

עוד ציין ליברמן כי בנוגע לממשלת חירום כי "במקרה שאכן מדובר בקריאה אמיתית ולא במצג-שווא, חייבים להקים אותה משתי המפלגות הגדולות בלבד, ואת כל שאר המפלגות להשאיר בחוץ".

לדבריו, כעת זה לא הזמן לפתוח במשא-ומתן קואליציוני מסורבל לחלוקת תפקידים, משרדים ותקציבים. לשתי המפלגות הגדולות יש ביחד 69 מנדטים, ורשת הביטחון של ישראל ביתנו, של 7 מנדטים, מובטחת מראש.

"מכיוון שאני מכיר את נתניהו יותר מיום אחד, השתכנעתי שמאחורי הקריאות לא עומד שום דבר מעבר למשחק האשמות וניסיון לדה-לגיטימציה של כל מפלגות האופוזיציה. היעד האסטרטגי שלו לא השתנה - פסקת ההתגברות + החוק הצרפתי. התנאי ההכרחי לכך הוא בחירות חדשות והשגת 64-63 מנדטים לקואליציה חרדית משיחית בראשות נתניהו. המסקנה היא שנתניהו רוצה לצאת תוך חצי שנה עד 8 חודשים לבחירות חדשות על כנפי המנצח הגדול של הקורונה", כתב ליברמן. 

המפלגה השנייה שהגיעה להתייעצות עם הנשיא הייתה כחול לבן. ח"כ משה (בוגי) יעלון ציין בפני הנשיא כי העובדה שהליכוד שלחו הצעת משא-ומתן דקות לפני שהם (הליכוד) נכנסו לבית הנשיא, מעלה חשדות שמדובר בהצעה לא רצינית.

ח"כ קארין אהלרר אמרה לנשיא: "הצעות פוליטיות לא מועברות אלינו באמצעות כתבים פוליטיים. אני חרדה שהחלטות קרדינליות מתקבלות באחת בלילה תחת חסות החשיכה. אמון הציבור מתערער, כאשר יש בראש מערכת אדם שלא ברור מה הם שיקוליו. כשסוגרים את מערכת המשפט באחת בלילה, כאשר הוא רוצה להפעיל מערכות איכון על אזרחים". 

10:50

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין פתח הבוקר את סבב ההתייעצויות עם סיעות הכנסת ה-23 לקראת ההחלטה על הרכבת הממשלה. ריבלין מקיים את האירוע בבית הנשיא בנוכחות מינימלית של לשכת העיתונות הממשלתית ומספר מוגבל של נציגי סיעות, כאשר השידורים מן האירוע מועברים חי ברשתות החברתיות.

"לאור הצורך הדחוף בממשלה, אנחנו מחויבים לקיים הליכים דמוקרטים גם בשעת חירום. המדינה צלחה מצבי חירום מסובכים בעבר", אמר הנשיא.

ריבלין הוסיף כי "נשיא המדינה הוא שליחם של אזרחי ישראל כולם, ואינו זה שמרכיב את הממשלה. תהליך ההתייעצויות מביא לבירור מי הוא חברה הכנסת בעל הסיכויים הגבוהים ביותר; אך כל בר-דעת הצופה בחדשות מבין כי מדובר בשעת מבחן, וכי אלה אינן התייעצויות רגילות".

ריבלין הוסיף כי הוא מבקש מנציגי הסיעות לעסוק בהקמת ממשלה "שתנהיג בשעה מורכבת זו".

ריבלין ציין כי הוא מעריך שידרשו אולי הסדרי ביניים: "זה מה שהעם מצפה ממנהיגיו", תוך שהוא רומז על הקמת ממשלת ביניים לתקופת המעבר.

ראשונים הגיעו לבית הנשיא השרים יריב לוין וישראל כ"ץ, והם המליצו לתת את המנדט לראש הממשלה נתניהו. לוין אמר בעת הצגת ההמלצות: "לא מדובר בהליך רגיל, אלא נעשה במצב שלא הכרנו כמותו. זה מחייב הקמת ממשלה על בסיס רחב. זו לא העת לממשלת מיעוט שאין לה רוב בכנסת. זו גם לא העת לבצע שינויים גדולים, אלא זו העת ליציבות ולבעלי הניסיון יש יתרון".

נתניהו: "חייבים לאחד כוחות ולהקים ממשלה חזקה"; גנץ: "אל תעשה סיבוב על אזרחי ישראל"

בפתח יום ההמלצות בבית הנשיא אמר בנימין נתניהו כי הוא קורא לכחול לבן להצטרף לממשלת חירום לאומית בראשותו.

"מול מצב החירום העולמי והלאומי, אנחנו חייבים לאחד כוחות ולהקים ממשלה חזקה ויציבה שתוכל להעביר תקציב ולקבל החלטות קשות. שבתי והעברתי הבוקר הצעה ליו"ר כחול לבן בני גנץ ולחבריו להצטרף", כתב נתניהו.

נתניהו ציין כי מדובר בממשלה למשך 6 חודשים, בה תפקידי השרים יחולקו בצורה שוויונית. לפי ההצעה, נתניהו לא יוכל לפטר את שרי כחול לבן וכחול לבן לא תוכל להביע אי אמון בנתניהו.

"בגמר התקופה נחזור למצב הקיים היום", מסר נתניהו.

נתניהו ציין כי הוא מוכן לדון גם בממשלת אחדות עם רוטציה על בסיס שוויוני בזמן ובהרכב: "בממשלת אחדות זו אמשיך לכהן בשנתיים הקרובות כראש הממשלה, ובזמן הזה בני גנץ יכהן כממלא מקום ראש הממשלה עם אותה חלוקת שרים שיוויונית ואותם כללים לממשלה. בעוד שנתיים בני גנץ ייכנס לתפקיד ראש הממשלה והממשלה תכהן 4 שנים".

גורם בכחול לבן הגיב לפניית "גלובס" בנוגע למהלכי משא-ומתן, וציין כי אין כרגע משא-ומתן מולם. "נתניהו מנהל משא-ומתן דרך עמית סגל", אמר הגורם.

גנץ הגיב לדברי נתניהו בטוויטר ואמר: "נתניהו, אל תעשה סיבוב על הגב של אזרחי ישראל. מי שרוצה אחדות לא דוחה את המשפט שלו ב-1:00 בלילה ולא שולח "מתווה אחדות-חירום" לתקשורת, אלא שולח את צוות המשא-ומתן לפגישה".