חילוץ במחיר עלות: כמה שילמו אלפי המטיילים עבור טיסות החירום חזרה ארצה?

לפי ההערכות, כ-3,000 ישראלים שוהים בהודו; במוצ"ש המריאו שתי טיסות של אל על ממומבאי לנתב"ג, ומחר תמריא טיסת ארקיע מהודו • עד כה הטיסה ישראייר לישראל כ-2,000 ישראלים ש"נתקעו" בחו"ל ב-12 טיסות מיעדים שונים באירופה, וכעת תוציא שתי טיסות מיוחדות מאיטליה

בימים האחרונים בכל העולם מתעורר במעט לוח הטיסות בפעילות שעוסקת בהשבת אזרחים לביתם. מדובר בפעילות שמקורה יוזמות פרטיות, יוזמות של חברות תעופה או ביוזמות של המגזר העסקי. הבלבול הוא עצום - אלפי ישראלים שוהים בחו"ל, וחלקם מבקשים לחזור הביתה, כשמדיניות ממשלתית של מדינות שונות סוגרת את שעריהן, ובחלקן מוחל גם משטר צבאי.

במכתב שהפיצה אל על לסוכני נסיעות היא מדווחת על הוספת טיסות חילוץ: טיסה מאוסטרליה (פרת') ל-24.3, במחיר של 1,555 דולר לאדם בתיירים ו-2,260 דולר במחלקת פרימיום, טיסה מברזיל ב-25.3 במחיר של 1,530 דולר ו-2,230 דולר בפרימיום, טיסה מקוסטה ריקה ב-26 למרץ והיא תעלה כ-1,600 דולר בתיירים ו-2,335 דולר בפרימיום. טיסות נוספות מהודו יופעלו מממובאי ב-655 דולר ב-24.3 ומדלהי ב-790 דולר ב-26.3.2020. עשויה להיות תוספת של עמלה על מחירים אלו. 

3,000 ישראלים שוהים בהודו

מהיום (א') סוגרת הודו את השמיים למשך שבוע, כאשר לפי ההערכות, כ-3,000 ישראלים שוהים בהודו. במוצאי שבת המריאו שתי טיסות של אל על ממומבאי לנתב"ג - בשונה מטיסות החזרת הישראלים מפרו, הנוסעים שילמו על כרטיס הטיסה בכיוון אחד - מי שרכש כרטיס טיסה עם אל על יכול היה לשנות את התאריך ללא תשלום, והאחרים נדרשו לשלם, וטוב שכך.

טיסה שלישית שתנחת היום מהודו, גם היא של אל על, התאפשרה אחרי שחברת אלביט מערכות ויתרה על הובלת מטען במטוס שהיא חכרה מראש לטובת החזרת כ-300 ישראלים מהודו. 

ביום רביעי ה-25.3.2020 תוציא אמסלם טורס מטוס חכור מדלהי תל אביב בטיסה ישירה שתעלה 1,100 דולר לנוסע.

דיילי אל על בטיסה לפרו / צילום: סיון פרג'
 דיילי אל על בטיסה לפרו / צילום: סיון פרג'

אל על לא נמצאת בתקופה שבה היא יכולה להרשות לעצמה שלא לגבות כסף על טיסות, ולא ברור מדוע הנוסעים מפרו קיבלו פטור. נזכיר - שלוש טיסות מומנו על-ידי המגזר העסקי, וטיסה אחת מומנה על-ידי המדינה. העלות של כל טיסה כזו שממריאה, עם כפל צוותים בטיסה של כ-17 שעות שנוחתת וממריאה אחרי תדלוק, היא 350 אלף דולר.

בכל הנוגע למבצע הוצאת הישראלים מפרו, גם חברת אמסלם טורס פעלה: החברה חכרה מטוסים של חברת התעופה לאטאם, אשר הטיסו כ-550 ישראלים מקוסקו ללימה - שם המתינו להם מטוסי אל על. על טיסה זו שילמו הנוסעים 340 דולר.

הישראלים בטיסת אל על מפרו / צילום: סיון פרג'
 הישראלים בטיסת אל על מפרו / צילום: סיון פרג'

מחר (ב') תמריא טיסה נוספת להודו - מדובר בטיסת ארקיע שחכרה חברת פליי איסט המשלמת את עלות ההטסה במלואה, בהיקף המוערך ב-140 אלף דולר. המחיר לטיסה שתמריא לתל-אביב מגואה עומד על 975 דולר (יש לזכור כי המטוס יוצא ריק בכיוון אחד, ולכן המחיר משקף את העלות בשני הכיוונים).

