ראש ממשלת בריטניה ג'ונסון שוחרר מטיפול נמרץ; יישאר באשפוז בבית החולים

צבא גרמניה יעביר מכונות הנשמה לבריטניה, מרקל הפצירה בציבור הגרמני להישמע להנחיות "למרות מזג האוויר היפה", הרשויות בספרד רואות "סימנים מעודדים" במלחמה בהפצת הנגיף וגם באיטליה שוקלים יציאה הדרגתית מצעדי הסגר

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Tom Nicholson, רויטרס
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Tom Nicholson, רויטרס

22:20

ראש ממשלת בריטניה הועבר הערב ממחלקת טיפול נמרץ חזרה למחלקה לטיפול בחולי קורונה בבית חולים בלונדון; כך דווח הערב בכלי התקשורת בבריטניה. ג'ונסון שהה שלושה לילות במחלקת טיפול נמרץ, אולם לשכתו הבהירה כי לא היה צורך להנשים אותו במהלך תקופה זו.

לפי הדיווחים הבוקר, מצבו של ג'ונסון השתפר ביממה האחרונה, והחום ממנו סבל בשבועיים האחרונים, מאז שאובחן כנשא של הנגיף, ירד. ממלא מקומו בשלב זה הוא שר החוץ דומיניק ראב. לשכתו מסרה הערב כי "ג'ונסון נמצא במצב רוח מרומם".

18:00

צבא גרמניה יעביר בחינם כ-60 מכונות הנשמה ניידות לבתי חולים בריטיים, הנאבקים למצוא מספיק מכשירים כדי לטפל בגל התחלואה הגדול מקורונה בימים אלה בממלכה המאוחדת. מספר הקורבנות בבריטניה עלה ביממה האחרונה ב-887 בני אדם, המספר הגבוה ביותר עד כה, וסך הקורבנות במדינה עומד על כ-8,000 בני אדם. ראש הממשלה בוריס ג'ונסון עדיין נמצא בטיפול נמרץ, למרות שמקורות ממשלתיים הצביעו על כך שאינו מחובר למכונת השנה.

בגרמניה נאמה היום שוב קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, והפצירה בציבור להישמע להנחיות, לשמור על מרחק ולהימנע ממגע "למרות מזג האוויר היפה". אלה הימים הראשונים בגרמניה שבהם הטמפרטורה עולה מעל 20 מעלות, עם שמש וללא עננים, אחרי החורף הארוך. "אסור שננהג כעת בחוסר-אחריות", אמרה הקאנצלרית, והודתה כי היא עצמה נוטה לנהוג כך: "קודם כל יש תקווה, ואז צוברים ביטחון, נרגעים, ואז פועלים בחוסר אחריות".

שר הבריאות יינס שפאן הזהיר את התושבים לא לנסות ולקיים את חופשת הפסחא כרגיל בסוף השבוע הקרוב. חלק ממדינות המחוז הודיעו כי לא ייתנו לאף מכוניות עם לוחית רישוי גרמנית של מדינת-מחוז אחרת להיכנס, למעט אם לאדם יש בית או בית שני בתחומם. רבים מהתושבים רגילים לנסוע לים הבלטי, אולם הרשויות הזהירו שלא לעשות זאת השנה. "אנחנו ניצבים בפני הצטלבות דרכים", הזהיר שפאן את התושבים, ואמר כי אם לא יישמעו להנחיות כעת, הסגר יהיה ארוך יותר. נכון לעכשיו, הסגר מוטל עד ה-19 באפריל. בגרמניה חלו עד כה 114 אלף בני אדם, וכ-2,349 ביממה האחרונה.

אולם יש כוחות פוליטיים משמעותיים שקוראים לחזור לפעילות רגילה בהקדם. ראש מדינת המחוז ארמין לאשט, שצפוי להתמודד על תפקיד יורשה של מרקל, כינס היום מסיבת עיתונאים שבה הציג מחקרים מדעיים שנעשו במדינה ואמר כי אפשר לצפות להקלת צעדי הסגר בהקדם. אחד המחקרים נעשה בעיירה היינזברג, אחד ממוקדי ההתפרצות הראשונים בגרמניה, ומצא כי כ-14% מתושבי העיירה כבר מחוסנים לנגיף משום שחלו והחלימו. בדיקות דם לזיהוי נוגדנים לקורונה נעשות כעת במקומות שונים בגרמניה כדי לאמוד כמה מהאוכלוסייה כבר החלימה. התוצאות צפויות בשבועיים-שלושה הקרובים. המדינה הודיעה היום כי תפסיק תשלום מענקי קורונה באופן זמני בשל "כמה אלפי" מקרי הונאה.

בספרד, למרות 683 קורבנות ביממה האחרונה, אמר ראש הממשלה פדרו סנצ'ז כי הרשויות רואות "סימנים מעודדים" בנוגע לצמצום התפשטות המגיפה. "אנחנו הולכים ומשיגים שליטה על הלהבות", אמר סנצ'ז. אתמול דווח כי מדריד שוקלת לפתוח בהדרגה עסקים במדינה החל מה-26 באפריל. סנצ'ז הבטיח "ניצחון טוטאלי" על הנגיף.

גם ראש ממשלת איטליה ג'וזפה קונטה אמר בראיון ל"ביביסי", כי ממשלתו שוקלת יציאה הדרגתית מהסגר ומהצעדים המגבילים השונים שננקטו בעקבות הקורונה עד סוף החודש. באיטליה מתו עד כה 17,669 (מספר הקורבנות הגבוה בעולם), אולם בימים האחרונים מתקבלים דיווחים על ירידה במספר המאושפזים, המאובחנים החדשים, המטופלים בטיפול נמרץ - וגם הקורבנות.

לפי נתוני אוניברסיטת ג'ונס הופקינס, יותר מ-1.5 מיליון בני אדם כבר חלו בקורונה ברחבי העולם.