העצה שלי: תכינו תוכנית כלכלית משפחתית לשנתיים הקרובות

לא הייתי ממהר להספיד את כלכלת העולם ואת יצר החיים האנושי, גם כאשר ברור שהרע עוד לפנינו, אבל צריך לדעת איך להיערך לזה

משפחות בפארק / צילום: איל יצהר, גלובס
משפחות בפארק / צילום: איל יצהר, גלובס

העולם כולו מצוי באחת משעותיו הקשות מאז מלחמת העולם השנייה, כשמדינות רבות עורכות מלחמה ביולוגית באויב חמקמק. המפולת בשוק ההון היא תוצאה ישירה של הערכות גוברות ופסימיות כי האנושות תספוג מפלה קשה במאבק אל מול וירוס הקורונה, אשר תדרדר אותה אל עבר מיתון רב שנתי. כאשר השיח האולטרה-פסימי משתלט כליל על הקונצנזוס הציבורי, מתן המלצות ביחס לניהול תיק השקעות הוא משימה מסוכנת, אך הנגיף הרבה יותר מסוכן, לכן אנסה בכל זאת לסייע ככל שניתן.

העובדה שממשלות והבנקים המרכזיים הגדולים בעולם פותחים בימים אלו את כל מחסני החירום שלהם, ומשמישים בזה אחר זה הרחבות פיסקאליות אדירות לצד צעדים מוניטריים יוצאי דופן במטרה להציל את כלכלת העולם, מתקבלת על ידי משקיעים רבים ככוסות רוח למת. אך אני לא הייתי ממהר להספיד את כלכלת העולם ואת יצר החיים האנושי, גם כאשר ברור שהרע עוד לפנינו.

עבור הציבור הרחב, התמריצים הכלכליים עליהם מכריזים חדשות לבקרים מהווים ערב-רב של מספרים ומונחים אמורפיים. לפיכך, כל זמן שאין בלימה של התפשטות הנגיף, הביטחון של המשקיעים צונח והמפולת מתעצמת למרות כל התמריצים האדירים.

בימים שכאלה, הפיזור הגיאוגרפי של השקעות בין ישראל לכלכלות אחרות והפי זור הסקטוריאלי לתחומי פעילות שונים - לא רלוונטיים. הפחד משתק ומידבק ולרבים נראה כי כל השקעה היא פוטנציאל לפשיטת רגל.

מי שלא הפנים עד היום כי אין קוסמים בעולם ההשקעות, קיבל תזכורת במשבר הנוכחי. אגב, אני לא יודע אם זה סוד או לא, אבל ככל הידוע לי אין קוסמים באף תחום. ניהול השקעות בעולם שבו מד חוסר הוודאות מצביע על רמתו הגבוהה אי פעם, הוא ניהול תרחיש המבוסס על ניסיון ומקצועיות.

תחשבו שאתם מדינה ותכינו גיליון הכנסות והוצאות

הנטייה של רבים מאיתנו שלא באים מעולם ניהול ההשקעות, במיוחד בנקודות קיצון, היא לקבל החלטות דיכוטומיות - למכור או לקנות. אך כמו בכל דבר בחיים, החלטות כאלו הן קיצוניות, כרוכות בהימור ובדרך כלל יולידו תוצאה רעה. החלופה הנכונה של המשקיע היא לחשב מחדש את תמהיל הסיכונים בתיק ולאפיין את תיאבון הסיכון שלו באופן עצמאי, תוך שקלול אורך הנשימה לספוג הפסדים נוספים לצד צורכי הנזילות הקיימים.

להבנתי, כל אזרח צריך בימים אלו להכין לעצמו תוכנית כלכלית משפחתית לשנתיים הקרובות, כאילו הוא ומשפחתו הם מדינה קטנטנה בתוך מדינת ישראל. המדינה אמנם מאותת לנו כי המשבר הבריאותי עתיד להימשך מספר שבועות ולא יותר, אבל איש אינו יודע מה יוליד יום. בנתונים אלו העוצר הביתי שנכפה עלינו מאפשר לכל אחד ואחת מאיתנו להכין שיעורי בית פיננסיים ולהתכונן לעתיד בצורה הטובה ביותר. מדובר בכורח השעה, גם אם רבים מאיתנו סולדים מהמשימה האמורה.

על כל תא משפחתי למפות את כלל זרמי ההכנסה העתידיים למשך השנתיים הקרובות, ולתת הסתברויות שונות להרעה בהכנסות לפרק זמן זה. במקביל על כל משפחה לשים על גיליון אקסל את כלל ההוצאות ולנתח את היכולת להתאים את שורת ההוצאות החודשית לשורת ההכנסות החזויה. היה והמסקנה של הניתוח האמור היא כי התא המשפחתי ערוך להתמודד עם האתגרים הכלכליים העתידיים, אזי לעניות דעתי נכון לו לשמר החזקה בשוק ההון, גם אם יקטין את רמת הסיכון של השקעותיו. אם התזרים של התא המשפחתי לתקופת התחזית הוא שלילי, עליו לשקול לגייס את החוסר הצפוי מתיק ההשקעות או מכל מקור זמין אחר.

ההיסטוריה מלמדת כי משברים גדולים כקטנים טבעם לחלוף, ולפיכך מי שיש לו את אורך הרוח הפיננסי לספוג ירידות נוספות בשוק ההון, צריך לנשוך שפתיים ולהמתין בסבלנות ליום שבו תזרח השמש מחדש, הנגיף ייעלם לאלפי עזאזל, הכלכלות יחזרו לצמוח וההשקעות הפיננסיות יתקנו בחדות כלפי מעלה.

אני באופן אישי חושב כי כאשר תשיג הכלכלה המערבית, וישראל בתוכה, שליטה על המחלה ונראה ירידה במספר החולים והמתים, המפולת בשווקים תתחלף במהרה ב עליות שערים חדות, והשפעות הצעדים של המנהיגות הכלכלית יחלחלו לכלכלה הריאלית בעוצמה מוגברת. המשקיעים שמשחקים את משחק ה"אפס או 1" על כספי החסכונות שלהם לא יקבלו הודעת וואטסאפ לשוב ולקנות נכסי סיכון, כ ך שעדכון התיאבון לסיכון צריך להתבצע בקור-רוח, תוך ראייה המאזנת בין צרכי הטווח הקצר לראייה לטווח ארוך.

מי שלא חושב שסופו של המשק העולמי והישראלי מצוי מעבר לפינה, צריך לשלוט בפחד ולא להתיר לו לנהל את חסכונותיו. ממש כפי שבסיבוב שעשיתי בתל-אביב לאחרונה לא ראיתי שלטים למכירת דירות במחירי היצף. שהרי אם כלכלת ישראל תקרוס, מחירי הדירות לא יישארו בשמיים. אבל דירות לא משערכים בשערוך יומי בבורסה, ולכן אנשים לא מוכרים דירות בפאניקה כאילו סוף העולם ממש מעבר לפינה. 

הכותב הוא יועץ כלכלי, דירקטור וחבר ועדות השקעה בגופים מוסדיים. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בניירות הערך המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם