יום גורלי לאל על: האם תקבל אור ירוק לתמיכה ממשרד האוצר?

חברת התעופה תתכנס היום לדיון נוסף עם נציגי משרד האוצר, בתקווה לקבל אור ירוק לתמיכה כספית שתאפשר לחברה לשרוד את המשבר החמור בתולדותיה • ברקע, ועד עובדי אל על הכריז על סכסוך עבודה לאור הפיצוץ בדיונים בין ההנהלה והעובדים בניסיון להגיע למתווה הבראה שיכלול פיטורים

יום גורלי לאל על : היום (א') תתכנס חברת התעופה לדיון נוסף עם נציגי משרד האוצר. התקווה של אל על היא לקבל אור ירוק לתמיכה כספית שתאפשר לחברה לשרוד את המשבר החמור בתולדותיה.

ברקע, ועד עובדי אל על הכריז על סכסוך עבודה לאור הפיצוץ בדיונים בין ההנהלה והעובדים בניסיון להגיע למתווה הבראה שיכלול פיטורים. באל על דורשים לפטר כ-1,700 עובדים, והוועד הציע להנהלה לפטר כ-1,400 עובדים לצד תוכנית שכוללת קיצוץ בשכר ויציאה לחופשה ללא תשלום (חל"ת), גם של חצי שנה על-ידי עובדים בכל המגזרים. לטענת העובדים, ההנהלה סירבה להצעות שהונחו בפניה, ולכן נאלצו הם לפתוח בסכסוך עבודה.

אל על עוברת ללו"ז טיסות מצומצם מאוד שכולל טיסות ליעדים ספורים בלבד ובמתכונת חלקית - בשלב זה עד ל-28 במרץ. למעשה, אל על סגרה בינתיים את כלל יעדיה והשאירה רק קווים שהיא מגדירה כחיוניים: ניו יורק וניוארק (קו שבינתיים גם יונייטד ממשיכה להפעיל, כאשר דלתא הכריזה על הפסקה זמנית), טורונטו, לונדון פריז ויוהנסבורג.

התקווה של אל על היא שבממשלה יממשו את אמירתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהחריג את ענף התעופה בכל הנוגע לתמיכה גורפת למשק, באומרו כי הענף הזה יקבל "טיפול מיוחד".

בתוכנית ההבראה של אל על, שנבנתה ביחד עם אגף התקציבים באוצר, נדרשת החברה להציג חיסכון של מאות מיליוני דולרים בהוצאות הקבועות של החברה. אל על מקווה לקבל הלוואה בערבות מדינה בהיקף של 600-700 מיליון דולר, אותה היא תחזיר על פני 15 שנה. אל על ביקשה מהמדינה סיוע כספי על-מנת שתוכל לפרוע את תשלומי הקרן והריבית על הלוואות ולשלם דמי חכירה על מטוסים בהיקף של 330 מיליון דולר בשנת 2020.

אל על הודיעה כי תאלץ להוציא כ-80% מעובדיה לחל"ת (מספר עובדי אל על עומד על כ-6,300), אלא שלפי ועד עובדי החברה, "השיחות של ההנהלה מול העובדים בנושא חל"ת ומכתבי חל"ת מוקפאים". במסגרת ההלוואה שאל על מקווה לקבל מהמדינה, היא צריכה מיידית לממן תחזוקת מטוסים ושכר של 1,300 עובדים שיישמרו על הפעילות המועטה של החברה אחרי שכאמור רוב העובדים יצאו לחל"ת.

תוכנית ההתייעלות של אל על כוללת 3 שלבים: דימום - בו החברה מפסידה כסף ונעדרת הכנסות של ממש עד לסוף משבר הקורונה, כאשר ככל שהמשבר מעמיק, לו"ז הטיסות של אל על יורד. השלב השני הוא התאוששות - חזרה הדרגתית לפעילות ולתנועה של נוסעים, שכבר ברור שלא יחזרו מיד לשגרת חיים (גם כשההכנסה הפנויה צפויה להיפגע), ושהחזרה הזו תימשך 7-8 חודשים לפחות. השלב השלישי הוא של צמיחה - חזרה למסלול פעילות נורמלי ולרווח, שלב שבו אל על תעמוד על הרגליים.

לא רק עיני אל על נשואות למשרד האוצר - גם ישראייר שבשליטת אי.די.בי ביקשה לקבל סיוע מהמדינה, בהיקף של 20 מיליון דולר. אתמול הכריזה החברה כי לאור ההנחיות החדשות היא תצמצם זמנית את פעילותה בקווים הפנים-ארציים - לשתי טיסות ביום בלבד מנתב"ג לרמון. החברה מקפיאה את טיסות הפנים שלה מחיפה לצד עצירה כמעט מוחלטת של הפעילות הבינלאומית.