זום לא לבד: כך מנסות שורה של חברות לכבוש את התחום הלוהט של שיחות הווידאו

זום אולי הפכה לשיחת היום, אבל מיקרוסופט, גוגל, סיסקו וסלאק הן רק חלק מהחברות שפועלות בתחום • כולן מתחרות על לב המשתמשים ומציעות הרבה פיצ'רים חינמיים

פגישה עסקית דרך אפליקציית זום / צילום: Roman Baluk, רויטרס
פגישה עסקית דרך אפליקציית זום / צילום: Roman Baluk, רויטרס

"זום היא חדשה, גמישה וצומחת במהירות, אבל לנו יש ערך מבדל חזק מולם". כך נאמר בסרטון הדרכה פנימי של מיקרוסופט. אז אם חשבתם שזום היא טרנד מקומי או חולף, נראה שלפחות בהחברה הגדולה בעולם חושבים שהיא כאן כדי להישאר. הסרטון, שהודלף והועלה לטוויטר על ידי החשבון WalkingCat, מיועד לאנשי המכירות של Microsoft Teams, מוצר המיועד לשיתוף פעולה מקוון ולעבודה מרחוק, שזום היא מתחרה ישירה שלו.

שוק כלי העבודה מרחוק ושיחות הוועידה רואה צמיחה חסרת תקדים בחודשיים האחרונים בשל התפשטות נגיף הקורונה, ומעבר של עוד ועוד עובדים לעבודה מהבית. סיסקו, גוגל, מיקרוסופט, סלאק וזום, הן רק חלק מהחברות שנהנו מהצמיחה הזו. כולן הוציאו בתקופה האחרונה עדכונים רבים למוצרים שלהן ואף פתחו אותם לשימוש חינמי, כיוון שהן מתחרות זו עם זו על נתח השוק ההולך וגדל. ההתייחסות הישירה של מיקרוסופט בסרטון ההדרכה שלה למתחרה זום, מעידה על חריפות התחרות הזו.

הסיבה שמיקרוסופט התייחסה דווקא לזום, היא שמדובר בשם הכי חם בתחום פגישות הווידיאו היום. זום הוא סטארט-אפ המאופיין בצמיחה מהירה במיוחד, רבות בזכות השימוש שלה במודל Freemium - מנוי חינמי שכולל פיצ'רים מוגבלים, ולצידו מנוי פרימיום בתשלום הפונה בעיקר ללקוחות עסקיים.

כעת, עם פרוץ מגיפת הקורונה, זום הגיעה לקרוב ל-13 מיליון משתמשים בשבוע שעבר, עלייה של למעלה מ-2 מיליון משתמשים מאז תחילת השנה בלבד, לפי חברת המחקר ברשטיין ריסרצ'.

אך זום אינה פלטפורמת העבודה מרחוק היחידה שנהנתה מצמיחה מואצת בתקופה הזו. מאז פרוץ המשבר, שירותים מתחרים רבים בתחום ראו עליות חדות בשימוש בהן. סיסקו פרסמה החודש כי מאז התפרצות המגיפה חלה עלייה של פי 22 בשימוש בפלטפורמת העבודה מרחוק שלה WebEX. כמות המשתמשים של מיקרוסופט Teams זינקה ב-12 מיליון משתמשים ל-44 מיליון בשבוע שעבר, לפי החברה. לפי דיווח משבוע שעבר באתר "טקראנץ'", סלאק צירפה 7,000 לקוחות ארגוניים משלמים בתוך שבעה השבועות שקדמו לפרסום, ביחס ל-5,000 לקוחות משלמים ברבעון האחרון של שנה שעברה. על שירות העבודה מרחוק של גוגל, Hangouts Team, לא נמצאו נתונים עדכניים.

הרבה משתמשים שלא משלמים

כדי למשוך יותר משתמשים ולהיות אטרקטיביות ביחס למתחרות, החברות הללו מעדכנות את השירותים שלהן עם פיצ'רים חדשים ומתיחות פנים, במעין מרוץ חימוש. סלאק עדכנה בימים האחרונים את הממשק כך שיהיה פשוט וידידותי יותר למשתמשים חדשים.  Teams השיקה עדכון רחב השבוע, הכולל פיצ'ר של זיהוי אוטומטי של הרמת יד כבקשת רשות דיבור, ואינטגרציה נוח עם לוח שנה לקביעת פגישות. המפתחת הסינית של אפליקציית טיקטוק הפופולרית, בייטדאנס, פתחה את כלי העבודה מרחוק הפנים ארגוני שלה Lark לשימוש הקהל הרחב, עם סט של כלים חדשים.

