הקורונה באירופה | סיקור שוטף

בריטניה: ראש הממשלה בוריס ג'ונסון הועבר לטיפול נמרץ

מספרי מקרי הקורונה המאומתים מסביב לעולם עומד על 1,312,494 בני אדם, והנגיף גבה את חייהם של 72,636 אנשים • בצד החיובי - 275,068 בני אדם כבר החלימו

בוריס ג'ונסון במסיבת העיתונאים / צילום: אדי מוהאלנד, AP
בוריס ג'ונסון במסיבת העיתונאים / צילום: אדי מוהאלנד, AP

22:20

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הועבר הערב לטיפול נמרץ; כך הודיע הערב דובר ממשלת בריטניה. לפי דיווחי התקשורת הבריטית, ג'ונסון הועבר למחלקת טיפול נמרץ למקרה שיצטרך הנשמה, אך לא משום שהוא זקוק לה באופן מיידי.

ג'ונסון אושפז אמש בבית חולים הסמוך לפרלמנט וקיבל טיפול חמצן לאחר שהתקשה לנשום, לאחר עשרה ימים של מחלת הקורונה אותם העביר בבידוד ב"דאונינג 10". הוא סבל מחום גבוה, ושיעול עיקש שלדברי עוזרים הלך והחמיר במהלך הימים האחרונים. 

לשכתו מסרה כי "היום אחר הצהריים מצבו של ראש הממשלה הידרדר, ובעצת הצוות הרפואי שלו הוא הועבר ליחידת טיפול נמרץ". הלשכה מסרה כי ג'ונסון עוד הספיק לבקש משר החוץ וממלא מקומו, דומיניק ראב, להחליף אותו בתפקיד. היום בצהריים עוד צייץ ג'ונסון ממיטת האשפוז שלו, ואמר כי הוא מנהל את המאבק בהתפשטות הקורונה בבריטניה. "ראש הממשלה מעוניין להודות ל-NHS על מסירותם ועבודתם הקשה", הוסיפה הלשכה.

19:30

אירופה חווה גל של אופטימיות זהירה בנוגע למשבר הקורונה. באיטליה, בפעם הראשונה נרשמה אתמול ירידה במספר המאושפזים החדשים בבתי החולים הסובלים מהמחלה, ומספר המאושפזים בטיפול נמרץ ירד בעקביות בשלושת הימים האחרונים. מספר הקורבנות ביממה האחרונה מהנגיף באיטליה עומד על 636 בני אדם, בהשוואה ל-525 אתמול, אך מספר הנדבקים ירד מ-4,300 ל-3,600.

בספרד, אחרי שבוע שבו מספר הקורבנות לא ירד מ-800, נרשמו בימים האחרונים מספרים נמוכים יותר. ביממה האחרונה מתו 637 בני אדם מהמחלה, וכלי התקשורת ציינו כי מדובר במספר הנמוך ביותר מאז 24 במרץ. בגרמניה, שגם כך לא נפגעה באופן קשה מהמחלה, חצה מספר המקרים את קו ה-100 אלף, אולם מספר הקורבנות נשאר נמוך ועומד על 1,500 בלבד. גם מדינות קטנות יותר, כמו אוסטריה או דנמרק, מסתכלות על המספרים ומצביעות על הצלחה ב"שיטוח העקומה".

ואולם מדינות אחרות, במיוחד אלו שאיחרו להגיב למשבר, נמצאות עדיין בעיצומו. בבריטניה, שביצעה סיבוב פרסה במדיניות האפידמיולוגית שלה כמה ימים אחרי שכנותיה האירופיות, מספר הקורבנות והחולים הולך ועולה, וגם ראש הממשלה בוריס ג'ונסון פונה אתמול לבית חולים, לאחר עשרה ימים בהם בודד את עצמו בלשכתו, וסבל מחום גבוה ומשיעול. הוא קיבל טיפול בחמצן אך היום צייץ ממיטת האשפוז שלו ואמר כי הוא ממשיך להוביל את המאבק הבריטי בהתפשטות הנגיף. מספר הקורבנות ביממה האחרונה בבריטניה עומד על 621 עד כה, אולם הוא עשוי לעלות. מספר הקורבנות הכולל בבריטניה עומד על כ-5,000 בני אדם. בצרפת עדיין מסתכלים בחשש בנתונים היומיים, במיוחד מאז שמערכת הבריאות במדינה כוללת בתוכם גם נתוני פטירה מבתי אבות, מה שמעלה את מספר מקרי המוות באופן משמעותי. עד כה מתו בצרפת יותר מ-8,000 בני אדם כתוצאה מהנגיף.

12:30

בוריס ג'ונסון טופל בחמצן כדי לסייע לנשימתו לאחר שפונה אתמול לבית חולים בגלל נגיף הקורונה; כך דיווחו הבוקר כלי התקשורת בבריטניה. ג'ונסון סובל כבר 11 יום מהמחלה, ותסמיניו כוללים חום גבוה ושיעול קבוע. הרופא האישי שלו המליץ לפנות אותו אמש לבית חולים כ"אמצעי זהירות" משום שהתסמינים טרם נפסקו. לא ברור אם ג'ונסון ממשיך להיות מטופל בחמצן או שהיה מדובר בטיפול זמני אתמול.

היום הבהיר שר בכיר בממשלת בריטניה כי ג'ונסון "כשיר לתפקד" וממשיך לנהל את המדינה ממקום אשפוזו. עד כה היה ג'ונסון בבידוד ב"דאונינג 10", כשבת-זוגו קארי סימונדס נמצאת בדירתם בלונדון. הוא ניהל את המאבק הבריטי בהתפשטות המגיפה באמצעות טלפונים ושיחות וידיאו, ולדברי עוזריו "השתעל באופן כבד" במהלכן. הוא עצמו הקליט ופירסם כמה קטעי וידיאו לציבור בהם הוא מפציר בהם להישאר בבית ומודה למערכת הבריאות הלאומית NHS.

אם ג'ונסון לא יוכל להמשיך ולתפקד, מי שאמור להחליף אותו בתפקיד הוא שר החוץ דומיניק ראב.

7:40

מספרי מקרי הקורונה המאומתים מסביב לעולם עומד על 1,278,654 בני אדם, והנגיף גבה את חייהם של 69,758 אנשים. בצד החיובי - 264,833 בני אדם בעולם כבר החלימו מקורונה.