עם השבעת הכנסת: שלל הצעות חוק נגד נתניהו

מטרת הצעות החוק שהוגשו ע"י ישראל ביתנו ומפלגת כחול לבן: למנוע מראש ממשלה נגדו הוגש כתב אישום לקבל את מלאכת הרכבת הממשלה • האם נתניהו יוכל להתמודד לכנסת ה-24?

בנימין נתניהו / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס

מיד לאחר השבעת הכנסת ה-23 הגישו שורה של חברי כנסת מישראל ביתנו ומכחול לבן מספר הצעות חוק. מטרתן  - למנוע מראש ממשלה נגדו הוגש כתב אישום לקבל את מלאכת הרכבת הממשלה.

ח"כ עודד פורר, יו"ר סיעת ישראל ביתנו, הציע לתקן את סעיף 30(ג) לחוק יסוד: הממשלה ולהוסיף סעיף הקובע כי ראש ממשלת מעבר (ממשלה יוצאת), אשר לא זכה לאמון הכנסת, וכאשר מדובר בכנסת המכהנת מכוח רציפות בלבד, תוכל שתופסק כהונתו מחמת הגשת כתב אישום בעבירות מסוימות.

פורר מציע שנוהל העברת ראש הממשלה מתפקידו יתקיים בוועדת הכנסת או הוועדה המסדרת, לאחר שלראש הממשלה ניתנה הזדמנות לטעון טענותיו.

שלוש הצעות החוק של כחול לבן

סיעת כחול לבן הגישה שלוש הצעות חוק: הגבלת כהונת ראש ממשלה לשתי תקופות כהונה; הפסקת כהונת ראש ממשלה או שר שהוגש נגדו כתב אישום; ואיסור הטלת מלאכת הרכבת הממשלה על חבר כנסת אשר הוגש נגדו כתב אישום.

בהצעת החוק להגבלת הכהונה צוין כי "לא יכהן חבר כנסת כראש הממשלה במשך יותר משתי תקופות כהונה רצופות, או שמונה שנים רצופות, המאוחר מבין השניים".

יצוין כי אם הצעה זו תעבור ותיכנס לתוקף, ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יוכל להתמודד לכנסת ה-24, ואין מדובר בהחלה רטרואקטיבית. הצעת חוק זו עשויה למנוע מנתניהו לשאוף להמשיך לעבוד באמצעות ממשלות זמניות, פעם אחר פעם, כפי שהיה בכנסת ה-21, ה-22 וגם בכנסת ה-23, במקרה שלא תורכב ממשלה.