נערכים לסגר מלא; ב-12:30 ישיבת ממשלה בנושא החמרת הסגר

נכון ליום חמישי בלילה טרם נפלה ההחלטה אם לצאת לסגר מלא, וסוף השבוע הנוכחי יאפשר למטה לבטחון לאומי פרק זמן נוסף לבחינת המצב • החיילים, מבסיסי הכשרות הלוחמה ויחידות השדה, יחולקו למחוזות משטרתיים כאשר לכל מחוז תוקצה פלוגה אחת

פקחים נפרשים לפעולה ברחבי הארץ תחת משטר הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס
פקחים נפרשים לפעולה ברחבי הארץ תחת משטר הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס

נכון ליום חמישי בלילה טרם נפלה ההחלטה אם לצאת לסגר מלא, וסוף השבוע הנוכחי יאפשר למטה לבטחון לאומי פרק זמן נוסף לבחינת המצב והאם המשימה של השטחת עקומת החולים והמונשמים מושגת.

בשעה 12:30 תתכנס ישיבה של השרים הרלוונטים לנושא החמרת הסגר והידוק ההגבלות. בישיבה ישתתפו שר הבטחון נפתלי בנט, שר בטחון הפנים גלעד ארדן, שר האוצר משה כחלון, שר הבריאות יעקב ליצמן, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבלט, נגיד בנק ישראל אמיר ירון, ראש רח"ל אל"מ נוחי מנדל וראש המל"ל יקב בן שבת. ש

הישיבה תיערך באמצעות שידור וידאו, משני מקומות, ירושלים ותל-אביב. הנושאים על סדר היום הם הצטיידות, היערכות ובחינת החמרת הגבלות התנועה וכן דיון כלכלי בנושא התכנית המקיפה לסיוע כלכלי למשק.

צה"ל מקצה 500 חיילים שיסייעו למשטרת ישראל

בתוך כך, ולמרות שאין עדיין החלטה, הרשויות נערכות למצב של סגר מלא ומכינות את האפשרות. צה"ל הודיע הבוקר (שישי) כי הקצה 500 חיילים שיסייעו למשטרת ישראל במשימות השיטור והטלת הסגר, לאור הנחיות הממשלה.

החיילים, מבסיסי הכשרות הלוחמה ויחידות השדה, יחולקו למחוזות משטרתיים כאשר לכל מחוז תוקצה פלוגה אחת. החיילים יחברו לשוטרים ובצוותים אחודים יסייעו במשימות סיור, בידוד שטחים ואבטחתם, חסימות צירים ועוד. לפי הודעת דובר צה"ל, החיילים יעברו הכשרה למשימתם והכנה לפעולה במרחב האזרחי. יצויין שמדובר במאות חיילים שיתייצבו למשימות כשהם חמושים.

גורמים הבקיאים בדיוני המטה למאבק בנגיף הקורונה אמרו אתמול ל"גלובס" כי המצב הבריאותי בסוף השבוע הנוכחי משקף את מצב התחלואה של לפני 14 ימים. כזכור, ביום א' 15 במרץ, שבועיים פחות יומיים הושבתו כל בתי הספר בישראל ומאותו השלב הורים רבים חדלו מלהגיע למקומות העבודה, אך המשק לא הושבת באופן כולל. יחד עם זאת, לפני כ-17 יום נחגגו במקומות רבים מסיבות פורים גדולות ובמהלכן, הופץ הוירוס בעוצמות גבוהות.

בימים הקרובים יבחן קצב הגידול במספר החולים ויוחלט אם המגבלות שהוטלו, קידמו את המאבק בנגיף או שעל הממשלה לקבל החלטה להחמיר את המגבלות.

אמנון בארי-סוליציאנו וד"ר ת'אבת אבו ראס, מנכ"לי יוזמות אברהם, כבר פנו השבוע לרמטכ"ל בנושא זה. בפנייתם כתבו : "ידוע לכל כי יחסיהם של האזרחים הערבים עם גורמי הביטחון מורכבים וטעונים. לאור זאת, אנו פונים אליכם בבקשה שתפעלו לוודא כי פעילות גורמי צבא וביטחון ביישובים הערביים תיעשה ברגישות מירבית, תוך הסברה בנוגע לעבודתם ובתיאום מלא ומראש עם ראשי הציבור הערבי, על נבחריו ברמה הארצית והמקומית. תיאום כזה עשוי למנוע חיכוכים ועימותים מיותרים, במיוחד בתקופה רגישה זו. נוכחות חיילים ביישובים ערביים ללא תיאום היא מסוכנת - חייבים לשתף את הנהגה החברה הערבית בישראל".

במטה המאבק בנגיף הקורונה התחילו בהדרגה להעביר סמכויות מוגדרות לידי צה"ל

במטה המאבק בנגיף הקורונה, המובל על ידי המל"ל, התחילו בהדרגה להעביר סמכויות מוגדרות לידי צה"ל וגופים בטחוניים. הראשון שבהם היה אכלוס המלוניות, בהמשך הועבר כל נושא הרכש הרפואי לגורמים בטחוניים/צבאיים, כמו המוסד. סמכות נוספת שהועברה לידי גופים צבאיים הנה אבטחת מצבם של אוכלוסית הקשישים בישראל וטיפול ממוקד בנושא הישראלים החוזרים לישראל מחו"ל (העברתם למלוניות בידוד הישר משדה התעופה). היום נוספה הודעת צה"ל של גיוס 500 חיילים למשימת אכיפת הסגר האזרחי על כל הישראלים, אם כך יוחלט בסופו של דבר.

