ראלי בוול סטריט: המדדים קפצו בכ-3%; הנפט נפל לשפל של 18 שנה

מדד הנאסד"ק ומדד S&P 500 קפתו בכ-3% כ"א • ג'ונסון אנד ג'ונסון אבוט מכריזות על חיסון פוטנציאלי נגד הקורונה וערכת בדיקה מהירה של הווירוס • טראמפ האריך את הוראות ההימנעות מהידבקות עד סוף אפריל

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

האם משבר הקורונה דומה למשבר 2008, האם ניתן 'לקנות' את ההתאוששות בסין והאם העזרה של הממשלות מספקת - הצטרפו לשידור החי עם רפי גוזלן הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI »

23:00

בורסות וול סטריט ננעלו הערב (ב') בעליות חדות במה שמסתמן כהמשך התיקון של הנפילות החדות שנרשמו נוכח משבר הקורונה. מדד דאו ג'ונס זינק ביותר מ-3%, מדד הנאסד"ק עלה ב-3.6%, ומדד S&P 500 זינק ב-3.3%. ג'ונסון אנד ג'ונסון ומרק תרמו כ-725 נקודות למדד דאו ג'ונס.

תחזית קודרת מצד שלוחת הפד בסנט לואיס ולפיה מספר המועסקים בארה"ב יקוצץ ב-47 מיליון משרות, מה שיישקף שיעור אבטלה של 32% בארה"ב. נזכיר כי רק בשבוע שעבר נוספו מספר שיא היסטורי של 3.3 דורשי תביעות אבטלה בארה"ב.

אחרי פורד ו-GM: חברת תעופת החלל של ריצ'ארד ברנסון, וירג'ין, תייצר אב טיפוס למכונת הנשמה במטרה לספק ייצור המוני לבתי חולים ברחבי ארה"ב

21:48

בורסות וול סטריט נסחרות בעליות חדות. מדד דאו ג'ונס מטפס ב-2.4%, הנאסד"ק קופץ ב-3.1% ומדד S&P 500 מזנק ב-2.9%.

מחיר הנפט (WTI) צנח ב-6.6% ל-20 דולרים לחבית, רמת שפל של 18 שנים.

20:00

המסחר בניו יורק מתנהל בעליות נאות לאחר הירידות שנרשמו אתמול, ובכך נמשך הריבאונד מהשבוע שעבר במדדים המובילים. מדד דאו ג'ונס עולה ב-2.2%, מדד S&P 500 מנתר ב-2.4% ומדד הנאסד"ק קופץ ב-3%.

מניית אמריקן איירליינס גרופ  צונחת בכ-10%, גיליאד סיינס  קופצת ב-3.6%, פריגו  הדואלית מזנקת ב-7%. ענקית הטכנולוגיה אפל  קופצת בכ-2%, ואדובי  מזנקת בכ-5%.

החברות ג'ונסון אנד ג'ונסון  ואבוט מכריזות על חיסון פוטנציאלי נגד וירוס הקורונה וערכת בדיקה מהירה של הווירוס. לפי ג'ונסון אנד ג'ונסון, החיסון עשוי להיות זמין לשימוש בראשית השנה הבאה, כאשר היא משתפת פעולה עם ממשלת ארה"ב בהשקעה של מיליארד דולר בפיתוח, בציפייה להתחיל בבדיקות בבני אדם עד חודש ספטמבר. לאחר ההכרזה, מניות חברת הבריאות עלו 5.8 אחוזים ל -130.17 דולר. אבוט משיקה בדיקה שזמן האימות שלה אורך חמש דקות, ונבדקת באמצעות מכונה קטנת מימדים. לדברי החברה, הפיתוח יאפשר בדיקה 'מחוץ לקירות בתי החולים' ובנקודות בהן ישנה התפרצות של המגפה. 

18:37

בורסות אירופה ננעלו בעליות בדומה לסנטימנט החיובי בניו יורק. מדד הדאקס הגרמני קפץ ב-1.9%, הקאק הצרפתי הוסיף 0.6% לערכו ומדד הפוסטי הבריטי עלה ב-1.17%. 

18:15

מתחזקות העליות בוול סטריט. מדד דאו ג'ונס עולה ב-2%, מדד S&P 500 קופץ בכ-2.1%. מחיר הנפט צונח ביותר מ-7% מתחת ל-20 דולר לחבית.

17:36

המסחר בניו יורק מתנהל בעליות בעוד מחיר הנפט צולל ביותר מ-6% וחצה מטה את רמת ה-20 דולרים לחבית. לפי הערכות הכלכלנים בשוק, מחיר הנפט עלול לרדת למספר חד ספרתי בצל שיתוק הכלכלה העולמית והצניחה בביקושים, כשמנגד סעודיה מגבירה תפוקה ל-10.6 מיליון חביות ליום.