יריב פישר, יו"ר פליי איסט, מסר: "אני קורא לכל ההורים והמשפחות שיש להם ילדים או אחים או קרובי משפחה בגואה, שיצרו איתם קשר ויסבירו להם את הדחיפות לצאת מהודו. אנו מקבלים מידע ממשרד החוץ, שככל הנראה בימים הקרובים יסגרו את השמיים בהודו".

בפליי איסט התקבלה החלטה שגם אם לא כל המקומות במטוס יימכרו, החברה תממן את העלות של ההטסה, "מטעמים מצפוניים ואנושיים כלפי אותם ישראלים שכבר נרשמו ומבקשים לחזור לארץ". מסביר פישר.

גם ישראייר ממשיכה בפעילות החזרת הישראלים: עד כה הטיסה לישראל כ-2,000 ישראלים ב-12 טיסות מיעדים שונים באירופה, וכעת החברה תטיס שתי טיסות מיוחדות מאיטליה, אחת מרומא והשנייה ממילאנו, במטרה להחזיר סטודנטים ואזרחים ישראלים השוהים באיטליה ורוצים לחזור הביתה, ובמקביל אזרחים איטלקים המתגוררים בארץ ורוצים לחזור למולדתם.

הטיסות מאיטליה מצריכות היערכות מיוחדת הכוללת קבלת אישורים קונסולרים. יצוין כי העולים על הטיסה צריכים לחתום על הצהרת בריאות - ויש לקוות שישראייר לא נוטלת על עצמה סיכון לאור המצב החמור באיטליה ושבירת השיאים במספר החולים והמתים מדי יום.

על טיסה זו ישלמו הנוסעים 490 דולר (כולל מזוודה) - מחיר שמוגדר כמחיר עלות. הטיסה לרומא תמריא מתל-אביב ב-23.3 אחר-הצהריים, והטיסה מרומא לתל-אביב תמריא בשעה 19:45, הטיסה מתל-אביב למילאנו תמריא בשעה 15:00, והטיסה ממילאנו לתל-אביב תמריא בשעה 19:05 שעון איטליה. הטיסות צפויות לנחות בארץ בחצות, והנוסעים, כמו מכל היעדים שנוחתים בארץ, יצטרכו לסור לבידוד ביתי של 14 ימים.

טיסה נוספת שמוציאה ישראייר תמריא לזאגרב - טיסה זו הוקדמה להערב בעקבות רעידת האדמה החזקה שפקדה את קרואטיה. טיסות נוספות ימריאו מאודסה, בוקרשט ומקייב.

ישראייר מפעילה גם טיסת מטען יומית בקו תל אביב-לונדון עבור אינטל ושלוש טיסות יומיות בקווים לאילת. אחרי שארקיע הפסיקה טיסותיה גם בפעילות הפנים-ארצית, ישראייר היא היחידה שפועלת בקו נתב"ג-רמון.

גיל סתיו, סמנכ"ל שיווק ומכירות ישראייר, התייחס למורכבות של ההטסה מאיטליה: "מדובר בטיסות מורכבות מרומא ומילאנו על-מנת להחזיר ישראלים שנתקעו שם ללא דרך לחזור, ולהחזיר לאיטליה את עובדי השגרירות האיטלקית ואזרחי איטליה נוספים. צוותי הטיסה ילבשו חליפות מיגון מיוחדות, לנוסעים יחכה בקבוק שתייה וכריך על המושב על-מנת לצמצם מגע עם הצוות, והמטוסים יעברו חיטוי עמוק ומיוחד עם חזרתם".

עוד מציין סתיו כי מחיר הטיסה מזאגרב בשלב זה עומד על 490 דולר. "במקרה שיהיו יותר מ-80 נוסעים, המחיר ירד ל-390 דולר לאדם, ואלה שהזמינו במחיר הגבוה יזוכו בהפרש", הוא אומר.

מבצעי השבת תושבים לארצם נערכים בימים אלה בכל העולם. מנכ"ל קבוצת לופטהנזה, קרסט שפור, אף ציין כי הפעילות המועטה של החברה בימים אלה, כ-5% בלבד מהלו"ז המקורי שלה, מתמקדת בהשבת אזרחים למדינותיהם (גרמניה, שווייץ ואוסטריה). ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו הכריז כי ממשלת קנדה תפעיל את חברות התעופה המסחריות להשבת אזרחי ממדינת שונות דוגמת ספרד ופרו.

בנוסף, חברת התעופה הפולנית לוט מפעילה בשבוע האחרון טיסות להשבת אזרחים פולנים - אפילו מסידני אוסטרליה, ריו ברזיל וקנקון מקסיקו - עד כה השיבה לוט 22 אלף נוסעים ב-116 טיסות מסחריות מיוחדות. גם קפריסין יצאה במהלך של השבת אזרחיה: הממשלה הוציאה טיסות צ'ארטר לבריטניה לטובת החזרת אזרחים קפריסאים לביתם.