"שליטה בהתפרצות": גרמניה שוקלת לאמץ המודל הדרום-קוריאני של בדיקות מקיפות

נכון לעכשיו, אמרה אמש הקאנצלרית אנגלה מרקל, קצב ההכפלה של מספר החולים בגרמניה עומד על חמישה ימים, כך ש"מוקדם לדבר על הקלת בתקנות" • היא ציינה כי אם הקצב יואט לעשרה ימים, ידונו הרשויות בהקלת הצעדים

אנגלה מרקל במסיבת עיתונאים על נגיף הקורונה / צילום: מישל טנטוסי, רויטרס
אנגלה מרקל במסיבת עיתונאים על נגיף הקורונה / צילום: מישל טנטוסי, רויטרס

מסמך מקיף שהכין משרד הפנים הגרמני בהתייעצות עם גורמים רפואיים במדינה ובחו"ל ממליץ לאמץ מודל דרום קוריאני להתמודדות עם מגפת הקורונה, כדי "להשיג שליטה על ההתפרצות". המסמך צוטט היום בכלי תקשורת גרמנים רבים. הצעד החשוב ביותר, כותבים מחברי המסמך הוא "לבדוק ולבודד את החולים בקורונה", ולצורך כך יש להגביר משמעותית את יכולת הבדיקות במדינה. זאת, רק לאחר שהגל הנוכחי של התחלואה יראה סימני דעיכה.

נכון לעכשיו, אמרה אמש הקאנצלרית אנגלה מרקל, קצב ההכפלה של מספר החולים בגרמניה עומד על חמישה ימים, כך ש"מוקדם לדבר על הקלת בתקנות". היא ציינה כי אם הקצב יואט לעשרה ימים, ידונו הרשויות בהקלת הצעדים. מרקל נבדקה פעמיים לקורונה בימים האחרונים - ופעמיים יצאה הבדיקה שלילית. עם זאת, היא נחשפה רק ביום שישי האחרון למחלה, דרך הרופא האישי שלה, כך שייתכן שהמחלה עדיין בשלב הדגירה. היא בבידוד ביתי ונבדקת כל כמה ימים. מספר המאובחנים בגרמניה עומד על 47 אלף, ומספר הקורבנות על 280.

המסמך הגרמני אומר כי אם יאומץ המודל הדרום קוריאני, הרי שיש לבדוק "גם את מי שחושבים שהם חולים (כלומר מפגינים את תסמיני המחלה בלי להראות קשר מוכח לחולה קורונה או לאזור נגוע) וגם את כל האנשים עמם היו חולים בקשר (כתוצאה מחקירה אפידמיולוגית)". לצורך כך, כותבים מחברי המסמך, יש להגדיל את יכולת הבדיקות במדינה מ-50 אלף בדיקות PCR (כפי שנעשות כיום, בעזרת מטושים) ביום ל-200 אלף PCR ביום בעוד כחודש. נכון להיום, לא ברור כמה בדיקות נעשות בגרמניה. המספר ככל הנראה נע בין 300 ל-500 אלף לשבוע.

היתרון הגדול של בדיקה מסיבית של חשודים כחולים - ובידודם במקרה הצורך - היא הימנעות מצעדי סגר חמורים, באותה השיטה שבה נקטה דרום-קוריאה כדי להשתלט על ההתפרצות בשטחה. המסמך קורא להקים מתחמי "דרייב-אין" לבדיקות, וגם לאפשר למי שחושבים שהם חולים לעשות את התהליך בעצמם כדי לצמצם את הסיכון לצוותים רפואיים.

אם צעדים אלה יאומצו, ציטט ה"זידויטשה צייטונג" את המסמך, בתי החולים "יוכלו להתמודד עם ההתפרצויות הקטנות-יחסית שככל הנראה יתקיימו מפעם לפעם לאורך השנים הקרובות". במהלך תקופה זו תגבש האוכלוסייה במדינה בהדרגה חיסון לפתוגן.

לפי המסמך, מכון רוברט קוך בגרמניה (הסוכנות הפדרלית האחראית על הפן המקצועי של המאבק במגפות) מעריך כי שיעור התמותה של הנגיף הוא כ-0.56%, אולם הוא יכול לצמוח בחדות אם בתי החולים במדינה לא יוכלו להתמודד עם גלי תחלואה עצומים, כפי שקורה כעת באיטליה ובספרד. המסמך גם ממליץ לעקוב באמצעות אפליקציה ייעודית או נתוני טלפוניה סלולרית אחרי מסלולי הדבקה אפשריים, כפי שנעשה בדרום-קוריאה ובישראל.

במסמך מוצגים כמה מודלים לגבי התחלואה בגרמניה. המודל הגרוע ביותר, המתבסס על מודלים שהוכנו בבית הספר לרפואה טרופית והיגיינה בלונדון, מעריך כי ללא התערבות ממשלתית כלל, מספר הקורבנות בגרמניה עלול להגיע למיליון בני אדם, לאחר שרק אחד מחמישה חולים יוכל לקבל טיפול נמרץ מציל חיים. המודל הכולל את הסגר הנוכחי, צמצום המגע בין אנשים והגדלת יכולתה הבדיקות והבידוד מעריך כי 12 אלף בני אדם ימותו (שיעור תמותה של 1.2%), מתוך כמיליון חולים. "במצב כזה, רוב האוכלוסייה עדיין לא תהיה מחוסנת, מה שאומר שיש לשמור על ערנות גבוהה (להתפרצויות נוספות)", נכתב.

שר הבריאות הגרמני יינס שפאהן הבטיח לציבור להציג בשבוע הבא "תוכנית יציאה ממשבר הקורונה". בתוך כך, חברת "בוש" הגרמנית הציגה פיתוח חדש של חטיבת פתרונות הבריאות שלה, הכולל בדיקות PCR מהירות המאפשרות לקבל תוצאות תוך 2.5 שעות. לפי החברה, הבדיקות יכולות לזהות כעשרה פתוגנים שונים, ורמת הדיוק שלהן עומדת על 95%. הן חלק מפלטפורמת אבחון ייחודית שבוש הציעה בשנים האחרונות (Vivalytic). לדברי החברה, בעיר המבורג כבר החלו באבחון על ידי שימוש במערכת. היא צפויה לצאת לשוק הגרמני בשבוע הבא.