עסק ביום | פיצ'ר

"מדובר בחבל תלייה, לא בגלגל הצלה. המחזור שלנו נחתך ב-100%"

מעוז ינון סגר את רשת ההוסטלים שלו, ולא מתלהב מהתוכנית של האוצר: "אי-אפשר לסמוך על הממשלה" • "על המדינה להפעיל כלים ממשיים שימנעו את קריסת העסקים הקטנים והבינוניים, ובין השאר לייצר רשת ביטחון אמיתית לעצמאים שזהה לשכירים"

מעוז ינון / צילום: תמונה פרטית
מעוז ינון / צילום: תמונה פרטית

מעוז ינון, מבעלי אברהם הוסטלס וטורס, הקים יחד עם ארבעה שותפים את העסק שלו בשנת 2010. לאורך השנים נחשבו שלושת ההוסטלים שלהם לאטרקטיביים במיוחד עבור תיירים, וגם עבור ישראלים. הקורונה הכתה בעסק כרעם ביום בהיר, ברגע שסגרו את השמים. העסק פשוט סגר את שעריו ו-220 העובדים הוצאו לחל"ת באופן מיידי. תוכניות ההתרחבות לשיפוץ והקמת הוסטלים חדשים הוקפאו לחלוטין, ממש באמצע העבודות.

לבשורה על רשת הביטחון אותה מעמיד האוצר, הוא מגיב באופן צונן. "מדברים על מיליארד שקל של מענקים לעצמאיים. בחודש הקרוב מענק של עד 6,000 שקל, בזה אחריו 8,000. אי-אפשר להתקיים מסכום כזה בחודש, לאחר שמלוא ההכנסה שלנו נמחקה. 6 מיליארד שקל בהלוואות? מדובר בחבל תלייה, לא בגלגל הצלה. נצטרך להחזיר הלוואות על חודשים שבהם לא עבדנו. 3 מיליארד שקל הקדמת החזרים מידיים מרשויות המס? זה הכסף שלנו. אנחנו לא צריכים לומר על זה תודה. 8 מיליארד שקל - הלוואה בערבות מדינה? עוד חבל תלייה".

איך נפגעתם מהמשבר?
"המחזור שלנו נחתך ב-100%. זה אומר לרדת לאפס ממחזור של 3-4 מיליון שקל בחודש. זה התחיל באופן הדרגתי, ובכל פעם ניסינו לעשות משהו יצירתי אחר, ניסינו גם לשנות את המוצר שלנו לקהל הישראלי. עד שהתהדקו הסגר והבידוד, ולא נותרה לנו ברירה אלא לסגור את השערים לחלוטין. מהפגיעה של צוק איתן ב-2014, אז המחזורים ירדו ב-50%, לקח שנה להתאושש. רק כשיחזרו האישורים לטוס נוכל להעריך את גודל הפגיעה".

מה אתם עושים כדי לצמצם נזקים?
"הקפאנו את תוכנית ההשקעות שלנו, החזרנו רכבים ומיניבוסים לחברת ההשכרה, הוצאנו את העובדים לחל"ת, ביטלנו הסכמי שירות על אינטרנט ושירותים נוספים. אנחנו משלמים לכל הספקים ולא מעכבים אף תשלום. אנחנו לא עושים תספורת לאף חוב. אנחנו דואגים לספקים ולעובדים שלנו, ומה שיישאר, אם יישאר, נעביר לרשויות. בעולם התיירות אתה תמיד מחכה למלחמה הבאה. נכנסנו למשבר עם 0 הלוואות ומינוף, ועם קופת חירום יפה. זה המזל שלנו. אנחנו יודעים שאי-אפשר לסמוך על הממשלה".

איך המדינה יכולה לסייע?
"על המדינה להפעיל כלים ממשיים שימנעו את קריסת העסקים הקטנים והבינוניים וכלל העצמאים במשק. דבר ראשון ליצור סט כלים חוקי המתאים למציאות הייחודית. יש כלי כזה - הכרזת מלחמה ומצב חירום. זה יאפשר התאמה של כלל התקנות וההסכמים למצב הנוכחי. דבר שני, לבטל לשלושה חודשים לפחות את כלל המסים, אגרות והיטלים ממשלתיים ועירוניים. דבר שלישי, לייצר רשת ביטחון אמיתית לעצמאים שזהה לשכירים.

"אנחנו צריכים מנהיגות כלכלית ויצירת ודאות. לצערי אין כרגע ודאות או מנהיגות כלכלית אלא להפך. הממשלה מייצרת אי ודאות עם תוכניות שלא מחוברות למציאות. זורקים סכום של 80 מיליארד שקל, ורובו הלוואות או דמי אבטלה לשכירים ששילמו את הסכום הזה כל החיים שלהם. עושים מאיתנו בדיחה. אני רוצה לראות את פקידי האוצר חיים מהסכום הזה".

איך ייראה העסק שלך ביום שאחרי הקורונה?
"הוא יהיה אחר. נצטרך להמציא את עצמנו מחדש. אנחנו יזמים ואנחנו יצירתיים, נעבור את זה. ייקח הרבה זמן עד שתיירים יחזרו לארץ, והרגלי הצריכה עומדים להשתנות. הרבה מאוד עסקים ואנשים לא ישרדו את המשבר, ולצערי, זה יאלץ את העסקים ששרדו להיות יותר גמישים ויצירתיים, ולהיות מוכנים למשבר הבא. המציאות מוכיחה שהוא תמיד מגיע".