שכר בכירים | ניתוח

שיאני התגמול: 13 מיליון שקל לאיתמר דויטשר באלקטרה, 12 מיליון שקל לדודו זבידה בקבוצת מבנה

עלות העסקתו של מנכ"ל שטראוס, גיורא בר-דעה, עמדה אשתקד על 7.5 מיליון שקל; בעוד שאייל חנקין, מנכ"ל עזריאלי, ויונה פוגל, המנכ"ל הקודם של חברת האנרגיה פז, קיבלו כ-7 מיליון שקל כל אחד • עתליה שמלצר מצטרפת לארבע הנשים שב-100 השיאנים

איתמר דויטשר, מנכ"ל קבוצת אלקטרה / צילום: ישראל הדרי
איתמר דויטשר, מנכ"ל קבוצת אלקטרה / צילום: ישראל הדרי

משבר הקורונה הפוגע בעוצמה בשווקים ובפעילות החברות, עלול אולי לפגוע בתגמולי המנהלים הבכירים של החברות הבורסאיות ב-2020. עד אז, הדוחות הכספיים שממשיכים להתפרסם לסיכום שנת 2019 חושפים עוד ועוד שמות של מנהלים ישראלים המצטרפים לרשימת שיאני השכר, עם תגמולים מפנקים במיוחד, רבים מהם אחרי שנהנו ממענקים שמנים למדי.

בראש המצטרפים החדשים לרשימה ניצב איתמר דויטשר, מנכ"ל חברת הבנייה והפרויקטים אלקטרה , עם תגמולים בעלות של יותר מ-13 מיליון שקל - סכום ששלח אותו להתמקם בעשיריית השיאנים ולשיאן השכר מבין המנהלים הישראלים.

דויטשר נהנה אשתקד ממענק נאה של 5.5 מיליון שקל - סכום המקסימום לו הוא זכאי, על בסיס תוצאות החברה. דויטשר "מככב" דרך קבע בשנים האחרונות בצמרת המנהלים המתוגמלים בבורסה, ועלות העסקתו בחמש השנים האחרונות (2019-2015) הצטברה לכ-60 מיליון שקל. 

עוד שילמה אלקטרה בשנה שעברה כ-7 מיליון שקל לירון שורק, יו"ר ומנכ"ל חברות בנות שלה, וסכום דומה קיבלה החברה האם אלקו , באמצעותה מחזיקים בשליטה באלקטרה האחים מיכאל (מייקי) ודניאל זלקינד.

מנהל נוסף שנהנה ממענק שמן במיוחד, שהגיע ל-8.5 מיליון שקל, הוא דודו זבידה, מנכ"ל חברת הנדל"ן המניב מבנה . סכום זה כלל תגמול מיוחד וחד-פעמי עבור תרומתו להשלמת שינוי מבני בחברה, וקירב את עלות העסקתו הכוללת ל-12 מיליון שקל - מה ששלח אותו לסגור את עשיריית שיאני השכר בתל-אביב עד כה, וממקם אותו כסגנו של דויטשר מבין המנהלים הישראלים בטבלת השיאנים.

מרחק לא רב אחרי זבידה התמקם בצלאל (בוצי) מכליס, מנכ"ל חברת אלביט מערכות , שעלות העסקתו הגיעה לכ-10 מיליון שקל (2.9 מיליון דולר). סכום זה ממקם את מכליס בין עשיריית שיאני השכר הישראלים ובין 20 השיאנים מכלל מנהלי החברות בבורסה.

מנהל נוסף שנהנה אשתקד ממענק שמן של יותר מ-5 מיליון שקל הוא אסי שמלצר, יו"ר חברת הליסינג והשכרת המכוניות שלמה החזקות, שהובילה את סך עלות העסקתו לכ-9 מיליון שקל - סכום המקנה גם לו מקום בין עשרת שיאני השכר הישראלים, ובין 20 השיאנים מכלל מנהלי החברות.

עתליה שמלצר, בעלת השליטה בשלמה החזקות, הסתפקה במענק של כ-2.5 מיליון שקל, מה שהוביל את עלות העסקתה בתפקידה כנשיאת החברה ל-4.1 מיליון שקל.

עם תגמולים אלה התברגה שמלצר כאחת מארבע נשים ישראליות בלבד שהצליחו להיכנס לרשימת 100 שיאני השכר בבורסה עד כה - בראשן עופרה שטראוס, יו"ר חברת המזון והמשקאות שטראוס  שעלות העסקתה עמדה על 4.8 מיליון שקל.

לא הרחק אחריה ניצבת דנה עזריאלי, יו"רית ענקית הנדל"ן המניב עזריאלי  עם תגמולים בהיקף של 4.4 מיליון שקל, בעוד סמנכ"לית הכספים של עזריאלי, אירית סקלר פילוסוף, התמקמה בהמשך עם תגמולים של 4 מיליון שקל.

רף הכניסה לרשימת 100 שיאני השכר בבורסה עד כה עומד כעת על כ-4 מיליון שקל, ובנטרול המנהלים הזרים מתקרב לסכום זה (3.7 מיליון שקל). בראש כלל שיאני השכר ניצבים מנהליהן של חברות התרופות טבע   ופריגו  .

שלושה בכירים מאשטרום ובנותיה

שם בולט נוסף בין אלה שנוספו לרשימת השיאנים הישראלים הוא מנכ"ל שטראוס, גיורא בר-דעה, שעלות העסקתו הגיעה ל-7.5 מיליון שקל, בעוד עלות העסקתם של אייל חנקין, מנכ"ל עזריאלי, ויונה פוגל, המנכ"ל הקודם של חברת האנרגיה פז , נשקה ל-7 מיליון שקל כל אחד.

שלושה מנהלים שעלות העסקתם עמדה על כ-6.5 מיליון שקל הם רמי נוסבאום, יו"ר חברת הבנייה והתשתיות אשטרום , והמנכ"ל גיל גירון - שניהם מדבוקת בעלי השליטה בחברה, וכן איציק בנבנישתי, מנכ"ל חברת התקשורת פרטנר   - מה שממקם את שלושתם בין 20 שיאני השכר הישראלים עד כה.

הדוחות הכספיים האחרונים צירפו שלל שמות למועדון ה-"6-5.5 מיליון שקל": גלעד יעבץ, מנכ"ל חברת האנרגיה הירוקה אנלייט  (5.8 מיליון שקל), שי אתרוגי, מנכ"ל חברה בת של אשטרום (5.6 מיליון שקל), ז'ק בר, יו"ר ומנכ"ל חברת המשקאות טמפו שבשליטתו (5.6 מיליון שקל), ואבישי בן חיים, מנכ"ל חברת הנדל"ן רוטשטיין  (5.5 מיליון שקל). 

שיאני השכר הישראלים בבורסה 2019
 שיאני השכר הישראלים בבורסה 2019