בנוסף, כדי ליהנות מהצמיחה בביקושים שהביאה הקורונה, מיקרוסופט וגוגל פתחו את השירותים שלהן לשימוש חינמי, בתקווה להקדים ולתפוס נתח שוק לפני המתחרות. גוגל מאפשרת זאת רק ללקוחותיה הקיימים. זום מספקת מנויי פרימיום חינמיים למוסדות חינוך באיזורי התפרצות של הקורונה, כמו סין ואיטליה. סלאק, שמציעה גרסה חינמית גם בימים רגילים, בדומה לזום, התחילה להציע סמינרים מקוונים ומפגשי שאלות ותשובות חינמיים עם מומחים ואנשי מקצוע שונים. בינתיים, מרבית המשתמשים החדשים רשומים לשירותים אלה בחינם, ללא יצירה של כל הכנסה עבור החברות הללו, והצעד הבא יהיה להמיר אותם ללקוחות משלמים.

הפתיחה של אפליקציות אלה לשימוש חינמי, מספקת להן קהל משתמשים חדש: לא רק עסקים בעלי מודעות טכנולוגית גבוהה, אלא גם משתמשים פרטיים, עסקים קטנים שאינם בעלי אוריינטציה טכנולוגית, מוסדות השכלה גבוהה וחינוך ועוד. בשבועות האחרונים, אפליקציות עסקיות מסוג זה הפכו לפופולאריות בציבור הרחב והובילו את טבלאות ההורדות באיטליה ובסין, לפי אתר Vox, כאשר בדרך כלל מדובר באפליקציות נישה לקהל עסקי מצומצם.

בדומה לאסטרטגיה של סלאק וזום בימים כתיקונם, גם גוגל ומיקרוסופט מקוות שחלק מהמשתמשים החינמיים שהצטרפו יניבו להן הכנסות בעתיד. למשל, מורים שמשתמשים באפליקציות הללו להעברת שיעורים מרחוק לתלמידים בחינם, עשויים להוביל את מוסד הלימודים שלהם להפוך ללקוח עסקי בעתיד.

עלייה בשימוש, עלייה בתקלות 

אם המשבר יסתיים בקרוב, קשה לצפות האם הביקושים ימשיכו גם אחרי. אם יימשך עוד זמן רב, יהיה זה בלתי נמנע שהביקושים לשירותים לשיתוף פעולה מקוון ופגישות וידיאו ימשיכו לטפס. שאלה נוספת בהקשר זה היא האם החברות הללו יצליחו לעמוד בביקושים. לפי אתר Downdetector, שעוקב אחרי תקלות בשירותים מקוונים בעולם, בחודש מארס היו עד כה 9 תקלות בזום, ביחס לתקלה אחת לכל היותר בכל חודש בחצי השנה שקדמה לכך. החברה הוסיפה שרתים למרכזי הנתונים שלה כדי לעמוד בעומסים והתקלות נפתרו במהירות יחסית.

גם מיקרוסופט Teams חוותה 8 תקלות החודש, כאשר בחצי השנה האחרונה הפלטפורמה עמדה על תקלה או שתיים בחודש בלבד. מיקרוסופט התייחסה לעומס על התשתיות של Teams בפוסט שפורסם בבלוג של החברה בתחילת החודש, aבו צויין כי החברה עושה מאמצים לעמוד בביקושים, וכי היא צופה שלושה גורמים שישפיעו על השירות: "היכן שיש עלייה פתאומית בשימוש, כמו שראינו לאחרונה בסין", "כאשר יש אירוע בלתי צפוי במקום מסוים, כמו רעידת אדמה או סופה", ו-"כאשר ישנו אירוע שעשוי להשפיע על הצוות שמתחזק את המערכת, כמו התפרצות הקורונה".