מאות עובדי פרסום יוצאים לחל"ת; אילו משרדים שומרים בינתיים על העובדים?

באדלר, יהושע וגיתם שחררו למעלה ממחצית העובדים, במקאן יוצאים לחל"ת מדורג, ובפובליסיס נערכים גם לקיצוץ בשכר • בגליקמן וביוניון מבהירים: לא נפגע בעובדים בשעה שקשה לכולם

גיל סמסונוב, מבעלי משרד הפרסום גליקמן-שמיר-סמסונוב / צילום: איל יצהר
גיל סמסונוב, מבעלי משרד הפרסום גליקמן-שמיר-סמסונוב / צילום: איל יצהר

מגפת הקורונה פוגעת בענף הפרסום: ל"גלובס" נוגע כי מאות עובדים בענף הוצאו ביומיים האחרונים לחופשה ללא תשלום.

הראשונים לשחרר עובדים הם משרדי הפרסום גדולים שהודיעו לעובדים על חל"ת: אתמול (א') הודיע מנכ"ל משרד הפרסום יהושע TBWA לעובדים כי 100 מתוך 140 העובדים יוצאו לחל"ת כדי להתמודד עם המציאות החדשה. במשרד הפרסום גיתם הודיעו אתמול על חל"ת ל-35% מהמשרד. שני המשרדים הצטרפו לחברת המדיה TMF שהייתה הראשונה להודיע על מהלך מעין זה.

הברז שנפתח אתמול הפך היום (ב') לשיטפון של ממש: במשרד הפרסום אדלר-חומסקי שחררו בינתיים לחל"ת כמחצית מתוך 500 עובדי הקבוצה (שכוללת את משרד הפרסום אדלר-חומסקי, את חברת המדיה מדיה קום ואת חברת הדיגיטל גו אינטראקשן). 

במשרד הפרסום מקאן תל-אביב בחרו בהוצאה מדורגת לחל"ת: לעובדים הובהר כי לא סוגרים את הארגון אך מוציאים כל פעם חלק אחר מהעובדים לחופשה. על פני חודש וחצי יצאו לחופש כל העובדים, אבל באופן שהמשרד ימשיך לעבוד ולתת שירות ללקוחות. 

גם בקבוצת פובליסיס נערכים לבצע צעדי התאמה למצב. מנהלי הקבוצה (שמונה את משרדי הפרסום באומן-בר-ריבנאי וליאו ברנט, את חברת המדיה זניט ואת חברת הקד"מ סופר פוש) צפויים לגבש עד סוף השבוע מספרים מדויקים של עובדים שיוצאו לחל"ת וכן להיערך לקיצוצי שכר.

אבל לא כל בעלי המשרדים מסכימים עם המהלך של הוצאת לחל"ת. עבור חלקם זה נתפס כמהלך כמעט אופרטוניסטי. "הרי עדיין לא רואים את השפעות הצמצום בפועל על השורה התחתונה, ואפשר היה לתת להם זמן להסתגל למציאות החדשה. וגם אז יש עוד הרבה מהלכים שאפשר לעשות לפני ששולחים עובדים לחל"ת, כמו למשל הפחתות שכר לבכירים ולמנהלים", אומר גורם בשוק.

אורן יוניוב, הבעלים של חברת המדיה יוניון, מבהיר כי בהנחה שהמשבר לא יימשך חודשים ארוכים, אין לו כוונה לפגוע בעובדים. לדבריו, "בשלב הזה יוניון לא תוציא עובדים לחל"ת. הצוות הולך איתנו כברת דרך ארוכה, ודווקא בשעה קשה ומאתגרת כזאת אנחנו כמעסיק גדול צריך לתמוך בהם ובמשפחותיהם, להתייעל עד כמה שאפשר ולהימנע ככל האפשר מלהוציא אנשים לחל"ת בלי הכנסה, לפני שהמדינה פרסמה צעדים אופרטיביים לתמיכה ביוצאי החל"ת שבטח ייפלטו לשוק בתקופה הקרובה. תעשיית הפרסום עדיין תעשייה רווחית, ואין שום סיבה שהעובדים שלנו יהיו הראשונים את המצב הקשה. מדובר בימים מורכבים, אבל צריך להשאיר את נשק ההוצאה לחלת כאלטרנטיבה אחרונה. זאת ההזדמנות להראות לעובדים ולמנהלים שלנו את ההערכה הגדולה שאנחנו חווים להם על העבודה הקשה שנעשית". 

גם במשרד הפרסום גליקמן-שמיר-סמסונוב שומרים כעת על העובדים: "אנחנו עובדים מרחוק", אומר גיל סמסונוב, מבעלי המשרד, "מרוכזים בעבודה מול לקוחות עם דילמות קשות וצורך במשרד שעומד לרשותם. העובדים שלנו איתנו לאורך כל הדרך, בטוב וברע, ולכן לא נמהר לפגוע בהם כשהם כמו כולנו במצוקה אישית. בהמשך נחליט לפי המצב, בתקווה לימים טובים יותר בעוד חודש-חודשיים".