הוועדה המסדרת קבעה: עמיר פרץ יהיה היו"ר הזמני

הוועדה המסדרת של הכנסת התכנסה היום לאחר, שיולי אדלשטיין התפטר מתפקיד יו"ר הכנסת ונעל את ישיבת המליאה מבלי שהוא מאפשר להעלות לסדר היום את ההצבעה לבחירת יו"ר כנסת חדש

עמיר פרץ / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
עמיר פרץ / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הוועדה המסדרת של הכנסת בראשות ח"כ אבי ניסנקורן דנה היום (ד) בוואקום שהותיר יולי אדלשטיין כאשר התפטר מתפקיד יו"ר הכנסת ונעל את ישיבת המליאה כמה דקות לאחר מכן מבלי שהוא מאפשר לרוב חברי הכנסת להעלות לסדר היום את ההצבעה לבחירת יו"ר כנסת.

בישיבה הוחלט לאמץ את האפשרות שביום שישי ב-11:00 בבוקר ותיק חברי הכנסת עמיר פרץ יהפוך רשמית ליו"ר כנסת זמני. ח"כ ניסנקורן אמר "בשיחה שלי עמו הודיע שיעלה מיד בישיבה הבאה של הכנסת, בין אם ביום ראשון בבוקר או בשני את הבחירה של היו"ר החדש. כמובן שבמקביל נמתין להכרעת בית המשפט העליון בתקווה שיורה על הליכים לקיצור הזמנים ואם לא נמתין לאופציה זו של ותיק חברי הכנסת שיכהן מיום שישי".

דיון בוועדה המסדרת של הכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
 דיון בוועדה המסדרת של הכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

"דוגמה רעה במיוחד לכל אזרחי ישראל"

עו"ד איל ינון אמר בפתח הדיון כי מאחר והנושא נמצא בפני בג"ץ ברגעים אלה, באמצעות עתירה של עמותות אזרחיות, העמותה לדמוקרטיה מתקדמת ועמותת חוזה חדש, הרי שהוא לא מציע מתווה לשינוי המצב שכן הוא יוכל לאפשר את פתיחת מליאת הכנסת אם יקבל צו ספציפי מבג"ץ.

מספר חברי כנסת שהשתתפו בדיון מחאו על הגישה הזו. חברת הכנסת אורית פרקש הכהן (כחול לבן) ציינה בפני עו"ד איל ינון כי יש חשיבות לקבלת ההחלטה בנוגע לסדרי הדיון באמצעות פתרון פנימי של הכנסת ולא להמתין להחלטת בג"ץ. לדבריה, "שאלה הנוגעת לדיוני הכנסת שאין בה פתרון, תחליט בה ועדת הכנסת. הפרשנות של הייעוץ המשפטי נותנת פרס לעבריין. החוטא יצא נשכר. אני רוצה לכבד את בית המשפט מספיק כדי שהם לא יצטרכו לעסוק בגן ילדים הזה".

חברת הכנסת מרב מיכאלי ציינה כי לאור "החלשה משמעותית של הכנסת בשנים האחרונות, והצורך ללכת לבג"ץ, חייב להוביל לכך שבמצב הדברים הזה הכנסת תהיה מסוגלת לממש את ייעודה באמצעות פתרון מתקנון הכנסת".

על רוח הדברים הללו חזרו גם חברי הכנסת יזהר שי (כחול לבן) , עופר כסיף (המשותפת) ופנינה תמנו שאטה (כחול לבן).

חברת הכנסת פנינה תמנו-שטה אף ציינה כי התנהגותו של אדלשטיין היא שבירת כלים. "אדלשטין איבד את העשתונות, למרות שהוא היה זה שזכה לאמון הבית הזה ואני פעלתי כסגניתו במשך זמן רב. מעשיו הם לא רק זלזול בבית המשפט, אלא זלזול בנו, וברצון הבוחר. כל אחד יודע שלא אחת עלו כאן החלטות לא לרוחנו, ועם זאת יש כללים לדמוקרטיה".

תמנו-שטה ציינה שאדלשטין נתן "דוגמה רעה במיוחד לכל אזרחי ישראל, בדיוק באחת השעות הקשות ביותר. מן הראוי שעו"ד ינון יתן תשובה על סעף 141 לתקנון, למצב בו אין תשובה מתוך התקנון".