גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ארגוני העצמאים החלו במתקפה חזיתית נגד ראש הממשלה והאוצר

המתקפה כללה עתירה לבג"ץ והעמדה של רשימת דרישות ארוכה • בין היתר טוענים העצמאים כי צעדי הסיוע שהוצגו להם עד כה הם מעורפלים ולא מספקים • "זהו יום הדין שלנו, אם לא נצליח גם הפעם - מגיע לנו לגסוס" ● בממשלה מבטיחים: תוכנית סיוע תוך 48 שעות

נשיא להב, עו"ד רועי כהן / צילום: שלומי יוסף
נשיא להב, עו"ד רועי כהן / צילום: שלומי יוסף

ככל שנוקפים הימים והמדינה שוקעת אל עומק משבר הקרונה, כך גם גוברת זעקת העצמאים נגד הפקרתם על ידי המדינה וחששם מפני קריסה מוחלטת. לטענתם, כול ההבטחות שמפזרת המדינה לא מספקות. כך, התלוננו העצמאים בשבוע החולף שחבילת הסיוע של כ-6,000 שקל (לעסקים שהמחזור שלהם עד 300 אלף שקל) שהובטחה להם עדיין מעורפלת, לא ממש ברור מי יהיה זכאי לה, והאם המדינה לא תנגוס בסכום שהובטח עד שלא יועיל כלל.

בינתיים שוקדת המדינה על רעיון נוסף לסיוע לעסקים הקטנים - פטור מארנונה לעסקים שנפגעו משמעותית מהקורונה ודחיות בתשלומי הארנונה והקלות אחרות לעסקים האחרים. אך מעבר לעובדה ש"הרעיון" הזה טרם התגבש לתוכנית, גם אם ייכנס לתוקף נראה כי לא יצליח להרגיע את הרוחות הסוערות בסקטור העצמאים.

במקביל, יצא בסוף השבוע יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד עם הצהרה כי הוא מתכוון לפתוח איגוד שיאגד את העצמאים תחת ההסתדרות - אולם גם הצהרה זו אינה מרגיעה את העצמאים בשלב זה.

וכך, הארגונים שמייצגים את העצמאים והעסקים הקטנים מתכוננים למלחמה.

מדיניות של טלאים

במוצ"ש נורתה יריית הפתיחה במאבק. ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, שלח לראשי ארגוני העצמאים במשק מכתב שכותרתו "אסטרטגיית הפעולה במשבר הקורונה", שעיקרו: הגיע הזמן להפסיק להתבכיין ולהתחיל להילחם.

"כול האסטרטגיה שלנו, של להב (לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל) ושל כל ארגוני העצמאיים והמגזר העסקי, שגויה מיסודה", כתב גינדי והוסיף: "אנחנו חייבים לשנות גישה - לא עוד בכי על מר גורלנו בתקשורת, אלא תקיפה חזיתית של מקבלי ההחלטות על הפקרה למוות של הילדים שלנו, בפנים! אנחנו מדממים ובוכים במקום לעלות להתקפה על החיים שלנו".

המכתב נשלח לעשרות ראשי ארגונים המייצגים עצמאים, ובהם להב, תנועת "אני שולמן", מסעדנים ומתווכים, ובמסגרתו כותב גינדי כי יועצי המס המייצגים מאות אלפי עצמאים עדים כעת לעשרות אלפי פניות מדי יום, לנפילת העסקים שלהם ולקריאות על קריסת משפחותיהם. "המדינה מפקירה כאן למוות 500 אלף משפחות", כותב גינדי, "כי מקבלי ההחלטות הם שכירים, שהגנו על עצמם ועל הציבור שלהם - האליטה השכירה של מדינת ישראל מכול כיוון. יש פה דיקטטורה מוחלטת של האליטה הזאת".

עוד כתב גינדי כי "הפיצוי המוצע לעצמאים הוא לעג לרש והוכחה מוחלטת שקיימים פה שני עמים, עם של שכירים מוגן לחלוטין ועם של עצמאים מופקר לחלוטין".

גינדי מסכם: "לאורך ההיסטוריה רק מי שידע לשתף פעולה בהיקפים גדולים הצליח להשיג את מטרותיו, ואנחנו כמגזר העצמאים מעולם לא הצלחנו לעשות את זה. זהו יום הדין שלנו, אם לא נצליח גם הפעם, מגיע לנו לגסוס".

