דור ה-Y שוב עושה צרות: אלה קבוצות הגיל שבקרבם הכי הרבה נדבקים

מפילוח החולים לפי גילאים, ניתן לראות כי מספר החולים הגבוה ביותר הוא דווקא בין גילאי 30-39, ואחריו גילאי 20-29 • במשרד הבריאות העריכו כי במידה והציבור לא יענה להנחיות לא יהיה מנוס מלהחמיר את הצעדים שננקטו עד כה

פארק הירקון / צילום: איל יצהר, גלובס
פארק הירקון / צילום: איל יצהר, גלובס

לקראת דיון הערכת מצב בעניין מחלת הקורונה שנערך היום (שבת) ברשות העליונה לאשפוז של משרד הבריאות, פרסם היום משרד הבריאות נתונים חדשים לגבי התחלואה בקורונה, והציג מחדש נתונים קיימים, בפילוחים חדשים. מן הנתונים עולה כי מספר החולים הנדבקים היומי ממשיך לעלות (בהתאם גם לעליה במספר הבדיקות, כך שלא ברור אם נדבקים יותר חולים או רק מאותרים חולים רבים יותר). ביומיים האחרונים התווספו כ-150 חולים ביום, ביומיים שקודם לכן כ-100 חולים ביום וביומיים שלפני כן כ-50 וכ-60 חולים בהתאמה.

אם המגמה הזו תימשך, היא תוביל לכך שעד סוף שבוע הבא יתווספו יותר מאלף חולי קורונה למצבת החולים בכל יום, לעומת רק כ-828 חולים במצטבר שאותרו עד היום. אולם, התקווה היא כי כללי ההסתגרות וההימנעות החדשים שהושתו על הציבור יאטו את קצב העליה במספר החולים החדשים, כמו גם, בתקווה, איתור ובידוד מהירים יותר של חולים, בעקבות הגדלת מספר הבדיקות.

כאמור, מספר החולים החדשים שמאותרים בכל יום נובע בין היתר ממספר בדיקות המעבדה המבוצעות, שנמצא בעליה עם פתיחת מעבדות בדיקה חדשות. אתמול בוצעו 2,321 בדיקות, ומתוכם נמצאו כאמור 152 חולים חדשים. כבר כשלושה ימים שנשמר קצב של מעל 2000 בדיקות ביום, והמספר צפוי לעלות. זאת לעומת סביב 400 בדיקות ליום לפני שבוע בלבד. אפשר לראות כי ככל שמספר הבדיקות עולה, שיעור החיוביים יורד. כלומר, נראה כי הבדיקות שנערכו עד לאחרונה התמקדו יותר "מתחת לפנס" בחולים המוכרים וסביבתם, ואילו כעת נפרשת יריעה רחבה יותר, כדי לאתר גם חולים במקומות פחות צפויים.

מפילוח החולים לפי גילאים, ניתן לראות כי מספר החולים הגבוה ביותר הוא דווקא בין גילאי 30-39, ואחריו גילאי 20-29, עם ירידה הדרגתית במספר החולים ככל שהגיל מבוגר יותר - ייתכן כתוצאה מזהירות רבה יותר אצל המבוגרים. שיעור החולים מתוך כל 100,000 נפש גם הוא גבוה יותר בין בני 30-39 - 14 חולים בכל 100,000, וסביב 12 חולים לכל 100,000 בכל הגילאים הבוגרים האחרים, למעט שיעור של 9.7 חולים לכל 100,000 בקרב בני ה-70 ומעלה. באשר לילדים, קיימת אי וודאות האם הם נדבקים פחות או שנדבקים כמו אחרים אך מחלתם פחות חמורה. הנתונים הללו מראים הנבקה נמוכה בקרב ילדים: רק 1.2 לכל 100,000 נפש בגילאי 1-9 וכ-4.7 לכל 100 אלף נפש בגילאי 10-19. יש לציין כי נתונים אלה יכולים להיות מוסברים חלקית על ידי גורמים אחרים, כמו פחות נסיעות של ילדים לחו"ל בפברואר. אולם, נראה שיש תקווה שהילדים אכן לא נושאים את הוירוס באותה תדירות כמו המבוגרים - נתון מבשר טובות לגבי טווח הזמן שבו ניתן יהיה לפתוח מחדש את מערכת החינוך.

