מתוך 40 אלף בקשות להלוואה בערבות המדינה: אושרו רק כ-600

הנתון המדויק לגבי מספר ההלוואות שכבר אושרו לוטה באפלה, היות והאוצר טרם מסר אותו  • דיון בנושא בוועדת הכספים הופסק לאחר שהחשב הכללי רוני חזקיהו עלה לדיון בזום וירד כששמע שהופנתה כלפיו ביקורת

מחאת העצמאים בירושלים / צילום: שלומי יוסף, גלובס
מחאת העצמאים בירושלים / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מתוך כ-40 אלף בקשות להלוואה בערבות המדינה, רק כ-600 הלוואות אושרו - אלה הם הנתונים האחרונים, והלא רשמיים, הידועים בכל הנוגע לאישורי הבקשות שהוגשו לקרן ההלוואות בערבות המדינה. הקרן, שנועדה לסייע לעסקים הקורסים תחת משבר הקורונה להחזיק את הראש מעל המים, לא מצליחה לעמוד בעומס, והטענות של העסקים נגד ההלוואה הולכות ונערמות.

בין היתר, כפי שפורסם ב"גלובס", הדרישות ממבקשי הלוואה בלתי אפשרויות, "הטופסולוגיה" מייגעת והבנקים מאשרים הלוואות בעיקר ללקוחות "חזקים" כלכלית ולא ללקוחות שנתפסים על ידם כבעייתיים.

לפני זמן קצר התכנסה ועדת הכספים הזמנית לדיון דחוף בבעיות שהתעוררו עד כה בקרן הסיוע הייעודית לעסקים גדולים בשל התפשטות נגיף הקורונה, אך יו"ר ועדת הכספים הזמנית, ח"כ עודד פורר, סגר את דיון הישיבה לאחר שהחשב הכללי, רוני חזקיהו, עלה לדיון בזום וירד כששמע שהופנתה כלפיו ביקורת. "החשב יתכבד ויגיע ונוכל לקיים דיון ולהצביע, כנראה שהחשב לא רוצה לאשר קרן לעסקים גדולים", אמר פורר.

פורר פתח את הישיבה בביקורת נוקבת על התנהלות האוצר בנוגע לקרן ההלוואות: "אני אמרתי שכוננה הוועדה הזו, שהוועדה תהיה מסלול ירוק לכל בקשה של סיוע למשק, אבל היא לא תהפוך את המסלול הירוק לבדיחה ולא תהפוך לחותמת גומי של כל דבר שיגיע לפה, שלא עומד בשום סטנדרט כלכלי בסיסי. כל הבקשות שלנו פה לא נענות, הרופאים, החיילים הבודדים, כל הבטחה שניתנה פה לא קוימה, גם של החשב הכללי, ביקשנו לדעת כמה בקשות הוגשו לקרן ההלוואות ולא אושרו ולא קיבלנו. כנראה שמערכת היחסים בין הממשלה לכנסת לא ברורה, אך אתם מחויבים לדווח לנו. באנו בידיים נקיות, והוועדה לא התנהלה לפי שיקולים פוליטיים, אבל אי אפשר להפוך את זה שכל מה שתביאו נעביר בלי שתיקחו את ההערות שהובאו בפניכם".

עוד טען פורר, כי "התנהגותו של החשב לא ראויה, שנציג ציבור סוגר את הזום כי נאמרו דברים שלא נשמעים לו, לא ראוי. לא נקיים את הדיון ולא הצבעה, עד שהוא יעלה לדיון. החשב יתכבד ונוכל לקיים דיון להצביע, כנראה שהחשב לא רוצה לאשר קרן לעסקים גדולים, כמו שהוא לא רוצה לאשר מספיק הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים".

הקרן אינה נגישה, ומי שמקבל הלוואה אלו העסקים החזקים

לדברי נשיאת לשכת רואי חשבון, רו"ח איריס שטרק, שהשתתפה בדיון בוועדת הכספים, עולות לא מעט בעיות בקרן ההלוואות בערבות מדינה.

