במשרד החינוך מתכננים מודל לימודי חדש לחזרה לשגרה; עדיין אין תאריך לחזרה ללימודים

נכון לעת הזו לא מתקיים שיח במשרד בנושא ביטול החופש הגדול • עד כה משרד הבריאות לא ניאות להחזיר את בתי הספר לפעולה, ולא אישר את חזרתם לאחר פסח

בית ספר בשדרות / צילום: איל יצהר
בית ספר בשדרות / צילום: איל יצהר

לאחר יותר מחודש בו אין מסגרות לימוד, החלו בימים האחרונים להתגבש תוכניות שונות במל"ל ובמשרד האוצר להשבה מדורגת של התלמידים אל בתי הספר. הבוקר, עדכן מנכ"ל משרד החינוך, שלמה אבוהב, את ההנהלה במשרדו, בתוכנית המסתמנת של משרד החינוך לחזרה לשגרה. משרד החינוך מתכנן ליישם מודל לימודים חדש, שיצמצם את סיכויי ההדבקה בכיתות. הלמידה תתרחש במרחבים הפתוחים של בתי הספר, בספריות, באולמות הספורט ובחללים גדולים, באשר הלמידה תתקיים בקבוצות קטנות.

לאחר בחינה של חלופות רבות, התובנה המרכזית היא שהלמידה מרחוק תלווה את מערכת החינוך עוד זמן רב, ותהפוך לשגרה החדשה, כאשר זמן הלמידה הפיזי בכיתות יעלה באופן מדורג, והלימודים יתקיימו ברוטציה. לכל קבוצת לימודים קטנה ייעד משרד החינוך מורים קבועים, וכן צוותים ללמידה מרחוק. בתוך כך, שואף משרד החינוך לייצר לכל תלמיד סדר יום ברור, עם שגרה מובנית שמתחילה במפגשי בוקר, ממשיכה בלמידה רב תחומית ומסתיימת במפגשי סוף יום. מודל ההפעלה הינו דיפרנציאלי, ותקף לגבי כל שכבות הגיל: גני ילדים, בתי ספר יסודיים, חטיבות הביניים והתיכונים.

ככל שהסתדרות המורים תחזיר לתלמידים את הימים שעליהם חתמה מול משרד האוצר (9 ימי לימודים בחופש הגדול), שואפים במשרד החינוך לקיים את בתי הספר של החופש הגדול, אך נכון לעת הזו לא מתקיים שיח במשרד בנושא ביטול החופש הגדול. כדי לפתוח את בתי הספר, נדרש משרד החינוך להכין תוכנית מהודקת ומפורטת ולהעבירה לאישור הממשלה ולאישור משרד הבריאות. עד כה משרד הבריאות לא ניאות להחזיר את בתי הספר לפעולה, ולא אישר את חזרתם לאחר פסח. במשרד החינוך לא קיימת הערכה לגבי מועד החזרה החלקית ללימודים (מלבד מסגרות החינוך המיוחד שישובו ללימודים לאחר חג הפסח), וההחלטה איננה בידיו.

ואמנם, כשהאוכלוסייה תחזור לשגרה באופן הדרגתי, ומערכת החינוך תקבל אישור לחזור לשגרה, היא תחזור באופן הדרגתי ומדוד. בנוסף, אוכלוסיית תלמידים צעירים אשר הורים יידרשו לשוב לעבודה - גני ילדים, כיתות א'-ג' וחינוך מיוחד יהיו הראשונים לחזור, כאשר משרד החינוך אישר באופן עקרוני להחזיר את החינוך המיוחד לאחר פסח. גני הילדים יחזרו באופן מדורג, בלמידה של שתי קבוצות - יום כן יום לא. גם 15 הילדים שיגיעו לגן, יפוצלו לקבוצות וילמדו בתוך ומחוץ לגן. לכיתות א'-ג' ישנן שתי חלופות; או חזרה הדרגתית בימים מסורגים, או במשמרות: משמרת בוקר, משמרת ערב. בשלב הראשון, כיתות ד-ו ככל הנראה לא יצטרפו ללימודים הפיזיים, ויילמדו מרחוק. הבגרויות שמועדן נדחה, יתקיימו לפי שעה כסדרן.