הפנייה הזאת עוררה את ראשי הארגונים לפעול. להב זימנה מסיבת עיתונאים שבמסגרתה היו אמורים ארגוני העצמאים להציג את הדרישות שהציבו לממשלה. "הכיוון של הממשלה הוא לתת לנו חבילת פיצוי הכוללת פטור מארנונה - וזה לא מספיק. יש צורך בצעדים מיידיים של הקפאת התשלומים", הבהיר נשיא להב, עו"ד רועי כהן.

במסגרת המאבק העבירו ארגוני העצמאים לדרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, אשר מרכז עבור משרד ראש הממשלה, את ההצעות שלהם לאישוש הכלכלה, וכן רשימת דרישות: דמי אבטלה לעצמאים, הודעה על דחיית תשלומי הלוואות לשלושה חודשים הקרובים, איסור פגיעה במסגרות אשראי לשלושה חודשים, מתן אפשרות למשיכה של כספי קרן השתלמות ללא תשלום מס, החלת מדיניות של קיזוז הפסדים לאחור והקמת קרן פיצויים לבעלי עסקים שנפגעו ביותר מ-25% מהמחזור.

גם בעמותת "אני שולמן" הצטרפו לצעדי החרפת המאבק לטובת העסקים הקטנים. במכתב ששיגר אתמול (א') עו"ד גיל אפרתי, היועמ"ש של עמותת "אני שולמן", לראש הממשלה נתניהו, צוין כי "במקרה שלא יוקפאו כול התשלומים לעצמאים ועסקים קטנים, ייתכן שראש הממשלה ידביר את הקורונה אך גם יכניע כלכלית רבים מאזרחי המדינה". עוד כתב אפרתי לראש הממשלה: "פעולות החירום שבהן נקטת מובילות לקריסה כלכלית בלתי נמנעת של אזרחים פרטיים, ובפרט אלפי עצמאים ומשפחותיהם".

הפתרון, לדברי עו"ד אפרתי, מצוי בידי ראש הממשלה: "כשם שהנחית את אזרחי ישראל לעצור את שגרת חייהם, יש להנחות את המערכת הפיננסית לבצע הקפאה של המצב הקיים בכדי למנוע קריסה טוטאלית. נבקשך להורות לכלל רשויות המדינה לרבות רשויות המס, המועצות המקומיות והאזוריות להקפיא - ממש כך - כל חיוב או דרישת תשלום מכל מין וסוג באופן מיידי ועד להודעה חדשה".

במקביל, גם עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר שיגר מכתב לשר האוצר, שבמסגרתו הוא טוען כי המדינה אינה עושה די על מנת לסייע לעסקים. "חלף כבר חודש מאז החמרת המשבר ואין עדיין תוכנית פעולה כלכלית מוגדרת המבטיחה כי עשרות ואולי אף מאות אלפי עסקים לא יקרסו", כותב לין, ומוסיף: "מה שיש בפנינו כיום זו מדיניות של טלאים. מגבשים טלאי על טלאי כדי לנסות ולסייע לעסקים, והמדיניות היא בעיקרה דחיית תשלומים, הוצאה לחל"ת ונטילת הלוואות. מה שנחוץ כיום ומיד זו תוכנית מקיפה שתיתן מענה אמת לעסקים במגזר הפרטי ולעובדים שהוצאו לחל"ת או פוטרו".

להערכת לין, על ראש הממשלה ושר האוצר להביא בחשבון כי ייתכן שיהיה צורך להזרים למעלה ממ-100 מיליארד שקל למגזר העסקי, ואולי אף יותר. לטענתו, "למדינה יש מקורות. מקורות אלה צריכים להגיע מהמגזר הציבורי באמצעות צמצום של אמת בהוצאות, גם במחיר של פגיעה בעובדים. כמו כן, יש לעשות שימוש ברזרבות של החברות העסקיות שבבעלות המדינה ובקרן הדולרית של בנק ישראל, שכבר צברה 130 מיליארד דולר".

לין מסכם: "לא ייתכן שהמדינה תרשה כי כלל האוכלוסייה שמקור הכנסתה במגזר העסקי הפרטי תיוותר ללא כל, בעוד המגזר הציבורי לא יתרום את חלקו. אסור לפלג את העם".

במקביל לפניות לראש הממשלה ולאוצר, פנו ארגוני העצמאים גם לבג"ץ, והגישו אתמול עתירה דחופה משותפת נגד שר האוצר וממשלת ישראל, במסגרתה הם דורשים מהמדינה לעשות שימוש בסמכותה הקבועה בחוק מס רכוש וקרן פיצויים ולאשר מתווה פיצויים הולם לעסקים שנפגעו מהתפשטותו של נגיף הקורונה. "הפכתם את תושבי ישראל לבלתי נראים, אך חובותיהם מצטברים, ושיטה זו גורמת למפולת כלכלית חסרת תקדים ולנזקים אדירים לעסקים", נכתב בעתירה. 