"בכל דיון אנו מעלים שורה של בעיות הן בקצב הטיפול, הגורמים המאשרים, הריביות, המספר המצומצם של אישורי ההלוואות, הדרישה לריבוי מסמכים ונטל בירוקרטי. בעיה נוספת היא הדרישה הבעייתית להגבלת הטיפול של המייצגים ובכלל זה רואי החשבון להלוואות עד חמישה לקוחות. אין הגיון בדרישה זו, מדובר בהגשת מסמכים כולל דוחות כספיים, כחלק מעבודת רואי חשבון, ואין סיבה להגבלה זו. זה מהלך שפוגע קשות בעסקים, עוד נדבך במערום הקשיים. אין הגיון להגבלה זו, ואנו דורשים מהחשכ"ל להסירה בהקדם ולאפשר לרואי החשבון לסייע לכמה שיותר עסקים בהתמודדות עם המשבר הקשה, שאנו בעיצומו".

שטרק מוסיפה כי "הקרן להלוואות בערבות מדינה למעשה אינה נגישה וטיפלה עד כה בכמות מזערית של הבקשות. הדבר מקשה על העסקים הנמצאים על סף קריסה. העסקים החלשים שבאמת זקוקים להלוואה לא עומדים בדרישות של הבנקים, כך שמי שכבר מקבל אלו העסקים החזקים יותר. המצב הוא שבעלי עסקים לא מקבלים את ההלוואות בערבות מדינה ולא מסוגלים לקבל אשראי מבנקים, ובמקביל המענק הראשון במסגרת תכנית הפיצוי לעסקים קטנים הוא סמלי - ועומד בממוצע של 4,000 שקל והגיע ל-125 אלף איש בלבד ואין בו כדי לסייע. לעסקים אין כסף ויש קשיי תזרים, ולכן רובם אינם יכולים לעמוד בתשלומי מע"מ ומס הכנסה שצפויים בשבוע הקרוב, ב-24.4 וב-27.4. בלשכת רואי חשבון דורשים דחייה לחודש אוגוסט לעסקים במחזור עד 75 מליון שקל".

פורר: "באוצר מסתירים נתונים מוועדת הכספים"

נזכיר, כי קרן ההלוואות בערבות המדינה הוקמה כדי לסייע לעסקים לקבל הלוואה בתנאים מיטיבים בתקופת המשבר, כאשר המדינה ערבה ל-80% מסכום ההלוואה. במסגרת הקרן, עסקים קטנים בעלי מחזור מכירות שנתי של עד 25 מיליון שקל יכולים לקבל הלוואה בגובה של עד 16% ממחזור המכירות השנתי שלהם, לעומת מגבלה של 8% בלבד שחלה על עסקים בעלי מחזור מכירות גדול מ-25 מיליון שקל. זאת, בנוסף להקלות שהציג האוצר, ביניהן קיצור הליכי בדיקת הבקשות, קבלת ההלוואה תוך שבעה ימים ומימון תשלום הריבית בשנה הראשונה בכל הלוואה שתועמד בקרן.

ואולם, ההבטחות של האוצר התפוצצו לרבים מהעסקים בפנים. הטענות על קשיים בקבלת ההלוואות נערמות ונכון להיום אחוז מזערי מעשרות אלפי הבקשות שהוגשו אושר. הנתון המדויק לגבי מספר ההלוואות שכבר אושרו לוטה באפלה, היות והאוצר טרם מסר אותו לגורמים שפנו אליו, בהם וועדת הכספים.

לטענת יו"ר הוועדה, ח"כ פורר, "באוצר מסתירים נתונים מוועדת הכספים, מספרים לנו שקצב אישורי ההלוואות הוא 'בסדר', אבל מסרבים לתת נתונים כשמהשטח עולה קול זעקה של עסקים הקורסים תחת הנטל".