מענק הקורונה למבוגרים: לא דמי אבטלה ולפעמים משתלם פחות

בניגוד להכרזות, הפיצוי התקדימי למפוטרי קורונה בני 67 ומעלה לא דומה לדמי אבטלה • ניתוח "המשרוקית" מראה כי למרבית הזכאים הממשלה תשלם פחות מאשר אילו הכירה בהם כמובטלים • עם זאת, מענק החירום הוא גם הסדר שוויוני שמשתלם לעובדים חלשים

יותר ממיליון איש ואישה כבר נפגעו מגל הפיטורים והחילו"תים שחוללה הקורונה, אבל על קבוצת עובדים אחת איים הפסד כבד במיוחד: מי שהמשיכו לעבוד אחרי גיל 67. דווקא עובדים חרוצים כאלה לא היו צפויים לשום פיצוי מהמדינה, שכן החוק לא מכיר בהם כמובטלים. והנה בסוף מרץ אישרה הממשלה מענק חירום מיוחד למפוטרים מבוגרים. עד היום, 24,500 איש ואישה הגישו בקשה לקבל אותו. הצעד הזה אכן חריג; אלא שהשאלה מה בדיוק הובטח להם, וכמה, הייתה מקור לבלבול.

לשר הרווחה הטרי אופיר אקוניס, שמיהר לאמץ לחיקו את המענק, הייתה הגדרה פשוטה: מדובר בדמי אבטלה. בראיון לכאן ב' סיפר אקוניס איך הוא פועל ללא לאות כדי שכל מי שפנה לקבל דמי אבטלה יזכה בהם, "כולל גילאי 67 ומעלה". לדבריו, "זה דבר חסר תקדים, דבר שלא היה בתולדות המדינה".

אבל אקוניס טועה. הממשלה מעולם לא העניקה לעובדים המבוגרים זכות לבקש דמי אבטלה. היא תפרה עבורם פתרון אחר לחלוטין, שמבוסס על היגיון שונה. כדי לעשות סדר בדברים, ננסה לענות על השאלה: האם בני 67 ויותר מקבלים פחות משהיו מקבלים לו היו זכאים לדמי אבטלה רגילים, כמו עובדים צעירים יותר?

מחסום הגיל לא נשבר

עקרון היסוד בדמי אבטלה הוא שמי שהשתכר יותר, יקבל יותר כשהוא מובטל. הסכום החודשי נקבע לפי שכרו הקודם של העובד, אך אף פעם לא פחות משכר המינימום. אצל עובד מעל גיל 45, דמי האבטלה יכולים להגיע בארבעת חודשי האבטלה הראשונים עד 422 שקל ליום. במלים אחרות, אדם מבוגר שנחשב למובטל יקבל מביטוח לאומי לא יותר מ-8,900 שקל בחודש.

עד למשבר הקורונה, כדי לקבל דמי אבטלה אדם נדרש לעמוד בכמה תנאים. קודם כול, לעבוד כשכיר במשך 12 חודשים, בשנה וחצי שלפני ההתייצבות בשירות התעסוקה; עצמאים זכאים רק בכמה מקרים חריגים. שנית, להיות בגיל הנכון: לפחות 20 (במקרים מסוימים 18) ולא יותר מ-67 - גיל הפרישה לגברים, שבמקרה של דמי אבטלה נוגע גם לנשים.

במסגרת התקנות לשעת חירום, הממשלה הגמישה כמה מהתנאים האלה. אם פוטרתם או יצאתם לחופשה ללא תשלום (חל"ת) בזמן משבר הקורונה, תקבלו תמיכה כספית גם אם עבדתם רק שישה חודשים ולא 12 חודשים. עם זאת, התמיכה תהיה נדיבה פחות. הסכום החודשי אמנם לא ישתנה, אבל אם אתם עומדים רק בתנאים המקלים תקבלו אותו לתקופה קצרה יותר - לא 175 יום, אלא 87 בלבד. 