מבחינה גיאוגרפית התחלואה הרבה ביותר היא באזור תל אביב, ירושליים ומרכז הארץ, אחריהם חיפה והצפון והפעם הדרום נפגע כנראה פחות (או נבדק פחות).

מבין כ-450 מקרים שכבר חקרו, רק לגבי 3 מקור המחלה לא ידוע, נתון המרמז על כך ששרשרת ההדבקה נמצאת יחסית תחת שליטה, ורוב הנדבקים החדשים עשויים להיכנס לתקופת התסמינים המדבקת ביותר כשהם כבר בבידוד. אולם, נתון כזה יכול להשתנות בטווח של ימים, אם יתגלה בבדיקות מוקד הדבקות חדש שכלל לא היה תחת מעקב המשרד עד כה. מבין החולים שתוחקרו, כמחצית נדבקו בארץ מחולה שחזר מחו"ל. 31 נדבקו בספרד, 22 באנגליה, 22 בצרפת, 21 באוסטרליה ורק 16 באיטליה.

בישיבה נמסר גם כי נכון ל-19.3 (חמישי), כ-3,000 אנשי צוות רפואי נמצאים בבידוד, כמחצית מהם רופאים ומחצית אחיות. מהם 1,567 רופאי בתי החולים, 780 מקופות החולים, 135 ממד"א, 95 מבתי חולים פסיכיאטריים ו-74 מבתי חולים גריאטריים. 42 אנשי צוות נמצאו חיוביים לקורונה. 660 מהמבודדים נמצאים במצב זה משום שנחשפו ישירות למטופל קורונה ללא מיגון מלא, ו-521 שפו לאיש צוות חולה במקום העבודה. היתר נדבקו שלא מסגרת תפקידם.

מזג האוויר הנאה מאתגר את הסגר

משרד הבריאות קורא לציבור שלא לצאת מהבית, ומאיים בהחמרת הצעדים. בשל השבת השמשית, רבים ניצלו היום את ההזדמנות לצאת מביתם לפארקים ולרחובות. משרד הבריאות פונה לציבור וקורא למי שיצא לשוב לביתו: "למרות השמש הישארו בבית. משרד הבריאות מנחה את הציבור להשאר בבית- מזג האוויר היפה הוא לא סיבה לצאת החוצה". מנכל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, קורא לציבור להקפיד על ההנחיות: "אל תצאו מהבית. הקפידו על ההנחיות של משרד הבריאות, אחרת נמצא את עצמנו בהתפרצות משמעותית. אני מבקש מהציבור להשאר בבית, מי שיצא - נא לחזור הביתה". במשרד הבריאות העריכו כי במידה והציבור לא יענה להנחיות לא יהיה מנוס מלהחמיר את הצעדים שננקטו עד כה.

מן המשטרה נמסר: "במהלך השבת עסקו שוטרי משטרת ישראל גם בפעילות אכיפה והסברה, ביקרו בבתי עסק ובבתי מבודדים וכן הורו על פיזור קהל באזורי הפארקים, חופי הים וכדומה. צריך לציין כי מרבית התושבים ובתי העסק, הקפידו על קיום ההוראות כלשונם, אולם במקרים בהם זיהו השוטרים הפרות או התעלמות מההנחיות- פעלה המשטרה לפיזור המתקהלים. עד אתמול בצהריים נרשמו 17 דו״חות. בנוסף, עד כה נפתחו 117 תיקים פליליים הקשורים להפרות הבידוד, וכן נפתחו 18 חקירות נוספות בגין מקרים שונים של הפצת מידע כוזב (Fake news) המשטרה סגרה עד כה 18 בתי עסק באמצעות צווים בגין הפרת ההנחיות באופן בוטה".