הממשלה החליטה: ענף הבנייה לא יושבת

ההחלטה התקבלה לאור ההכרה בנזקים הכלכליים המרובים שהפסקת עבודה מוחלטת עלולה לגרום ועקב העובדה שבתוך כשבוע הענף יושבת בשל חג הפסח

בניגוד להמלצות המל"ל, החליטה הממשלה, בתום ישיבה לילית, שלא להשבית את ענף הבנייה לחלוטין. ההחלטה נפלה לאור ההכרה בנזקים הכלכליים המרובים שהפסקת עבודה מוחלטת עלולה לגרום ועקב העובדה שממילא בתוך כשבוע הענף יושבת בשל חג הפסח.

לאחר הודעת ראש הממשלה אתמול על החמרת הסגר ועל צעדי הסיוע המתגבשים, התקיימה ישיבה בת מספר שעות, על מנת לדון בהמלצות המל"ל לקצץ יותר את נוכחות העובדים במקומות עבודתם. במסגרת ההמלצות, שגובשו ביום שישי, נכללה המלצה לבטל את החרגת ענף הבנייה מהצו באמצעות הגדרתו כחיוני, ולשלוח את הפועלים הפלסטינים למגוריהם בשטחים.

ואולם במסגרת דיון מקדים בעניין שהתקיים שלשום עם ראשי המל"ל, הסבירו אנשי משרד השיכון והתאחדות בוני הארץ כי הפסקת העבודות ושליחת הפלסטינים לבתיהם משמען בפועל השבתת אתרי הבנייה לתקופה ארוכה מאוד, גם אחרי שהממשלה תתיר את הפעלתם מחדש. זאת, משום שלא בטוח שעובדים פלסטינים ועובדים מחו"ל ששבו לבתיהם יוכלו לחזור לעבוד בארץ, והחברות הקבלניות יצטרכו לגייס עובדים חדשים תחתם, וללמד אותם מחדש את הפרויקטים שבהם הם יצטרכו לעבוד. נציגי הקבלנים הזהירו כי מדובר בתהליך ארוך מאוד, שיעכב מאוד את העבודות באתרים.

באותו דיון הועלו הצעות פשרה, לפיהן רק חלק מענף הבנייה יפסיקו לפעול. אנשי התאחדות בוני הארץ הציגו בפני ראשי המל"ל חלוקה של הענף לבנייה ציבורית, בנייה למגורים ובניית תשתיות, והסבירו את המשמעויות הכלכליות והאחרות של הפסקת כל אחד מהענפים הללו.

ככל הנראה, הגורם שהכריע את הדיון היה, כאמור שונה, שכן בפסח העבודה באתרים אמורה להיפסק ממילא, מבלי שיש צורך לשלוח את הפועלים לבתיהם. הקבלנים התחייבו לשמור על העובדים הפלסטינים בהסגר, כך שאפקט דומה יושג להחלטת ביטול ההחרגה, מבלי לגרום לנזקים.