סיכון גבוה: מהם המקומות בהם התרחשה ההדבקה המשמעותית ביותר בארץ

מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה מפרסם הבוקר דוח המנתח את ממצאיהן של יותר מ-50% מהחקירות האפידימיולוגיות שביצע משרד הבריאות עד כה • מהי התפלגות ההדבקות, ואילו מקומות נמצאים בסיכון גבוה במיוחד?

בתי קפה פתוחים בתל אביב למרות הוראות משרד הבריאות / צילום: שלומי יוסף, גלובס
בתי קפה פתוחים בתל אביב למרות הוראות משרד הבריאות / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה מפרסם הבוקר (ג') דוח לפיו כ-47% מהחולים שחקירתם הושלמה נדבקו בקורונה בזמן שהייתם בחו"ל, כ-5% מהחולים נדבקו בביתם בשל מגע הדוק עם חולה, וכ-35% נדבקו במפגש עם חולה מאומת, ומקור הדבקתם של כ-13% לא ידוע נכון לשעה זו. הדוח מנתח את הממצאים של יותר מ-50% מהחקירות האפידימיולוגיות שביצע משרד הבריאות עד כה, אך הוא מבוסס על מידע חלקי, ולכן תוצאותיו עלולות להשתנות כאשר בסיס הנתונים יהיה רחב יותר.

הדוח מעלה כי מתוך מקרי הנדבקים שאומתו לאחר מפגש עם חולה ידוע, ניתן להסיק מהם המקומות שבהם התבצעה הדבקה משמעותית, ולכן מהווים סיכוי גבוה להידבקות בנגיף. ההדבקה המשמעותית ביותר בנגיף התבצעה בבתי כנסת; 29% מההידבקויות בישראל - יותר מרבע, התרחשו בבתי כנסת. בבתי המלון התרחשו 15%, במסעדות 12% ובסופרים 7% (בסך הכל, 26% מההדבקות התרחשו במרכזי קניות והסעדה). בחנויות, לרבות הפיראט האדום, התבצעו 7% מההדבקות ובישיבות 5%. מתוך החולים המאומתים, 3% נדבקו במערכת החינוך ו-3% בבתי אבות. במרפאות ובקופות החולים, מהמקומות הרגישים ביותר בעת משבר בריאות, נדבקו 5% מהחולים.

למרות שגורמים במשרד הבריאות אמרו כי בשל השימוש באמצעי המעקב של השב"כ אין טעם להמשיך לבצע את החקירות האפדימיולוגיות כאשר האוכלוסיות הנמצאות בסיכון לאחר מפגש עם חולה מקבלות הודעה אישית, מחברי הדוח מדגישים כי "בראייתנו יש להמשיך ולהרחיב את החקירות האפידמיולוגיות לבניית תמונה מדויקת שתאפשר קבלת החלטות מושכלת לשיבוש התפשטות הנגיף".