בתי השקעות | ניתוח

שינויים בצמרת בתי ההשקעות: מי טיפס לראש הרשימה רגע לפני שהיכתה הקורונה

בית ההשקעות של גילעד אלטשולר ורן שחם רשם בשנה שעברה הכנסות של כמעט מיליארד שקל, והקדים את מיטב דש עם הכנסות של 925 מיליון שקל • בית ההשקעות הרווחי ביותר מפעילותו השוטפת ב-2019 - ילין לפידות

בתי ההשקעות: גילעד אלטשולר וקלמן שחם / דב ילין ויאיר לפידות / צילומים: איל יצהר
בתי ההשקעות: גילעד אלטשולר וקלמן שחם / דב ילין ויאיר לפידות / צילומים: איל יצהר

רגע לפני שפרץ משבר הקורונה בישראל ובעולם, היתה 2019 שנה חיובית בשוקי ההון - והדבר בא לידי ביטוי בדוחות הכספיים שפרסמו ארבעת בתי ההשקעות הגדולים בישראל. הארבעה רשמו יחד רווח לפני מס מצרפי של 765 מיליון שקל, המהווה גידול של 43% לעומת הרווח ב-2018.

מבדיקת "גלובס" עולה כי לפני המשבר הנוכחי, שחתך את היקף הנכסים המנוהלים של בתי ההשקעות, השתנו בשנה שעברה כמה מהמוסכמות שליוו את השוק זה שנים, ובהן גם שאלת זהותו של בית ההשקעות הגדול והמוביל בישראל. כיום התשובה לשאלה זו כבר אינה ברורה מאליה כבעבר, והיא נוטה לכיוונו של אלטשולר שחם. זאת, לאחר שנים רבות שבהן המוסכמה היתה כי בית ההשקעות הגדול והמוביל בשוק הוא פסגות, שנמצא בשליטת קרן ההשקעות אייפקס, ומאחוריו שלושה בתי השקעות גדולים נוספים - מיטב דש (הציבורי), אלטשולר שחם וילין לפידות.

פסגות הכי גדול בנכסים מנוהלים - כבר לא תשובה אוטומטית וברורה מאליה
 פסגות הכי גדול בנכסים מנוהלים - כבר לא תשובה אוטומטית וברורה מאליה

מהדיווח האחרון למשקיעי קרן אייפקס אודות פעילותו של פסגות, ומנתוני הדוחות הכספיים של אלטשולר שחם, מיטב דש (הציבורי) וילין לפידות ("החצי ציבורי"), עולה כי בסוף 2019 בית ההשקעות הגדול בישראל במונחי הכנסות היה אלטשולר שחם, המנוהל על ידי בעליו, גילעד אלטשולר ורן שחם.

אלטשולר שחם רשם אשתקד הכנסות שכמעט ונגעו ברף של מיליארד שקל, והוא מקדים את מיטב דש עם הכנסות של 925 מיליון שקל משלל פעילויותיו. ההכנסות של פסגות קטנו מ-954 מיליון שקל ב-2017, לכ-885 מיליון שקל ב-2018 ולכ-851 מיליון שקל ב-2019, במידה רבה בשל מכירתה של פסגות ביטוח לאיילון.

וזה עוד לא הכל: בעלת הבית בפסגות, קרן אייפקס, המנוהלת על ידי זהבית כהן, פועלת זה זמן למכירת בית ההשקעות פסגות, ובכוונתה לפצל את הפעילויות השונות שלו כדי למצוא רוכש. הקרן מצמידה כיום לבית ההשקעות שלה שווי של 289 מיליון אירו (כ-1.12 מיליארד שקל), לאחר שחילק בעבר דיבידנד בהיקף של 72 מיליון אירו (כ-300 מיליון שקל). על פי הערכות בשוק, אייפקס היתה במגעים מתקדמים עם שני גופים נפרדים בנוגע לשתי הפעילויות העיקריות שלה, אבל משבר הקורונה טרף את הקלפים.

זינוק ברווח של אלטשולר שחם

גם בסוף 2019 בית ההשקעות בעל הרווחיות הגבוהה ביותר מפעילותו השוטפת הוא ילין לפידות, המנוהל על ידי מייסדיו, יאיר לפידות ודב ילין. ילין לפידות הציג רווח לפני מס של יותר מ-228 מיליון שקל, ללא רווחים חד-פעמיים וחריגים. אחריו ניצבים כתף אל כתף פסגות ומיטב דש, כשהרווח מפעילות של בית ההשקעות אלטשולר שחם עומד, על פי הערכות, מתחת לרף של 100 מיליון שקל.

עם זאת, בצירוף רווחים חד-פעמיים רשם אלטשולר שחם כנראה את הרווח לפני מס הגבוה בענף בשנה שעברה - 291 מיליון שקל - בעיקר הודות לרווח הון בהיקף לא ידוע (שנאמד בסדר גודל של כ-200 מיליון שקל) מההנפקה המוצלחת של חברת הגמל והפנסיה שלו, שסיימה את 2019 עם רווח לפני מס של 141 מיליון שקל, והיא נסחרת כיום בשווי של 2.3 מיליארד שקל.

