האבטלה עלתה, כל השאר צנח: הפעילות העסקית בסין הפכה לשלילית

דובר לשכת הסטטיטיקה בבייג'ין הביע ביטחון שההאטה הכלכלית תהיה קצרת מועד, והדגיש את נחישותה של המדינה לעמוד ביעדים הכלכליים של 2020

עובדות מכוסות פנים, השבוע במפעל אלקטרוניקה סיני / צילום: Tao Ming, Associated Press
עובדות מכוסות פנים, השבוע במפעל אלקטרוניקה סיני / צילום: Tao Ming, Associated Press

הפעילות העסקית בסין הפכה לשלילית בפעם הראשונה בהיסטוריה המתועדת כאשר המכירות בשוק המקומי, פעילות הבניה, המכירות לצרכן והתוצר של המפעלים צנחו, והעלו את האבטלה לשיא. אלו הם סימני הנזק הכלכלי הכבד שנבע מהמאמץ להשתלט על מגיפת הקורונה.

הנתונים מתייחסים לשני החודשים הראשונים השנה, ינואר ופברואר, והם משרטטים תמונה קודרת של האפקט שהיה לסגרים שהטילה הממשלה על תנועת בני אדם וסחורות מאז שהם יושמו בסוף ינואר כדי להאט את התפשטות הנגיף.

אמצעי שליטה רבים נשארו בתוקף כאשר הממשלה מנסה להשיג איזון בין אתחול הכלכלה מחדש ו-וידוא שנגיף הקורונה, שהתפשטותו מחוץ לסין גדולה כעת יותר, לא יחזור להתפשט במהירות בסין. לפי אינדיקציה לא רשמית לירידה בפעילות, הנסיעה ברכבת התחתית של ג'ונגז'ו בסוף השבוע שעבר היתה 44% מהנתון של השנה שעברה, אם כי היא עלתה בכמעט פי שניים מהנסועה של שבועיים לפני כן.

בינואר-פברואר, מכירות הבתים צנחו בשליש, הבניה של נכסים קבועים ירדה ברבע, המכירות לצרכן ירדו בחמישית והתוצר של המפעלים ירד ב-13.5%, לפי הנתונים שפרסמה אתמול לשכת הסטטיסטיקה הסינית.

הנתונים הללו יכולים לשמש כאינדיקציה למנהיגי מדינות ברחבי העולם על מה שצפוי לכלכלות שלהם כשהם מגבילים פעילות צרכנית ועסקית כדי לבלום את התפשטות הנגיף.

מבחינת סין, הנתונים הללו מאתגרים את הבטחות מנהיגי המדינה, ביניהם הנשיא שי ג'ינפינג, שסין תוכל לעמוד ביעדים הכלכליים השאפתניים שלה לשנה הנוכחית - בייחוד מחיקת העוני עד סוף השנה. יעד חשוב רחוק יותר הוא הכפלת התמ"ג הסיני מתחילת העשור עד 2025. כלכלנים אומרים שעמידה ביעד הזה מחייבת את סין לרשום צמיחה של 5.5% או יותר השנה.

דובר לשכת הסטטיטיקה בבייג'ין הביע ביטחון שההאטה הכלכלית תהיה קצרת מועד, והדגיש את נחישותה של המדינה לעמוד ביעדים הכלכליים של 2020.

שיעור האבטלה שעלה לשיא של 5.7% בפברואר מדאיג במיוחד את המפלגה הקומוניסטית, שהמנדט שלה כולל את שיפור רווחתם הכלכלית של בני העם. האבטלה העירונית בסין אינה גבוהה במיוחד בסטנדרטים בינלאומיים, אך הזינוק מ-5.2% בדצמבר שיקף את האפקט הישיר של עצירת הייצור כדי להשתלט על נגיף הקורונה. בשנה שעברה הגדירה הממשלה בעדיפות עליונה את המאבק באבטלה.