מדד דאו ג'ונס עולה ב-1.37%, מדד S&P 500 קופץ בכ-2% ומדד הנאסד"ק מזנק ב-2.3%. מדד הפחד (VIX) צונח בכ-7%. 

ג'ונסון אנד ג'ונסון  מזנקת ביותר מ-6% על רקע הודעתה כי יש בידיה את המועמד הפוטנציאלי המוביל לחיסון נגד נגיף הקורונה. החברה צפויה לערוך ניסוי שלב 1 בבני אדם בחודש ספטמבר 2020.

מנייתה של חברת התעופה בואינג  צונחת ב-10%.

באירופה, מדד הדאקס הגרמני מטפס ב-0.8% לאחר הצניחה אתמול, הקאק הצרפתי משיל 0.3% ומדד הפוטסי הבריטי עולה ב-0.4%.

16:30

יום המסחר בוול סטריט נפתח בעליות, לאחר שביום שישי נרשמו ירידות חדות במדדי המניות המובילים. מניית בואינג נסחרת בירידה חדה לאחר שזינקה בימים האחרונים. 

15:00

נמשכות הירידות בבורסות אירופה, ומדד סטוקס 600 מאבד קרוב ל-1%.

בארה"ב לא נרשמים שינויים גדולים במדדים בטרום-מסחר, לאחר שמספר נפגעי הקורונה בארה"ב המשיך לעלות בסוף השבוע. יום המסחר צפוי להיפתח תוך עליות קלות. 

13:20

מתמתנות הירידות בבורסות אירופה. הנפט מסוג ברנט צונח ביותר מ-7% ל-23 דולר לחבית. 

כלכלני בנק פיקטה מציינים בסקירה שפרסמו כי "התרחיש המרכזי שלנו הוא שהתמ"ג הגלובלי האמיתי יירד ב-0.4% בשנת 2020. אנו צופים כי התוצר האמריקאי יצטמצם ב-2% בתמ"ג לשנת 2020 המלאה. הכלכלה הסינית, לאחר השפל ברבעון הראשון, צריכה להתאושש בהדרגה לאורך כל השנה, מכיוון שהנגיף יהיה תחת שליטה. בעוד שביקוש חיצוני חלש יביא לרוח בעלת סיכוי חזק להתאוששות, גירוי מדיניות נוסף עשוי לסייע בהגברת הביקושים המקומיים. במסגרת תרחיש הליבה המעודכן שלנו, אנו צופים כי הכלכלה הסינית תתרחב ב-1.2% בשנת 2020". 

לגבי הנפט מציינים שם כי משבר הקורונה ואחריו התמוטטות הסכם ייצור הנפט של אופ"ק ורוסיה "מוביל להתבצרות חסרת תקדים במלאי נפט אשר יכביד על מחירי הנפט לפחות לשארית השנה". 

12:20

נמשכות הירידות בבורסת אירופה, של כ-2.5%-1.5% במדדים המובילים.

מניית רשת הקולנועים Cineworld  צונחת, וירידות דו-ספרתיות נרשמות גם במניות חברת האירוספייס הבריטית מגיט ושל יצרנית מכוניות היוקרה רולס רויס . בצד החיובי בולטת מניית חברת ספקית התוכנה לעבודה מרחוק TeamViewer, שמרוויחה מסגרית המשרדים בעקבות התפשטות הקורונה.

ההוראה של הבנק האירופי המרכזי לבנקים לעצור את חלוקת הדיבידנד עד אוקטובר ממשיכה להפיל את מניות הבנקים.

ירידות חדות נרשמות במניות הבנקים ING , יוניקרדיט , KBC , שעצרו כולם את תוכניות חלוקת הדיבידנדים שלהם. ABN Amro  אף הודיע כי הוא צופה הפסד ברבעון הראשון, לאחר שהודיע בשבוע שעבר על הפסד גדול מזרוע הסליקה שלו.

מחירי הנפט ממשיכים לצלול ומחיר חבית מסוג ברנט צולל ב-8.5% למחיר של 22.7 דולר. בארה"ב נרשמת מגמה שלילית בחוזים על המדדים בוול סטריט.

11:00

ירידות שערים חדות בבורסות אירופה. מדד סטוקס אירופה 600  מאבד יותר מ-2%, והבורסות המובילות מאבדות עד 2.5%. מניית ABN אמרו בנק  צונחת לאחר שהבנק המרכזי קרא לעצירת חלוקת הדיבידנדים עד אוקטובר. ירידות נרשמות גם במניות בנקים נוספים שהפסיקו את חלוקת הדיבידנדים.

חברת ציוד השבבים ASML  וחברת מוצרי היוקרה LVMH  הזהירו מפני השפעות הקורונה.      

10:15

המסחר באירופה נפתח היום בירוק, אך העליות התחלפו במהירות בירידות, תוך מסחר עצבני. מניות הגז והנפט מאבדות 2% לאחר שמחירי הנפט הגיעו לשפל של 17 שנה.