אלטשולר שחם עקף את פסגות ומיטב דש בהכנסות, ילין לפידות עם הפעילות הכי רווחית בשוק
 אלטשולר שחם עקף את פסגות ומיטב דש בהכנסות, ילין לפידות עם הפעילות הכי רווחית בשוק

בשורה התחתונה רשם אלטשולר שחם רווח נקי שנתי של 237 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 37 מיליון שקל ב-2018, הודות לרווח ההון החד-פעמי מאלטשולר שחם גמל ופנסיה.

מי מנהל הכי הרבה נכסים?

וכך אנו מגיעים למדד השלישי והאחרון לדירוג בתי ההשקעות: היקף הנכסים המנוהלים. בשורה זו, כבר אין תשובה חד-משמעית בנוגע להובלה בשוק.

פסגות, שבחודשים האחרונים עבר לניהולו של ראובן קפלן, ניהל נכון לסוף 2019 נכסים בהיקף כולל של כ-192 מיליארד שקל - ההיקף הכי גבוה בקרב בתי ההשקעות. אחריו ניצבו בסוף השנה החולפת אלטשולר שחם עם 157 מיליארד שקל, מיטב דש עם 138 מיליארד שקל, וילין לפידות עם 93 מיליארד שקל.

ואולם, לבתי ההשקעות יש כמה פעילויות "שונות", שיש להן מודל הכנסות ורווחיות ייחודי, ולכן הנכסים שנצברים בגינן יכולים ואף צריכים להיצבע בצבע אחר. מדובר בקרנות הנאמנות הכספיות, שיש בפסגות, במיטב דש ובאלטשולר שחם, ובקופות המפעליות, הענפיות האוניברסיטאיות ואחרים - "הגופים המוסדיים החיצוניים" - שבתי ההשקעות הגדולים מנהלים עבורם את ההשקעות במסגרת פעילות ניהול התיקים הגדולים, ושדמי הניהול בהם מזעריים ביחס לגודל.

פסגות הוא מוביל השוק בתחום ניהול כספי מוסדיים חיצוניים, כשסכום הנאמד ב-55 מיליארד שקל מסך הנכסים שבניהולו משויכים לתחום זה. גם אלטשולר שחם ומיטב דש פועלים בתחום, כשאצלם מדובר בנכסים בהיקף של 7 מיליארד שקל ושל 6 מיליארד שקל, בהתאמה. נציין כי ניהול כספי מוסדיים הוא פעילות עם יתרון לגודל, שבא לידי ביטוי בפסגות, שמרוויח מכך כמה עשרות מיליוני שקלים בשנה בגלל ההוצאות הנמוכות יחסית.

מעיבוד הנתונים שהגיעו לידי "גלובס", עולה כי בנטרול הקרנות הכספיות, ניהל פסגות בסוף 2019 נכסים בהיקף כולל של 186 מיליארד שקל, כשאחריו אלטשולר שחם עם 156 מיליארד שקל, ומיטב דש עם 131 מיליארד שקל.

בנטרול פעילות ניהול של כספי מוסדיים חיצוניים, הרי שבסוף 2019 פסגות כבר אינו הגדול בשוק, מאחר וניהל 131 מיליארד שקל, בעוד אלטשולר שחם ניהל נכסים בהיקף של 149 מיליארד שקל. מיטב דש ניהל נכסים דומים בהיקף של כ-125 מיליארד שקל, כשילין לפידות עם כ-93 מיליארד שקל.

ואולם, מאז שהסתיימה השנה, טרף משבר הקורונה את הקלפים - ובבתי ההשקעות דיווחו על פגיעת המשבר בנכסיהם בתום הרבעון הראשון של 2020. בילין לפידות (ש-50% ממנו מוחזקים על ידי החברה הבורסאית אטראו) דיווחו כי משבר הקורונה צימצם את היקף הנכסים בכ-16% לכ-78 מיליארד שקל, ואילו במיטב דש דיברו על ירידה של כ-14% לכ-119 מיליארד שקל. לגבי אלטשולר שחם ופסגות הפרטיים, אין נתונים בנוגע לנזקי המשבר, אף שאלטשולר שחם גמל ופנסיה דיווחה על "ירידה לא מהותית" בעיצומו של המשבר.

יש לציין כי פעילותם העסקית של בתי ההשקעות המובילים בישראל אינה זהה. ילין לפידות עוסק רק בתחום ניהול כספי לקוחות בגמל והשתלמות, בקרנות נאמנות ובתיקים מנוהלים; פסגות מתמקד בעסקים אלה, כשלצדם יש לו קרן גידור, סוכנויות ביטוח וחבר בורסה; לעומת זאת, באלטשולר שחם יש גם פעילות של קרנות גידור וקרנות השקעה נוספות, למשל בנדל"ן, ובמיטב דש בחרו בתפיסה ניהולית-אסטרטגית מגוונת בהרבה, עם שלל הפעילויות שאותן ציינו, ונוסף עליהן גם פעילויות אחרות, כמו אשראי חוץ-בנקאי.