למאבק העצמאים שותף גם יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, ארגון מעסיקים המייצג את התעשייה הזעירה במדינה ישראל, אשר קורא לממשלה לפעול לאלתר ולהביא אל השולחן מסגרת פיצויים הולמת לתעשייה הזעירה. 

התעשייה הזעירה מהווה מנוע צמיחה משמעותי במשק, כאשר בין הענפים החברים בה ענף העץ, מתכת, פלסטיק, דפוס, טקסטיל, קוסמטיקאיות, ספרים ועוד. 

לדברי אלקובי, "מתווה של עד 150 אלף שקל מחזור מוציא מכלל אפשרות לקבל פיצויי באחוזים גדולים מהעסקים האלה. יש להגדיל את המחזור השנתי לסכום ריאלי. כמו כן, יש לקבוע סכום אחיד לפיצוי של 10,000 שקל, ולא להגביל לתקרה של 6,000 שקל מקסימום. בנוסף, ראוי שהמדינה תפטור מתשלום מסים את העסקים שחדלו לפעול, כמו מספרות וקוסמטיקאיות, לרבות בהקשרים של ארנונה, חשמל, מים אגרות וכל הוצאה מסוג זה. 

"בנוסף יש לפעול מיד לקידום חקיקה שתכניס הגדרה של מגפה לחוק מס רכוש בנוסף למלחמה, כדי שהחוק יאפשר קבלת פיצויים באופן עקיף על בסיס ירידה במחזורי הפעילות של התעשייה הזעירה בישראל".

על רקע האיומים של הארגונים בהחרפת המאבק נגד המדינה, והבג"ץ שהוגש, התקיימו בשעות הלילה שיחות בין האוצר ומשרד ראש הממשלה לראשי ארגוני העצמאים. במסגרת השיחות, ביקשו נציגי האוצר וראש הממשלה מדובי אמיתי, יו"ר נשיאות הארגונים העסקיים בפועל, לדחות את מסיבת העיתונאים שתוכננה להיום תוך התחייבות לפרסם תוכנית סיוע ממשלתית למגזר העצמאים בישראל תוך 48 שעות.

בלה"ב נעתרו לבקשת הממשלה, ודחו את מסיבת העיתונאים ליום רביעי השבוע, לאחר פרסום התוכנית. נשיא לה"ב מסר כי "אנו נמצאים במשבר שכמותו לא ידעה מדינת ישראל, ומכיוון שאנו מבינים את גודל השעה ומתוך אחריות לאומית, החלטנו להיענות לבקשה ולתת הזדמנות לראש הממשלה ושר האוצר להעניק תוכנית סיוע אמיתית למגזר העצמאים עם צעדים מיידיים. כפי שראש הממשלה ושר האוצר ידעו לפתור את בעיית השכירים והעובדים המאוגדים, חלה עליהם חובה לפתור גם את בעיית העצמאים והעסקים הקטנים על מנת שיוכלו לשרוד את התקופה הקשה שנחתה עליהם".

אין כיסים עמוקים

אולם, לא כולם מסכימים שצו השעה הוא סיוע לעצמאים. פרופ’ עומר מואב, לשעבר היועץ הכלכלי לשר האוצר יובל שטייניץ, טוען כי "עם כל הצער וההבנה, וליבי עם בעלי העסקים, אסור שהממשלה תתחיל להציל עסקים. כלומר, דחיית תשלומים - כן, ודרך הסידור של החל"ת יש למעשה גם סיוע בתשלומי שכר ושימור עובדים. אבל כסף להצלת עסקים הוא בבחינת בור ללא תחתית".

לפי מואב, "הממשלה צריכה לפעול בזהירות ואחריות. והציבור, כולל בעלי העסקים, צריכים להבין שאין לממשלה כיסים עמוקים - זה הכול חוב שהציבור ישלם, ופזרנות של הממשלה יכולה להעמיק את המיתון. מה כן? בעלי העסקים יכולים לדרוש הקלה ברגולציה ובחקיקה שמגבילה אותם, במטרה להקל על החזרה לעבודה בתום משבר הקורונה ובנסיבות מיוחדות צריך להעניק גם לבעלי עסקים/עצמאים".

עוד כתבות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

לקראת יום המסחר הטוב מפברואר: נמשכות העליות בוול סטריט

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד