גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ארה״ב עוברת את סין; הנשיא רוצה "לחזור, לחזור, לחזור לעבודה"; שאלות על הקרנבל של ניו אורלינס

המספרים: 85,000 לקו בנגיף הקורונה ● 3.5 מיליון מבקשים מענקי אבטלה ● השאלות: מה קרה בתחילת פברואר בניו אורלינס? האם סגל רפואי צריך לנסות ולהחיות חולי קורונה?

דונלד טראמפ / צילום: Patrick Semansky, AP
דונלד טראמפ / צילום: Patrick Semansky, AP

 

ארה"ב עברה אתמול את סין, והיא עכשיו אלופת העולם במקרי Covid-19 ידועים. סמוך לחצות שעון וושינגטון, שש לפנות בוקר בישראל, מספר המקרים הידועים באמריקה הגיע ליותר מ-85,000, על פי מרכז המעקב של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס בבולטימור, עליה של 17,000 בתוך יממה אחת. מספר המתים הגיע ל-1,300, עליה של 270.

בתידרוכו היומי, באוזני חדר עיתונות כמעט ריק (לרגל הצורך לשמור "מרחק חברתי" בין העיתונאים), הנשיא טראמפ הפגין את הווירטואוזיות הרגילה שלו. הוא הצליח לתבוע אשראי ולהחמיא לעצמו, כל אימת שנשאל על החדשות הרעות.

על הידיעה שנשבר השיא הסיני הוא השיב בהטעמת ההישג הגדול של הרחבת בדיקות הדם. "כולם מדברים על דרום קוריאה, דרום קוריאה, דרום קוריאה. בשמונה ימים אנחנו עשינו יותר בדיקות ממה שהם עשו בשמונה שבועות".

הוא נמנע מלהזכיר שבתחילת ינואר, כאשר הנגיף השתולל בסין וחדר אל דרום קוריאה, הוא הכחיש את חומרתו ודיבר בביטול על היקף חדירתו לארה"ב.

זה התחיל במארדי גרא(ס)

הסכמה פחות או יותר כללית שוררת עכשיו בין אנשי מדע, שהנגיף הגיע אל חופי אמריקה עוד בדצמבר. האמריקאים אינם מתפנים עדיין לחקירה יסודית של נסיבות התפשטותו. אבל גם כך מוצגות עכשיו שאלות על ממדי הפגיעה בערים גדולות. השלוש המוזכרות ביותר הן ניו יורק (עיר הבירה הגלובלית של Covid19), לוס אנג'לס ("ניו יורק הבאה") וניו אורלינס, עיר הנמל על חוף מפרץ מקסיקו, במדינה הדרומית לואיזיאנה.

מבלי דעת, ניו אורלינס פתחה את זרועותיה בפני הנגיף בתחילת פברואר, כאשר התעקשה לערוך את הקרנבל המפורסם שלה, ה'מארדי גרא(ס)', המושך בערך מיליון בני אדם אל רחובות העיר, אל מלונותיה ואל מסעדותיה. סגן המושל של מדינת לואיזיאנה אמר אתמול, כי איש לא ניסה להניא את מדינתו מלערוך את הקרנבל. הרשויות המקומיות לא קיבלו כל פנייה מן המרכז הממשלתי למניעת מגיפות (CDC), למשל.

הקרנבל נערך כמעט חודשיים לאחר הידיעות הראשונות על התפשטות הנגיף בסין. תפקיד הקרנבל בהפצת הנגיף, לא רק בלואיזיאנה, אלא גם בחלקים אחרים של ארה"ב, הוא לפי שעה עניין להערכות לא מבוססות. אבל עצם הצגת השאלה מזכירה במידת מה תיאוריה ישנה, שנגיף האיידס התחיל להתפשט בארה"ב בימי עגינתו של המשט הגלובלי הענקי בנמל ניו יורק ביולי 1976. ספנים מכל העולם כיבדו את ניו יורק בנוכחותם לרגל יום השנה ה-200 לעצמאות ארה"ב.

מחקר חדש מראה, כי מהירות התפשטותו של נגיף הקורונה בלואיזיאנה היתה "הגדולה ביותר בעולם" במרוצת השבועיים הראשונים שלו. בכל אחד מ-13 הימים האמורים, מספר הנדבקים בלואיזיאנה גדל ב-73%. בקצב הזה, המדינה שמתגוררים בה פחות מחמישה מיליון בני אדם "תחלוף על פני איטליה וספרד" (על פי דיווח בעיתון USA Today).

הנשיא טראמפ הכריז שלשום את לואיזיאנה ל"איזור אסון מרכזי", מה שיקל עליה לקבל סיוע פדרלי.

"אין זו אשמת איש"

הנשיא לא חזר אתמול על תאריך היעד שלו לחידוש הפעילות הכלכלית הנורמלית, 12 באפריל. אבל הוא הטעים את רצונו "לחזור, לחזור, לחזור לעבודה". אתמול בבוקר שמעה אמריקה, כי 3.5 מיליון בני אדם עתרו בפעם הראשונה למענקי אבטלה בשבוע הרביעי של מרץ. זה היה המספר הגדול ביותר ב-53 שנות המעקב אחר הקטגוריה הזו.

