אל על מעדכנת על דיונים עם האוצר; האם תקבל את הסיוע המיוחל?

אל על מקווה לקבל מהמדינה הלוואה בהיקף של 700 מיליון שקל לפריסה על פני 15 שנים • בתמורה להלוואה זו נדרשה אל על להציג מהלכי התייעלות ממשיים הכוללים התמודדות עם המצב כיום על רקע משבר הקורונה וכן "ביום שאחרי" • אלפי עובדים באל על כבר קיבלו מכתבי חל"ת

מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין / צילום: סיון פרג'
מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין / צילום: סיון פרג'

חברת התעופה אל על  הוציאה היום (ב') עדכון לבורסה על דיונים שהיא מקיימת עם משרד האוצר. עם זאת, החברה לא פירטה מתווה שעל-פיו היא תוכל לקבל את התמיכה הכספית שלה היא מייחלת.

בימים האחרונים נפגשים נציגי אל על עם משרד האוצר במטרה להשיג הלוואה בהיקף של 700 מיליון שקל לפריסה על פני 15 שנים. בתמורה להלוואה זו נדרשה אל על להציג מהלכי התייעלות ממשיים הכוללים התמודדות עם המצב כיום על רקע משבר הקורונה ו"ביום שאחרי". המהלכים כוללים פיטורים, קיצוצים רוחביים ושינוי נהלי עבודה שיאפשר לאל על להתאושש מהמשבר החמור בתולדותיה.

אל על נמצאת בסכסוך עבודה עם ועד העובדים אחרי פיצוץ במשא-ומתן עמם. החברה תידרש לפטר לפחות 1,500 עובדים ולהתמודד עם חל"ת למרבית העובדים שיישארו.

בתוך כך, גם ישראייר ביקשה תמיכה בדמות הלוואה בהיקף של 15 מיליון דולר, אלא שעד כה בקשה זו לא נידונה באוצר.

נציין כי בימים הקרובים אל על תציג תוכנית התייעלות נוספות לאוצר. לאוצר יש אינטרס לוודא שאל על תוכל להחזיר לה את ההלוואה לציבור. מתווה של הקלות במסים ושיפור תזרימי גם הוא נידון בשיחות הללו. השלב שאל על מחכה לו הוא הסכמה על הסכום, משך ההחזרה ומה "היא נותנת בתמורה". 

אלפי עובדים באל על כבר קיבלו מכתבי חל"ת לאור היקף הטיסות המינימלי והפעילות המצומצמת של החברה. מדובר בכ-80% מעובדי החברה, כשאלף עובדים לערך יצטרכו להמשיך לתפעל את החברה. 90% מהטייסים נמנים עם העובדים שיאולצו לצאת לחל"ת בשלב זה עד סוף מאי.

בתוך כך, תוכנית ההתייעלות תכלול גם פיטורים של יותר מ-1,500 עובדי אל על. כאמור, במשרד האוצר מחכים לתוכנית שתציג לה אל על אחרי שנשלחה למקצה שיפורים, כולל מציאת מקורות נוספים שבהם החברה תוכל להתייעל - בהתאם לכך תותנה את ההלוואה של 700 מיליון שקל בפריסה ל-15 שנים, הלוואה שאמורה להינתן לאל על באופן מדורג.