אחרי שהושבתו: ועדות התכנון המחוזיות והארציות חוזרות לפעילות

הוועדות חוזרות לעבודה אם כי תחת השינויים המתבקשים בשל משבר הקורונה: לא יתקיימו ישיבות של מעל 10 אנשים, ויהיו ישיבות שיתקיימו רק באמצעות חיבור מרחוק • בהמשך השבוע צפויות להתפרסם תקנות בתחום הרישוי

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר / צילום: ענבל מרמרי
מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר / צילום: ענבל מרמרי

בשבועיים האחרונים, מאז ההודעה של מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, על השבתה כמעט מוחלטת של מערכות התכנון, ברמה הארצית והמחוזית, התרבו קולות אנשי המקצוע, וביניהם מתכננים, אדריכלים ועורכי דין, שקראו למערכת התיכנון לחזור ולפעול, ולו גם באופן חלקי. בהודעה שיצאה הבוקר (ב'), מכריז מינהל התכנון על נהלי עבודה חדשים, שימנעו הקפאה מוחלטת של קידום תוכניות בנייה.

ע"פ ההודעה, שהתפרסמה היום, דיוני ועדות התכנון הארציות והמחוזיות יתקיימו במספר תנאים כך למשל בדיון לא יהיו נוכחים יותר מעשרה איש, תוך שמירה על מרחקי בטחון נדרשים. ניתן יהיה לקיים דיונים גם באמצעות חיבור מרחוק. גורמים רלוונטיים שלא יוכלו להשתתף בדיון מרחוק יוכלו להעביר את עמדתם בכתב. בנוסף נמסר כי ניתן יהיה לקיים דיון בהתנגדויות, ובלבד שהוגשו עד חמש התנגדויות וכי ניתנה הסכמה של כל המתנגדים לקיים את הדיון, בין אם בנוכחות פיזית, או בחיבור מרחוק.

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר מסרה כי, "מוסדות התכנון הארציים והמחוזיים יחזרו לפעול במתכונת מיוחדת, בהתאם להנחיות משרד הבריאות, בראש ובראשונה כדי לתת מענה לתהליכים דחופים הקשורים להתמודדות בקורונה וכן כדי לשחרר את "הפקק" בתהליכי התכנון".

עו"ד אפרת ברנד, יועצת משפטית במינהל התכנון, מסבירה שהמסמך קובע שאין מניעה שהדיונים יתקיימו גם אם אחד המשתתפים נמצא בחופשה. לדבריה, למנכ"לי משרדי הממשלה ניתנה הזכות לקבוע לאיפה הם מקצים את העובדים החיוניים.

יש לציין, שבמקביל למסמך שפורסם היום, שוקדים במינהל התכנון על פרסום תקנות לשעת חירום שיפורסמו בזמן הקרוב. עו"ד ברנד מסרה כי, "התקנות האלה מקפיאות את מניין הימים. אם לדוגמא יש שישים יום להגשת התנגדות, ומקפיאים את הימים, אז ברור שלא יהיה אפשר לקיים דיון בהתנגדויות כשהמועד טרם חלף. אנחנו רוצים לתת למתנגדים אפשרות להגיב. נוכל לדון בתוכניות שבהן אנחנו לא מחכים לציבור, שיש לו זכות ע"פ דין להיות שותף בתהליך".

עו"ד איל מאמו, שותף במשרד אגמון ושות', רוזנברג הכהן ושות' הגיב להודעה ואמר כי, "הביטול הגורף של הדיונים עד כה, הוא חמור ונזקיו אדירים. לא הייתה כל סיבה לביטול מאסיבי וטוטלי של הדיונים שרובם יכולים להתקיים תחת ההנחיות החדשות. אני מאד תומך באפשרות לקיים דיונים תחת מגבלות כולל שימוש באמצעים טכנולוגיים. לא בכדי הוגדר ענף הבניה כחיוני. עצירת דיונים בתחום הרישוי היא קשה מאד ומעקרת את חיוניות הענף ותגרום לעצירת הבניה. בנושאים תכנוניים יש גמישות וצריך להבחין בין תכניות שקידומן דחוף לתכניות אחרות. כמובן יש להקפיד שההליך יהיה שקוף ומלא וטוב עושה הנוהל כשמבחין במצבים של ריבוי מתנגדים וריבוי משתתפים שבהם קשה יהיה לנהל הליך סביר מרחוק".

