גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ענף הפרסום מתעשת ויוצא מהבונקר: "דקות הפרסום חוזרות להתמלא"

אחרי ההלם בימים הראשונים, כשברקע זיכרון הטראומה של "צוק איתן", מתחילים לעלות לאוויר קמפיינים פרסומיים ● לקראת סוף השבוע המאמץ החל לתת את אותותיו, וביום שלישי כבר נרשמה עלייה של 50% בכמות הזמנים לפרסום בטלוויזיה ● "בשוק מבינים שיש מצב שמייצר הזדמנויות"

הקמפיין החדש של אלקטרה עם נינט טייב, אמיר דדון וגיא זוארץ / צילום: אלקטרה
הקמפיין החדש של אלקטרה עם נינט טייב, אמיר דדון וגיא זוארץ / צילום: אלקטרה

במהלך השבוע האחרון עלה לאוויר קמפיין חדש של אלקטרה בכיכובם של נינט טייב, אמיר דדון וגיא זווארץ. קמפיין כזה בימים כתיקונם לא היה מפתיע איש: אין זה יוצא דופן שמותג בסדר גודל כזה יעלה סרט מושקע ועתיר השקעה - בוודאי לא לקראת הפסח. רק שהחג הקרוב יתקיים בעיצומה של מגיפה עולמית שעד לפני ימים ספורים נדמה היה שעומדת לעצור את גלגלי הפרסום לחלוטין.

אבל בענף הפרסום ובחלק מאמצעי המדיה התעשתו מהר. זיכרון הטראומה של "צוק איתן" ששיתקה את הפרסום למשך חודשיים עדיין צרובה היטב בתודעת בכירי הענף, שהבינו שמפרסם שנכנס לבונקר לא יוצא ממנו מהר כל-כך, ושאמצעי המדיה עלולים להיקלע לסיטואציה שרק מעטים ישרדו אותה. הפעם יש גם קבלות על מה משיג מפרסם שממשיך לפרסם גם בעת משבר: הדוגמה הבולטת לכך הוא משקפי הלפרין, שלא ירדו לרגע מהאוויר בכל תקופת "צוק איתן", ובזכות זה בנו מותג ששרד לעוד שנים אחרי שהמבצע הסתיים.

וכך, אחרי ההלם של הימים הראשונים, לצד יוזמות מותאמות למצב כגון שיתוף-הפעולה של קוקה-קולה, בנק הפועלים, זאפה וקשת - בה משדרים בכל ערב מופע של אמן מוביל, מתחילים לעלות לאוויר קמפיינים פרסומיים. חלקם, כמו yes, אלקטרה ודומינו'ס - עושים התאמה למסרים, ואחרים פשוט מפרסמים כי צריך למכור. מדובר בקמפיינים "רגילים" - חלקם עתירי השקעה.

לקראת סוף השבוע המאמץ החל לתת את אותותיו: ביום שלישי בערב כבר נרשמה עלייה של 50% בכמות הזמנים לפרסום בטלוויזיה לעומת יום שני, ובאוויר היו 50 לקוחות משלמים. אתמול (ד') כבר שודרו בפריים-טיים 23 דקות פרסום לעומת 16-17 דקות בימים שלפני כן.

"הפרסום מעודד שגרה צרכנית"

"כולם פועלים כדי לייצר יוזמות חדשות ומסרים ייעודיים למצב, ובהדרגה דקות הפרסום חוזרות להתמלא", אומר רן בראון, מנכ"ל חברת המדיה "מדיה קום" מקבוצת אדלר-חומסקי. "ב'צוק איתן' היה ברור שזו מלחמה, וכולם ירדו מתחת לראדר. הפעם, לאחר התגובה הראשונית, שוב יש עליה מסוימת. וככל שחברות מפרסמות יותר, גם החברות האחרות מרגישות צורך, וכך גם יש יותר שיתוף-פעולה מצד הלקוחות. הם מבינים שיש מצב שמייצר הזדמנויות כי זה לא כמו מלחמה שאנשים מורידים את הראש ומחכים שתיגמר. בהמשך, הדבר גם מעודד שגרה צרכנית".

לדברי בר און, עיקר הפעילות היא של חברות שמפרסומות מסרים מחבקים או שמנצלות את המצב כי בתקופה הזאת צורכים את המוצרים שלהן יותר, לצד חברות שיכולות וצריכות להמשיך למכור. הקמפיינים שעולים עתה לאוויר פועלים מבחינת חשיפה על כר פורה במיוחד: באופן טבעי נרשמה בשבועיים האחרונים עלייה גדולה בהיקפי הצפייה בטלוויזיה. בימים של שיגרה סך הצפייה בטלוויזיה (כלל הצופים בזמן נתון) בפריים-טיים עומד על 63% ואילו בתקופה הזאת סך הצפייה בפריים מגיע ל-75% - עלייה של 20% מהמצב הרגיל. אבל לא רק בפריים צופים יותר: סך הצפייה עלה בכל שעות היום, למשל ברצועות הבוקר והיום עלתה הצפייה בשיעורים של 40-60%.

