רשות שדות התעופה: "היקף הפעילות בנתב"ג צנח ב-98%, נבצע החלטות דרמטיות"

אובדן ההכנסות גרם לנתב"ג להפסדים של 1.5 מיליארד שקל • מנכ"ל רשות שדות התעופה ונציגות העובדים הורו על נקיטת צעדים נוספים, ובהם הוצאת 600 עובדים נוספים לחל"ת וכן קיצוץ שכר רוחבי של 10%-15% לעובדי היום המוגדרים כחיוניים

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מתן פורטנוי, גלובס
נתב"ג בימי קורונה / צילום: מתן פורטנוי, גלובס

רשות שדות התעופה מדווחת היום (ב') כי היקף הפעילות בנתב"ג צנח ב-98%, וכי אובדן ההכנסות גרם להפסדים של 1.5 מיליארד שקל. הפעילות היחידה שנותרה בנתב"ג היא של שלוש חברות בינלאומיות בלבד: יונייטד, אתיופיאן ואירופלוט.

מעבר לפעילות של שלוש החברות הללו מתקיימות טיסות חילוץ, בעיקר של ישראייר, אשר השבוע הוציאה טיסות ליעדים שונים באירופה. ישראייר היא חברת התעופה היחידה שגם מפעילה שלוש טיסות יומיות לאילת. מאז החל המשבר, במחצית פברואר ועד סוף חודש מרץ, בוטלו 7,860 טיסות (כולל פשיטת הרגל של חברת אטלס הטורקית), נרשמה ירידה של כ-1.6 מיליון נוסעים, והתפוסה במטוסים ירדה מכ-80% ל-10%.

ברשות שדות התעופה מעדכנים כי "הכנסות הרשות מהזכיינים ומשרותי התעופה ירדו לכמעט אפס. אובדן ההכנסות הישירות של רש"ת הן למעלה מ-500 מיליון שקל מפעילות הזכיינים, וכן נפגעו ההכנסות העקיפות של רש"ת בכ-1.5 מיליארד שקל. לאור זאת לא נותרה בררה להנהלה ולנציגות העובדים אלא לבצע החלטות דרמטיות בהפעלת שדות התעופה ובצמצום כוח-האדם".

חל"ת וקיצוץ רוחבי בשכר

מנכ"ל רשות שדות התעופה יעקב גנות, יחד עם נציגות העובדים, הורו על נקיטת שורה של צעדים נוספים, זאת "על-מנת לשמור על בריאות העובדים, תחזוקת מתקני רש"ת והיכולת להפעיל מבצעית את נמלי התעופה".

המשמעות היא שמ-1 באפריל ועד ל-30 ביוני 2020, "ומתוך כוונה לשמור על היכולת להתאוששות לאחר המשבר ושמירה על נתיבי טיסה פתוחים ואפשרות לנחיתת מטוסי מטען בנתב"ג, יוצאת לפעול תוכנית התייעלות".

התוכנית כוללת הוצאה של 600 עובדים נוספים לחל"ת. עובדים אלה יצטרפו ל-2,000 עובדים שכבר הוצאו לחל"ת, רובם עובדים קבועים.

מהלך אחר כולל קיצוץ רוחבי בשכר לעובדי היום המוגדרים כחיוניים למערכת ושישובו לעבודה ב-19 באפריל - קיצוץ שנע בין 10% ל-15%. בנוסף, העובדים יאריכו את החופשה שלהם עד 30 ביוני 2020 על חשבון העובד.

גם בשכר הבכירים מובטח קיצוץ, אלא שהיקפו לא צוין (בפעימה הקודמת דובר על קיצוץ של 10%). עובדים שצפויים לצאת לפנסיה יוצאו לפנסיה מוקדמת, ועובדי משמרות יקוצצו להיקף של 9 משמרות בחודש.

מעבר לכך, שעות הפעילות בשה התעופה רמון יצומצמו, זאת מעבר לסגירתו בלילה. בשלב זה משרת שדה רמון טיסות ספורות בלבד מדי יום. גם שדות התעופה בראש-פינה, בחיפה ובהרצליה יצמצמו פעילות כתוצאה מסגירת השמיים לתעופה כללית (אימונים, הדרכה וכדומה), וכל הפרויקטים התשתיתיים שהחלו בכל מתקני רשות שדות התעופה - ייעצרו.