בארה"ב האריך אתמול הנשיא דונלד טראמפ את המגבלות בגלל הקורונה עד 30 באפריל, בצעד שמהווה נסיגה מהצהרותיו הקודמות על כוונתו לפתוח מחדש את העסקים במדינה עד חג הפסחא. 

באיטליה חלה אתמול ירידה, זה היום השני ברציפות, במספר מקרי המוות כתוצאה מהקורונה. הסגר הארצי ימשיך כנראה מעבר ל-3 באפריל.

באסיה נרשמו היום ירידות, למעט זינוק יוצא דופן של 7% בבורסת אוסטרליה. בורסת טוקיו רשמה ירידה של 1.6%, שנחאי והונג קונג איבדו סביב 1%, סינגפור איבדה 4.3% ובקוריאה לא נרשם שינוי מהותי.

09:10

מתמתנות הירידות בשוקי אסיה, בעוד החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט נסחרים בעליות קלות.

הכלכלן הראשי של שרודרס, קית' וייד, כותב בסקירה שפרסם כי "הכלכלה העולמית, אותה תיארנו בעבר כאופניים מתנדנדים בגלל קצב ההתקדמות האיטי, עשויה לנוע אל עבר מיתון כלכלי, והדבר תלוי גם בהתפתחויות באירופה והיקף השפעתם על ארה"ב. המצב באירופה עשוי להחמיר, אך ארה"ב היא הדאגה הגדולה יותר, בשל גודלה ותפקידה כמנוע העיקרי לביקוש העולמי. הצפי שלנו לצמיחה בארה"ב כבר ירד ל-1.6% עבור 2020, אך מיתון בארה"ב משמעותו מיתון עולמי".

"בהרבה מובנים הכלכלה העולמית נמצאת במצב טוב בהרבה על מנת להתמודד עם משבר מאשר הייתה ב-2008. הבנקים המרכזיים פיתחו אמצעים חדשים והמערכת הבנקאית נמצאת במצב טוב מבחינה הונית. כעת המשקיעים מחכים לראות תגובה במישור הפיסקלי. הבנקים המרכזיים נעו מהר, הפעם והם אמורים לספק את הבסיס להתאוששות בהמשך. בריטניה הייתה הראשונה להגיב, ואנו מאמינים כי סין תהייה הבאה, עם זאת אנו מחכים לראות את המהלך של ארה"ב ושל גוש האירו. למרות האמור, גם מדיניות פיסקלית וגם מדיניות מוניטרית, הינן חסרות אונים אל מול השפעות הווירוס, ועד שלא נצליח לשלוט בהתפרצות - הסיכון למיתון עולמי ממושך נותר גבוה", כותב וייד.

07:00

המניות באסיה יורדות היום, בעוד המשקיעים ממשיכים לנסות ולאמוד את ההשפעה הכלכלית של מגפת וירוס הקורונה העולמית שממשיכה להתפשט במהירות.  

ביפן נופל מדד ניקיי יותר מ-3%, ומניית סופטבנק צוללת ב-7%. בורסת שנחאי יורדת ב-1.7% ושנזן מאבדת קרוב ל-4%. בקוריאה הדרומית מאבד הקוספי 1.7%, ובהונג קונג יורד ההנג סנג בכ-1.1%.

בורסת אוסטרליה, לעומת זאת, שנפלה ביום שישי ביותר מ-5%, מתאוששת ורושמת עלייה חדה של כ-3.5%. 

שבוע המסחר בוול סטריט ננעל ביום שישי האחרון בירידות שערים חדות לאחר שלושה ימי עליות רצופים, הדאו ג'ונס ירד ב-4%, הנאסד"ק איבד 3.8% מערכו ומדד S&P 500 צלל ב-3.4%. זאת, למרות שבית הנבחרים בארה"ב אישר את הצעת החילוץ למשק בשווי 2 טריליון דולר והעביר אותה לאישורו של הנשיא דונלד טראמפ.

יותר מ-720 אלף איש ברחבי העולם כבר הודבקו בווירוס, שגבה את חייהם של 33,925 איש לפחות. בשבועות האחרונים נרשמת תנודתיות קיצונית בשווקים, על רקע הכרזות מצד מוסדות ברחבי העולם על תמריצים לעצירת ההשפעה של הווירוס.

מחירי הנפט ממשיכים את הירידות משבוע שעבר וצוללים היום. מחיר חבית ברנט מאבד קרוב ל-6% למחיר של כ-23.5 דולר, ומחיר WTI נחתך בכ-4.5% ל-20.6 דולר לחבית.

שוקי הנפט סופגים מכה כפולה: התרסקות בביקושים בגלל מגפת הקורונה ומלחמת מחירים בין ערב הסעודית לרוסיה שמציפה את השווקים בהיצעי יתר. הביקוש צפוי כעת לצלול ל-15 או 20 מיליון חביות ביום, נפילה של 20% מהשנה שעברה.