בגזרת החדשות נרשמה עלייה בשיעור של 60-70% לעומת השגרה - נתוני מהדורת חדשות 12 השבוע דומים רק למספרים שהיו בצוק איתן ב-2014.

במקביל, נרשמה השבוע עלייה משמעותית של 27% במשך זמן הצפייה בטלוויזיה: 525 דקות ביום במהלכן הטלוויזיה דולקת במשקי הבית כעת, בהשוואה ל-414 דקות ביום בשגרה. את הנתונים ניתן אולי לתלות בכך שהציבור נמצא בבית, אבל מהשוואה למקומות אחרים בחו"ל עולה כי המצב בישראל ייחודי. בדרום קוריאה למשל, עלתה הצפייה ב-17%, באיטליה - עלייה של 6.5% באופן כללי ובמחוז לומברדיה שספג את עיקר הפגיעה - עלייה של 12%.

חשוב להבין, עבור הערוצים המסחריים עדיין מדובר בקטסטרופה כלכלית. ההתבגרות של השוק שהבין שצריך להמשיך לפרסם הוא רק מזעור של נזקים עצומים. שלושת השבועות לקראת פסח אמורים להיות שיא המכירות שלהם, מפרסמים אמורים היו להתדפק על דלתם ולהתחנן לזמני פרסום, ובמקום זה בערוצים הורידו השבוע מחיר כדי לגייס עוד מפרסמים ולקבע בתודעה שגם בזמן הזה לגיטימי וחשוב לפרסם. במקביל, נאלצו בערוצים לפתוח את הארנק ולהוציא כסף נוסף על שידורים מיוחדים.

בכירי ענף הפרסום: מוכרחים להמשיך לפרסם

בכירי ענף הפרסום ובכירים באמצעי התקשורת בילו השבוע שעות ארוכות בשיחות עם לקוחות בניסיון להבהיר להם את ההזדמנויות שבפרסום בתקופה הזאת. לדברי עמית משיח, מנכ"ל קבוצת מקאן תל-אביב "משבר הוא רגע קשה ומאתגר, אך גם טומן בחובו הזדמנויות רבות עבור מותגים וחברות. עצם העובדה שחברות רבות נכנסות למקלט ומפסיקות לפרסם, פותחת את המגרש ומייצרת הזדמנות למותגים זריזים ומתוחכמים לרוץ לבד על מגרש פתוח. אבל משבר מעצם טבעו הוא שינוי חד במציאות, בהרגלים, ברגשות של צרכנים, וככזה הוא מייצר הזדמנויות רבות עבור מותגים זריזים ומתוחכמים שיכולים לנצל אותו על-מנת לשנות או לחזק סטטוס-קוו".

לדברי משיח יש שלוש סיבות מרכזיות בעטיין צריך לפרסם גם בתקופה הזאת: "העסק צריך להמשיך לעבוד. סחורה צריכה לזוז. פרסום הוא עדיין הדרך האפקטיבית ביותר לעשות זאת. מותגים הם חלק מהחיים שלנו. לכן גם ולעתים במיוחד ברגעי משבר הנוכחות שלהם חשובה. משבר מייצר הזדמנויות ייחודיות לא רק לחברות המזון וקמעונאות המזון, זה ברור. ישנן הזדמנויות רבות נוספות - למשל בבנקאות מתקיים מתח בין זירה אישית אנושית לזירה דיגיטלית. המצב החדש מעביר משקל יתר לזירה הדיגיטלית, מה שמייצר יתרון עבור בנקים שהשירות שלהם מאד דיגיטלי. את היתרון הזה צריך לזהות ולתבוע כרגע על-מנת לייצר יתרון תחרותי בהמשך".

אורן יוניוב, מנכ"ל חברת המדיה יוניון, הוציא השבוע מכתב ללקוחות בו הוא ממריץ אותם לנקוט פעולות ולא להיכנס לבונקר: "אנו מאמינים גדולים בכוחם של מותגים מנצחים לתקשר ולהתחבר דווקא בתקופות מורכבות, בהם הרייטינג והאימפקט בשיאים. מי שייזום, יזהה צורך ויתפור פתרון נכון וחכם יזכה בקרדיט ציבורי גדול וחיובי שיישאר הרבה אחרי עזיבת הנגיף את מחוזותינו".

לדברי יוניוב, "אנו מגבשים בצמוד עם אמצעי המדיה יזמויות - ברובן מתחום התוכן, שיאפשרו גיבוש ועליה לאוויר במהירות, בכלל זה שירותי קריאייטיב והפקה שיעמידו לנו הפלטפורמות במקרה שמשרדי הפרסום יתקשו לתפקד". 

עוד כתבות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק