ענף הנדל"ן הוחרג מהמגבלות - אך בשטח הבנייה מאטה, ויש מחסור בפועלים

דוח של חברת פז כלכלה, שבדק 121 אתרי בנייה, מצא כי ב-40% מהם קצב הבנייה ירד, וכי בלמעלה ממחצית מהם יש ירידה ממוצעת של 25% במספר הפועלים שמגיעים לעבודה • נכון לעכשיו לא מורגש מחסור בחומרי גלם

דניאלה פז-ארז, מייסדת ובעלים חברת פז כלכלה והנדסה / צילום: אסף הבר
דניאלה פז-ארז, מייסדת ובעלים חברת פז כלכלה והנדסה / צילום: אסף הבר

הממשלה אמנם החריגה את ענף הבנייה מההגבלות הרבות שהטילה על המשק, אלא שבשטח מורגשת האטה הולכת וגדלה. דוח של חברת פז כלכלה והנדסה, שבבעלותה של דניאלה פז-ארז, מלמד שבשטח הקבלנים מתמודדים עם קשיים שבמרכזם מחסור בידיים עובדות.

הדוח, שעליו חתום המהנדס שבתאי יוקלה, בחן 121 אתרי בנייה שבהם החברה מעורבת במחצית השנייה של חודש מרץ. מדובר באתרים שבהם נבנות כיום 12,700 דירות. חמישה מהם כוללים שימושים מעורבים של מסחר, תעסוקה ומלונאות. מבחינת שלבי הבנייה שבהם מצויים הפרויקטים, הרי שמדובר באתרים מגוונים כשמחצית מהם נמצאים בשלב עבודות השלד, וכ-20 פרויקטים נמצאים בשלבי גמר מתקדמים ובתהליך להוצאת טופס 4.

"הערכתנו הראשונית הייתה כי פרויקטים קטנים נמצאים בסיכון גבוה יותר להיפגע מהשלכות המשבר. אולם, בניתוח המדגם לא נמצא קשר כלשהו בין גודל הפרויקט לבין רגישותו לגורמי הסיכון השונים", נכתב.

לפי הסקירה, בכמחצית מהאתרים נרשמה ירידה ממוצעת של 25% במספר הפועלים שנצפו, לעומת סיורים קודמים שערכו אנשי פז כלכלה טרם המשבר.

"בשיחות עם נציגי האתרים עלו שלוש סיבות שכיחות לירידה במספר הפועלים באתרים: פועלים זרים אשר סירבו להגיע לאתרים עקב מידע שקיבלו ממדינתם; פועלים מהשטחים שלא הגיעו לאור הסגר וחוסר הוודאות סביב המשכו; פועלים שלא הגיעו לעבודה כיוון שחששו לבריאותם", נכתב.

מבחינת חומרי גלם לבנייה, במרבית האתרים דווח כי הם נערכו מבעוד מועד והצטיידו זה מכבר בחומרים שנצרכים לבנייה באופן שוטף. כמו כן, הרוב הגדול של המנהלים באתרי הבנייה שנבדקו לא צופים, נכון למועד זה, עיכובים משמעותיים באספקת חומרי הגלם, וההנחה היא שבעיות בתחום האספקה עלולות לצוף בעתיד.

קושי מסוים בחלק מהאתרים ניכר כתוצאה ממעבר עבודת הרשויות למתכונת מצומצמת ומקוונת. אתרים שנמצאים בשלבי גמר מתקדמים או בהליך בקשה להיתר דיווחו על פגיעה בזמינות הרשויות לאתרי הבנייה. החשש בסוגיה זו הוא מעיכובים בקבלת טופס 4.

דניאלה פז ארז מסרה כי "החברות בשטח מתמודדות עם מחסור בכח אדם, חלקן מתמודדות עם מחסור בחומרי גלם, עם קשיים בקבלת טפסי אכלוס וכן עם קשיים באכלוס הפיזי של הדירות, שמשמעותם גם דחיית התשלומים האחרונים לקבלן בעבור הדירות. יש לזכור גם כי יש עצירה ברכישת דירות חדשות שעלולה להמשך גם אחרי שהמשק יחזור לעבודה חלקית. לכן על ממשלת ישראל ועל משרד האוצר לבחון את הקשיים שאיתם מתמודד הענף כיום, ולספק מענה והקלות משמעתיות שימנעו בהמשך פגיעה בחברות וירידה בהתחלות הבנייה".