ההסדר עם המגזר הציבורי יוארך: המדינה והעובדים יתחלקו בעלות

יו"ר ההסתדרות והממונה על השכר סיכמו על הארכת ההסכם המיוחד שיפוג ב-16 לאפריל בעוד שבועיים • חצי מהתקופה ינוכה מיתרת ימי החופשה של העובדים והחצי השני על-חשבון המדינה

ארנון בר דוד וקובי בר נתן / צילום: דוברות ההסתדרות, רפי קוץ
ארנון בר דוד וקובי בר נתן / צילום: דוברות ההסתדרות, רפי קוץ

יושב ראש ההסתדרות ארנון בר-דוד והממונה על השכר באוצר קובי בר-נתן סיכמו על הארכת ההסדר המיוחד לעובדי המגזר הציבורי בשבועיים מה-16 לאפריל ועד לסוף החודש. ההסדר נועד לאפשר הפעלה חלקית של המגזר הציבורי והשארתם בבית של עובדים המוגדרים לא חיוניים. מדובר בכ-700 אלף עובדים הכוללים את שירות המדינה, השלטון המקומי, תאגידים סטטוטוריים, החברות הממשלתיות ואינו כולל את מערכת הבריאות ואת ארגוני המורים. 

במסגרת ההסכם הקיבוצי החדש סוכם כי המדינה והעובדים יתחלקו בעלות המימון של התקופה הנוספת - מחציתה על חשבון יתרת ימי החופשה הצבורה של העובד וכמחציתה על חשבון המעסיק. 

במסגרת ההסכם הנוכחי, שיפוג ביום חמישי הקרוב, הסכימו עובדי המגזר הציבורי לוותר על 16 ימי חופשה, מתוך יתרת ימי החופשה שצברו. עובדים שלא צברו מספיק ימי חופשה אמורים לקבל החזר מקרן פיצויים מיוחדת שהקימה המדינה בשיתוף ההסתדרות. 

בהודעת האוצר וההסתדרות נאמר כי ההסדר  יחול על המגזר הציבורי הרחב, וייכנס לתוקף לאחר אישור תקנות שעת חירום, ובהתאם להערכת המצב ולהחלטות שתקבל הממשלה בעניין. בהודעת האוצר נאמר כי ההסדר נועד לתת מענה לצרכי השעה, לשמור על רציפות ההעסקה של העובדים ולייצר ודאות לעובדים ולמעסיקים במגזר הציבורי.

הממונה על השכר קובי בר נתן אמר בעקבות חתימת ההסכם כי ההסדר יאפשר את המשך תפקוד השירות הציבורי באופן המותאם לתקופה תוך שמירה על היציבות למעסיקים ולעובדים בתקופה זו, "תוך השתתפות בנשיאה בנטל של עובדי המגזר הציבורי".

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד אמר כי "ההסכם הנוכחי הינו ביטוי לרוח הסולידריות ונותן למשק זמן יקר נוסף שנדרש בעקבות הנחיות משרד הבריאות". בר-דוד הוסיף כי "המגזר הציבורי שהיה הראשון להירתם מתחת לאלונקה, ממשיך להיות שותף בנטל. אין ספק שאנו עומדים כאן בפני אתגר גדול אבל בזכות האחריות המשותפת שגילו הצדדים, נעבור בשלום גם את התקופה הנוכחית".