במטה לבטחון לאומי, המשמש כיום כמטה מאבק בנגיף יש 3 יעדים: יעד רפואי, בלימת התפשטות הנגיף; יעד כלכלי-חברתי להשיג תפקוד של המשק הישראלי הן בעת החירום והן מתוך מחשבה על החזרת המשק לעבודה כשימי האסון יסתיימו ויעד של אספקה שוטפת של מוצרים, הן רכש מכונות הנשמה וציוד הגנה לרופאים והן בהיבט של אספקת מצרכים סדירה לישראל.

אתמול, הועלה בפני המטה לבטחון לאומי בעיית החוסר בביצים ברשתות השיווק. הגורמים הרלוונטיים במטה, מתוך משרדי הבריאות, כלכלה, אוצר והמל"ל הנחו לפעול להגדלת ייבוא הביצים באופן מהיר וזאת מתוך הבנת הצרכים של חג הפסח המתקרב. משרד החקלאות נדרש לספק פתרון תקציבי מול משרד האוצר ולפעול לייבוא ביצים.

"אנחנו עובדים על מתן תשובות ככל שניתן בזמן אמת"

בהיבט ההסברתי עברו במטה לבטחון לאומי לניהול שונה, בהשוואה לתחילת המשבר. מטה ההסברה הלאומי במשרד ראש הממשלה, הוא גוף המתאם את דוברי המשרדים השונים. בשלב זה, מופעלת קבוצת ווטסאפ של כל דוברי הממשלה והנוכחים שם מקבלים הנחיות אחידות. לפני כשבוע, הוקם צוות הסברה חרדי, כולל בשפה האיידיש וצוות הסברה למגזר הערבי. אל הצוות החרדי צורפה ביום ה׳ (26 במארס) מומחית לחברה החרדית, מאוניברסיטת בר-אילן.

המידעים של משרד הבריאות והמטה לבטחון לאומי מתורגמים בקצב מהיר יותר (בהשוואה לראשית המשבר) לרוסית, יידיש, צרפתית וערבית. מי שמוביל את צוותי ההסברה הוא מנהל מערך ההסברה האזרחית, פיני יצחקי.

במשרד ראש הממשלה מציינים שבשבוע האחרון הופקו ועלו לאוויר קמפיינים נרחבים, בכל תחנות הרדיו, ערוצי הטלוויזיה והעיתונים המלאים במידע בנוגע סיוע לקשישים, הנחיות בריאות, הוראות הסגר בבתים ועד סיוע לעסקים.

"אנחנו מתנהלים בתוך מלחמה. ומדי יום מגיעות אינספור שאלות מן הציבור, כמו מה להחליט בנוגע לזכויות של הורים גרושים, מה עושים עם אדם שבדיוק עובר דירה, היסעים, חינוך מיוחד ועוד, ואנחנו עובדים על מתן תשובות ככל שניתן בזמן אמת" אומר ל"גלובס" גורם במשרד ראש הממשלה.

באשר לשאלת הפוקוס הגיאוגרפי, גורמים הבקיאים בעבודת המטה מציינים שישראל היא מכלול אחד ואין כרגע משקל לאיזורים מסויימים בתוך המדינה מבחינת הפצת המחלה. לפיכך, אין צורך בכיתור איזורים מוגדרים ולכל היותר מתקבלות החלטות באשר להגעת ישראלים מאזורים נגועים במיוחד בחו"ל, כמו הקבוצה של הישראלים לשעבר שנחתה בישראל לפני כמה ימים מאזור ברוקלין בניו יורק ומרבית הנוסעים הגיעו חולים.

באשר ליו"ש ועזה, יצויין שבשלב הזה, ניתן לזהות שם תחלואה פחותה בהשוואה לישראל, אם כי במטה עוקבים בדאגה מתוך החשש שמדובר שם ב"תחלואה רדומה". נעשית עבודת מטה שקטה בין ישראל לרשות הפלסטינית בכל הנוגע לסיוע של ישראל, הן בהיבט של הגברת הבדיקות והן בהיבטים אחרים של מאבק במגיפה, מאחר ולכל הצדדים ברור כי שתי האוכלוסיות, הישראלית והפלסטינית, יסבלו מהפצת הוירוס.

בנט: מתנגד באופן עקרוני לסגר מלא

שר הבטחון נפתלי בנט ערך אתמול מסיבת עיתונאים בעמוד הפייסבוק שלו והשיב לשאלות עיתונאים ושאלות מן הציבור. הוא אמר שהוא מתנגד באופן עקרוני לסגר מלא. "אמרתי זאת באופן עקבי בכל הישיבות, תפריט הפעולות צריך להיות חינוך הציבור, מאסה של בדיקות, כללי מדידת חום וחיטוי מעליות. ואלה יכולים להוביל להימנעות מסגר מלא" אמר בנט.

באשר לאופן הצבת כוחות צה"ל אמר בנט כי צה"ל מוכן למשימה עם 7 גדודים. "אני לא מת על התמונות של חיילים מפעילים הסגר, אבל אם לא יהיה מנוס נעשה זאת. נשתדל לעשות זאת באופן סימפטי כצבא העם וכמתן מענה לשוטרים".