אכזבה לקשת ורשת: אמסלם דחה את בקשתן להעביר להן את כספי הביד

על רקע משבר הקורונה, מנכ"לי קשת ורשת ביקשו משר התקשורת לנקוט מספר צעדים שיסייעו לערוצים לשרוד את התקופה הקשה אליה נקלעו • ואולם, שר התקשורת דחה את בקשתם וציין כי דווקא בתקופה סבוכה ומורכבת אסור להחליט על חלוקת כספים אלה

שר התקשורת דוד אמסלם / צילום: יוסי זמיר
שר התקשורת דוד אמסלם / צילום: יוסי זמיר

שר התקשורת דוד אמסלם מסרב לסייע לערוצים המסחריים ולהעביר לידיהם את כספי הביד (הכסף ששילמו הערוצים תמורת האפיקים בהם הם משודרים). אמסלם בישר למנכ"לי קשת ורשת על ההחלטה במכתב, בו טען כי בעקבות דיונים שערך בהמלצת הדרגים המקצועיים, אין בכוונתו לחלק את כספי הביד לערוצים המסחריים: "כספים אלה נועדו למימון הפקות מקומיות קנויות, ובכל מקרה ההחלטה כיצד לחלק אותם תחכה לחלוף משבר הקורונה ולהקמת ממשלה בישראל", כתב אמסלם.

כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", לפני ימים ספורים, על רקע משבר הקורונה, נערכה פגישה מקוונת בין אמסלם לבין אבי ניר, מנכ"ל קשת 12, ואבי בן טל, מנכ"ל רשת 13. השניים ביקשו משר התקשורת לנקוט מספר צעדים שיסייעו לערוצים לשרוד את התקופה הקשה אליה נקלעו בעטיה של התפשטות מגפת הקורונה.

ניר ובן טל ביקשו לשחרר לערוצים את 35 מיליון השקלים ששילמו הערוצים עבור אפיקי השידור שנועדו למימון הפקות מקומיות קנויות, אשר לשר התקשורת יש סמכות לשחרר. עוד ביקשו מנהלי הערוצים ביטול מיידי של תנאי הרישיון שלהם, שהם למעשה כספים שהערוצים משלמים למדינה.

כאמור, בהתייעצות עם הדרג המקצועי החליט אמסלם כי המצב עדיין עוד לא ברור, וכי דווקא בתקופה סבוכה ומורכבת אסור להחליט על חלוקת הסכומים האלה.

מרשת 13 נמסר בתגובה: "על רקע המשבר הקשה שפוקד בימים אלה את שוק הטלוויזיה המסחרית, החלטה זו של שר התקשורת משאירה אותנו המומים. מדובר בכספים ששולמו על ידי הערוצים המסחריים במטרה שיוחזרו לשוק היצירה הישראלי, כספים שבטח ובטח בעת הזו היו יכולים לצמצם באופן משמעותי את מספר העובדים והיוצרים בתעשייה שמוצאים עצמם ללא עבודה בשל הפקות שנעצרות וייעצרו. מדובר בכספים שמוחזקים כבר מספר שנים במשרד התקשורת אשר לא "הספיק" להחליט על המתווה לחלוקתם. צר לנו על החלטה אומללה זו של משרד התקשורת שמתקבלת בעת שעובדי התעשייה נאלצים לפנות לביטוח לאומי לקבלת דמי אבטלה. מדובר באטימות וניתוק של משרד התקשורת למתרחש במגזר הפרטי. אנשים נשלחים למעגל האבטלה והעוני. למעשה משרד התקשורת מחזיק כספים שהיו יכולים להוריד את הנטל מקופת המדינה, קרי ממשרד האוצר".