סיוע ממשלתי | פרשנות

פרשנות: משבר של פעם במאה, אבל באוצר לא רוצים לצאת פראיירים

כל מדינות המערב, כולל השמרניות ביותר בימי שגרה, הבינו שמשבר הקורונה הוא מצב חירום שדורש לנקוט בצעדים לא שגרתיים • המשק לא יחזור לצמוח עד שהמדינה תזרים כסף ותיתן ביטחון ואופק לבעלי העסקים - אם לא עכשיו, אז מתי?

מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד ושר האוצר משה כחלון / צילום: ליאור מזרחי
מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד ושר האוצר משה כחלון / צילום: ליאור מזרחי

הקונגרס אישר השבוע חבילת סיוע למשק האמריקאי ב-2 טריליון דולר. בתוך שבועיים מפרוץ משבר הקורונה לארה"ב יש תוכנית הרחבה תקציבית שכמוה לא הייתה - כדי להתמודד עם משבר שכמותו לא היה במאה השנים האחרונות. 2 טריליון דולר הם 10% מהתוצר של המשק האמריקאי. החבילה הזאת כוללת סיוע חירום של 50 מיליארד דולר לחברות התעופה וצ'ק של אלף דולר לכל אמריקאי בוגר (500 לילד).

הארנק של הדוד סם
 הארנק של הדוד סם

רק תחשבו מה היה קורה אם מישהו בישראל היה מציע לשלוח צ'ק של אלף שקל לכל משק בית. הרי לא יכול להיות שגם יצחק תשובה וגם גברת כהן מחדרה יקבלו אותו סכום, היו אומרים לנו. צריך קודם לקבוע תבחינים וכך בעוד חצי שנה שליש מהמשפחות בישראל היו מקבלות חצי מהסכום ומגלות בעוד שנתיים שלא מדובר בכלל במענק אלא בהלוואה בריבית שוק.

זה הרי מה שקרה עם המענק לעצמאים. הבטיחו 6,000 שקל אבל כתבו ליד "עד". כך זה יצא בסוף 4,500 - וגם זה יהפוך להלוואה אם יתברר שהעצמאי הצליח חלילה לסיים את השנה ברווח. "אנחנו לא פרייארים", מסבירים לנו פקידי האוצר. "עלינו לא תעשו סיבוב".

אמריקאים חושבים שזה הזמן להיות פראיירים והם לא לבד. כל מדינות המערב, כולל הקמצניות ביותר בימי שגרה - עברו למצב חירום. בריטניה מתחייבת לשלם עד 80% משכר העובדים כדי למנוע פיטורים המוניים. ממשלת הולנד הבטיחה 90%. אפילו אנגלה "אפס גירעון" מרקל התחייבה להזרים למשק הגרמני 356 מיליארד אירו, שהם 10% תוצר.

10 אחוזי תוצר של המשק הישראלי הם 140 מיליארד שקל. ההתחייבויות של ממשלת ישראל עד היום (תשלומי אבטלה ליוצאים לחל"ת ודחיית מסים ותשלומים) מגיעות ל-20 מיליארד שקל פלוס מינוס. משהו כמו 1.4% תוצר. "אנחנו חייבים לשמור עתודות" הסביר הממונה על התקציבים שאול מרידור. מה הם יודעים במשרד האוצר שבאירופה ובארה"ב לא יודעים? האנשים באוצר גדלו על האמונה באחריות תקציבית. על הלקחים ממשברי 1985 ו-2008. הם מסתכלים בעיניים כלות בגירעון המזנק, ביחס החוב שחוזר בתוך חודש לרמות של 70% אחרי שלקח שנים להוריד אותו לסביבות ה-60%.

כמה משמעותית חבילת הסיוע של ממשלת ישראל 26.3
 כמה משמעותית חבילת הסיוע של ממשלת ישראל 26.3

אבל הגירעון ימשיך לגדול ויחס החוב ימשיך לעלות אם המשק לא יחזור מהר לצמוח. ובמשבר כזה - בשונה מ-2008 - המשק לא יחזור לצמוח עד שהמדינה תזרים כסף ותיתן ביטחון ואופק לבעלי העסקים. מה אמור לחשוב בעל עסק ששומע שראש הממשלה שלו חושש יותר מהיפר אינפלציה מאשר מאבטלה המונית? איך תשכנע בעל עסק להשקיע מכספו הפרטי כשהממונה על התקציבים אומר שהוא לא מוכן להוציא כסף ציבורי כי צריך לשמור עתודות להמשך? מה תעזור עכשיו קרן הלוואות לבעל מסעדה שהמדינה לא מוכנה לומר לו מתי הוא יוכל לפתוח מחדש את העסק?

ויש את החשש הישראלי כל-כך של הפקידים שינסו לעשות עליהם סיבוב. בשבוע שבו האבטלה הגיעה ל-20% התעסקו באוצר בכמה חברות ששלחו עובדים לחל"ת "על חשבוננו". עכשיו זה לא הזמן לזה.

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון הוא היחיד שמציג גישה אחרת. במסיבת העיתונאים שכינס השבוע הוא אמר סופסוף את מה שהמגזר העסקי מצפה לשמוע כבר שבועיים. רשת ביטחון של 15 מיליארד שקל והתחייבות לעשות ככל שיידרש כדי לסייע. מאחורי ירון עומדת שורה ארוכה של כלכלנים שחושבים שעכשיו הזמן להדפיס כסף. כי אם לא במשבר כזה, של פעם במאה שנים, אז מתי?