עו"ד זיו כספי, שותף מייסד במשרד גינדי כספי ושות' מסר כי, "צריכה להימצא דרך לקדם תהליכים. במידה וההנחיות האלה ייושמו, פרצנו דרך משמעותית. הבעיה היא שככל הניראה אנחנו צפויים לפרק זמן לא קצר. בעיני, אין שום מניעה לקיים דיונים מקצועיים ב- zoomהבעיה היא בדיונים שבהם יש משמעות לדינמיקה של הדיון, כמו למשל בהתנגדויות. יש לשפת הגוף, לאנרגיה, למפגש, משמעויות. בעיה נוספת היא איך מייצרים מצב שבו משתתפים כל חברי הוועדה. אני מקווה שלא נגיע למצב שבו, כמו במשרד החינוך, שלחו את המורים ללמד מרחוק ואז הודיעו להם שהם לא מקבלים את השכר".

חיים פייגלין, מנכ"ל חברת צמח המרמן וסגן נשיא התאחדות בוני הארץ, התייחס אף הוא להודעה ואמר כי, "אני מברך על זה שמתחיל תהליך של עבודה עם אמצעים טכנולוגיים במוסדות התכנון של אפשרות של דיונים מרחוק ולאו דווקא של דיון פרונטלי. זה מאפשר דיונים הרבה יותר מפורטים, הרבה יותר מתועדים, להציג את החומרים כמו שצריך וגם לנהל פרוטוקולים בצורה יותר טובה. אני הנוהל הזה חל אך ורק על מוסדות התיכנון הארציים והמחוזיים, והוא ישפיע רק כשהמשבר יהיה מאחורינו, מאחר שהוא רלוונטי רק לעוד פרויקטים שיצאו לפועל בעוד שנים. אני מבקש מאד, ואני חושב שזה מתחייב, שהנוהל הזה יפורט יותר ויחול גם על עיקר המערכת, שזה הוועדות המקומיות, שהן המשפיעות על חיי היום יום שלנו. המערכת הזאת מוציאה החלטות ומאשרת היתרי בנייה ולכן היא תשפיע על המערך של כל הפרויקטים באופן המיידי".

מאיגוד המתכננים בישראל נמסר: "הצעדים שפורסמו היום לא יהיו שלמים, ולא יוכלו להביא להשגת המטרה של המשך פעילות התכנון והכנת המשק ליום שאחרי, באם לא ייושמו בכלל המוסדות העוסקים בהליכי תכנון. למרבה הצער נכון להיום המתכננים במגזר הציבורי: משרדי הממשלה השונים והרשויות המקומיות (להוציא מינהל התכנון) לא קיבלו אישור לעבודה מרחוק. מצב בו מתכננים במשרדי ממשלה חיוניים כגון משרד הבינוי והשיכון, משרד הגנת הסביבה, או מחלקות ההנדסה ברשויות המקומיות מנועים מלעבוד, למרות שהם מצוידים בכל הכלים לעבודה מרחוק, לא יעלה על הדעת.

קיום ישיבות הועדות המחוזיות והארציות הינו צעד חיוני, אך כיצד יערכו ישיבות אלו כאשר מרבית המתכננים במגזר הציבורי מנועים מלהשתתף בהם בשל איסור על עבודה מרחוק? יתר על כן, מרבית עבודת התכנון נעשית על שולחן התכנון, טרם הגשה לאישור הועדות, עבודה חיונית זו, העוסקת בבניית תשתיות המחר של החברה הישראלית, שיאפשרו למשק לצאת מהמשבר הכלכלי העומד לפתחו, תכנון של תשתיות לאומיות, מערכות תחבורה, תחנות כוח, מרכזי עסקים ועבודה, ושכונות מגורים חדשות, נעצרה לחלוטין בשל איסור על עבודה מרחוק על המתכננים במגזר הציבורי.

אנו קוראים למשרדי ראש הממשלה, האוצר, הכלכלה והבריאות ולנציבות שירות המדינה, להכריז על עובדי התכנון במשרדי הממשלה השונים וברשויות המקומיות, כעובדים חיוניים שעבודתם נדרשת בשעת חירום, ולאפשר להם להמשיך עבודתם מרחוק. אנו קוראים למרכז השלטון המקומי לפעול על מנת לסייע לרשויות המקומיות להחריג את עובדי התכנון ולאפשר גם להם עבודה כה נדרשת בימים אלו, תוך שימוש בכלים של עבודה מרחוק ושמירה על כל הנחיות משרד הבריאות".