"לא מופתע", אמר הנשיא בתידרוך, "אין זו אשמת איש, בוודאי לא בארצנו". והוא חלק לעצמו מחמאה: אלמלא הקדים להגביל כניסת נוסעים מסין, המספר היה עולה עד ששה או שבעה מיליון. אבל הציפיות הן שהמספר אמנם יעלה במיליונים נוספים בימים הבאים.

נגיד הבנק המרכזי, ג'רום פאוול, אמר אתמול, כי "יתכן מאוד" שארה"ב כבר נמצאת במיתון. אם אמנם היא שם, זה יהיה המיתון הראשון מאז 2009. תפקידו של הבנק, אמר פאוול, הוא להבטיח שלחברות מכל הגדלים יהיה "גשר" אל התאוששות מהירה לאחר שהנגיף יודבר תתחדש הפעילות הכלכלית.

חיפזון הוא אולי מן השטן, אבל בשאלת המהירות תלויה שאלה קרדינלית נוספת: היתכן שיהיה צורך בחבילת הצלה נוספת? הקונגרס עומד להשלים את ההצבעה על הקצאה היסטורית, שתפחה והלכה בשבועיים האחרונים עד שהגיעה אל סביבות שני טריליון דולר (או 1.8 טריליון או 2.2 טריליון, תלוי במדברים). היא נועדה לכסות לכל היותר שלושה או ארבעה חודשים של המשך השיתוק הכלכלי. מעבר לזמן הזה, יידרש הרבה יותר.

128 מיליון או רק 14 מיליון

נראה כי עכשיו הכול תלוי בשאלה איפה יהיה הנגיף בעוד שבוע או שבועיים. כרגע נוכחותו ברוב מדינות ארה"ב היא קטנה יחסית. מוקדי נזקו מוגדרים גיאוגרפית ונמצאים בעיקר לאורך החופים. הנשיא רומז שהוא רוצה לשנות את הנחיות המרחק החברתי לאזורים שהפגיעה בהם קטנה, והוא מדבר עכשיו על החלטות שבדעתו לקבל בתחילת השבוע הבא.

דגם של מרחק חברתי שפיתח ה'ניו יורק טיימס' מראה, כי אם המרחק החברתי יוגבל ל-14 הימים המקוריים (שיפקעו בסוף השבוע הזה), 128 מיליון ילקו בנגיף. אם ההגבלות יוארכו בחודשיים, מספר הלוקים יעמוד רק על 14 מיליון.

הוויכוח על עדיפויות הוא שדה מוקשים פוליטי ומוסרי. התקשורת עוסקת זה ימים אחדים בשאלות אתיות, שאין להן תקדים, בוודאי לא בהיקף הזה. ה'וושינגטון פוסט' סיפר אתמול בעמודו הראשון, כי בתי חולים בכל ארה"ב מתחבטים בשאלה אם להורות לסגל הרפואי להימנע מנסיונות החייאה של חולי קורונה, מפני שהם כרוכים בסבירות גבוהה מאוד של הידבקות בין רופאים ואחיות.

איש לא יעז להגיד במפורש, אבל קשה לטעות במה שמשתמע מדיונים כאלה: ההנחה שלא כל החיים צריכים להישקל באותן המאזניים. זה בהכרח גם מה שישתמע מהסרה חלקית או מלאה של הגבלות חברתיות.

סקרי דעת הקהל של הימים האחרונים מעניקים מרחב נשימה פוליטי לנשיא טראמפ. הם מראים, באופן כללי, שהאמריקאים סומכים את ידיהם על התנהלותו במשבר הקורונה, אם גם לא בהפרשים גדולים, וגם אם רובם מוסיפים לראות בשלילה את סך כל נשיאותו.

הנתונים להבוקר:

85,594 מקרים ידועים בארה"ב, עליה של 17,000 ויותר ב-24 השעות האחרונות

1,300 מקרי מוות, עליה של 269. לפני עשרה ימים דיווחנו כאן על 107 מקרי מוות

מדינת ניו יורק - כמעט 39,000 מקרים, עליה של 6,000, עם 466 מקרי מוות, עליה של מאה מקרים

מדינת ניו ג'רזי -- 6,876 מקרים, עליה של כמעט 2,500, עם 81 מתים (+19)

מדינת קליפורניה - 4,044 מקרים, עליה מתונה יחסית של 850, עם 83 מתים (+16)

מדינת וושינגטון - 3,207 מקרים, עליה של יותר מ-600, עם 147 מתים (+15)

צרמך להזכיר שהמספרים האלה אינם מייצגים בהכרח התפשטות פעילה, ולפחות חלקם הם תוצאת עיכוב בבדיקת דגימות שהוגשו עוד לפני ימים אחדים.

______________________

רשימות קודמות ב yoavkarny.com וב https://tinyurl.com/yoavkarny-globes

ציוצים (באנגלית) ב twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בזכות תוצאות חזקות, אופטימיות לעתיד ומהלך תקדימי: זו המנצחת הגדולה עד כה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אירופה; סנאפצ'אט מזנקת ב-24.5% במסחר המוקדם

אינטל נופלת ב-7% במסחר המוקדם לאחר שהחמיצה את הציפיות למכירות ברבעון הראשון של 2024 ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים