סמוטריץ' לשר האוצר: אשר מיידית הלוואה לארקיע וישראייר בערבות המדינה

שר התחבורה שיגר מכתב לשר האוצר בתקווה להציל את חברות התעופה ארקיע וישראייר • סמוטריץ' דורש הלוואה של 25 מיליון דולר לארקיע ולישראייר בערבות מדינה בהיקף של 75%-80%, וסבור כי הלוואה זו תספיק כדי לסייע להן לצלוח את משבר הקורונה

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' / צילום: כדיה לוי
שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' / צילום: כדיה לוי

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' שיגר היום (ב') פנייה דחופה לשר האוצר משה כחלון: אשר מיידית הלוואה של 25 מיליון דולר לארקיע ולישראייר בערבות מדינה בהיקף של 75%-80%. הלוואה זו, טוען סמוטריץ', תספיק על-מנת לסייע להן תזרימית לצלוח את משבר הקורונה.

סמוטריץ' התייחס להליך המורכב מול אל על שעשוי לקחת זמן ואינו ודאי, וציין שהוא סבור כי ראשית יש להציל את החברות הקטנות שיהוו תשתית תעופתית, בהינתן מצב שאל על לא תשרוד את המשבר. "סיוע לחברות הקטנות תשמור במחיר נמוך רמת סף מינימלית של תעופה ישראלית חיונית, זאת ללא תלות בעתידה של חברת אל על", כתב שר התחבורה.

במכתבו לשר האוצר, סמוטריץ' התייחס למשבר העמוק בקרב חברות התעופה, אשר "נכנסו למשבר ברמות שונות מאוד של יכולת התמודדות. היקף המשבר הוא כה דרמטי, עד כי גם חברות שהגיעו למשבר רווחיות ובריאות, לא ישרדו את המשבר ללא סיוע מהמדינה ברמה התזרימית. את מה שהעולם כולו הבין, גם אנחנו צריכים להבין", כתב סמוטריץ' בהתייחס לסיוע שכבר הגישו ממשלות אחרות לחברות התעופה שלהן.

סמוטריץ' מבקש להפריד בין חברת אל על ובין ישראייר וארקיע בנקודת הפתיחה שהן הגיעו למשבר. "אל על הגיעה למשבר במצב מורכב, ללא נכסים הניתנים למימוש מהיר ועם חוב חיצוני גבוה מאוד. עובדות אלה מעמידות אתגר גדול מאוד בפני המדינה בבואה לבחון את האפשרות לסייע לה ברמה התזרימית, זאת הן משום שהיקף הכספים הנדרש לה עומד על מאות רבות של מיליוני דולרים רק על-מנת להביא את החברה למצב שהיא איננה עומדת בפני סכנה מיידית של חדלות פירעון, והן בשל הצעדים הדרסטיים שהחברה נדרשת לנקוט כדי לשכנע את המדינה ששילוב צעדים אלה בתמיכתה של המדינה יאפשרו לחברה לעמוד על הרגליים ביום שאחרי המשבר".

סמוטריץ' התייחס לשיח שנערך בשבועות האחרונים בין האוצר ובין אל על כדי לנסות להגיע למתווה מוסכם, ואולם ציין כי באופן טבעי אתגר בסדר גודל כזה הוא מורכב, וגיבושו אורך זמן. "מרכיב הזמן הוא קריטי, ויש לנסות להגיע לסיכום בטרם יהיה מאוחר", כתב.

באשר לישראייר ולארקיע, סמוטריץ' סבור כי הסיוע הנדרש הוא בסדרי גודל שונים לחלוטין, כאמור - הלוואה של 25 מילון דולר לכל אחת. "מדובר בחשיפה מקסימלית של המדינה בערבויות על סכום כולל של 40 מיליון דולר בלבד. סיוע מיידי לחברות אלה, במקביל להמשך התהליך מול אל על, הוא ביזור סיכונים מתבקש במחיר נמוך באופן יחסי. שתי החברות ביצעו צעדי התייעלות וחיסכון בטרם באו אל המדינה לבקש סיוע, ועל-פי הערכת רשות תעופה אזרחית, פעולות אלה מקימות סיכוי רב שהן יצליחו לשרוד את המשבר ולהחזיר את ההלוואות".

באופן זה מתייחס סמוטריץ' לשימור התשתית והיכולות של שתי חברות תעופה לאומיות, וזאת על רקע הסיכון וחוסר הוודאות של הצלחת המהלך מול אל על.

בהתייעצות עם רשות התעופה האזרחית, שר התחבורה סבור כי כמות של 10 עד 15 מטוסים המופעלים על-ידי התעופה הישראלית תיתן מינימום לצורכי השוק, גם כאשר לא מתקיימת פעילות של חברות זרות. "ולראיה - רוב טיסות חילוץ הישראלים בוצעו על-ידי כמות קטנה של מטוסים, רובם של החברות הקטנות (מדובר בטיסות ישראייר בעיקר, מ' ר' ח'). סיוע לחברות הקטנות תשמור במחיר נמוך רמת סף מינימלית של תעופה ישראלית חיונית, זאת ללא תלות בעתידה של חברת אל על".

עוד מציין סמוטריץ' כי הבנקים הסכימו עקרונית למתן ההלוואה בכפוף לערבות המדינה, וייתכן כי אחת החברות (ארקיע או ישראייר) תגייס משקיע שיוכל לשפר את התזרים עבורה.

סמוטריץ' מלין על כך שבעיני אנשי אגף התקציבים והחשב הכללי באוצר, שתי חברות התעופה הקטנות כלל אינן באינטרס של המדינה, והן אינן שונות מכל חברה אחרת במשק שנקלעה לקושי בגלל משבר הקורונה. לדברי שר התחבורה, "אני חולק על עמדה זו מכל וכל, בהינתן מורכבות המהלך מול אל על והסיכונים הרבים הגלומים בו. סיוע לחברות הקטנות מהווה תעודת ביטוח לתעופה הישראלי בכל מצב. לממד הזמן יש השפעה קריטית, ולכן כל יום שעובר עם חוסר החלטה מקרב את החברות לנקודת אל-חזור".