מענק הקורונה למבוגרים שוויוני יותר מדמי אבטלה
 מענק הקורונה למבוגרים שוויוני יותר מדמי אבטלה

תנאי אחד לא השתנה: בן או בת 68 לא יקבלו בשום מקרה דמי אבטלה.

מענק הקורונה, שנועד לתת מזור בדיוק לשכירים האלה, מתייחד בשני דברים: הוא לא תלוי בהכנסה הקודמת, והוא לא מובטח לתקופה ארוכה כל כך. תקנות החירום שאישרה הממשלה נוגעות בינתיים רק לחודשיים החולפים: 2,000 שקל במרץ ועוד 4,000 שקל באפריל. אלה הסכומים למי שאין לו הכנסות מפנסיה.

כיוון שמדובר בעובדים שכבר עברו את גיל הפרישה, חלקם מקבלים גם פנסיה חודשית. התקנות קובעות שהמענק ירד בהדרגה לפי גובה הפנסיה, החל בפנסיה של 2,000 שקל, ויתאפס לחלוטין כשהפנסיה מגיעה ל-5,000 שקל. קצבת הזקנה, לעומת זאת, לא תקוזז מהמענק.

500 שקל פחות

וכאן עולה השאלה המסקרנת: האם הסדר כזה טוב יותר למפוטרים מאשר דמי האבטלה הרגילים? מאחר שמנגנוני הפיצוי שונים כל כך, לא קל להשוות ביניהם. בכל זאת נעשה ניסיון.

כאמור, דמי האבטלה תלויים בהכנסתו הקודמת של העובד, ואילו המענקים לבני 67 מושפעים רק מהפנסיה שהם מקבלים אחרי שפוטרו. השיטה הזו יכולה לעזור דווקא לעובדים החלשים ביותר במשק.

נסתכל למשל בעובד בן 66, אדם מבוגר אבל זכאי עדיין לדמי אבטלה. נניח שהוא השתכר שכר מינימום, ואין לו פנסיה כלל. אם אדם כזה פוטר או הוצא לחל"ת, הוא יקבל בכל חודש כ-4,000 שקל דמי אבטלה. במצב כזה הוא כנראה גם לא יהיה זכאי לקצבת השלמת הכנסה משמעותית. חברו בן ה-68, שמבוגר ממנו רק בשנתיים, לא יקבל דמי אבטלה, אבל יהיה זכאי באפריל לשני תשלומים: מענק קורונה מלא בגובה 4,000 שקל; וקצבת זקנה, שתעמוד על 2,225 שקל לפחות. ההכנסה של שני העובדים תיפגע כמובן בשל הפיטורים, אבל אצל בן ה-66 היא תרד מ-5,300 ל-4,000 שקל, ואצל חברו היא תרד מ-7,800 ל-6,500 שקל.

המסקנות מתהפכות אם משווים בין עובדים בשכר גבוה יותר. מחצית מהעובדים שעברו את גיל 65 משתכרים לפחות 6,330 שקל בחודש. לפי המוסד לביטוח לאומי, דמי האבטלה שיקבל עובד בשכר כזה יעמדו על 4,485 שקל בערך. מאחר שמענק הקורונה לא מושפע מרמת השכר, עובד בשכר כזה שפוטר בגיל 68 יקבל לכל היותר פיצוי של 4,000 שקל - כמעט 500 שקל פחות.

סיבה שנייה שבגללה מענק הקורונה לא מספק הגנה כמו דמי אבטלה היא היעדר הוודאות שבו. עובדים ועובדות מגיל 45 שפוטרו או יצאו לחל"ת יודעים שיוכלו לקבל דמי אבטלה עוד חצי שנה כמעט. מענקי הקורונה אושרו בינתיים בתקנות חירום עד סוף אפריל. האם הם יינתנו גם לאחר מכן, ואם כן - באילו סכומים? לא ברור.

גם אם נניח שבשבועות הקרובים המשק יישוב אט-אט לפעילות, עובדים מבוגרים יתקשו יותר למצוא עבודה חדשה. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בני 55 ויותר שנרשמו בשירות התעסוקה ב-2018 התייאשו מהחיפוש לפני שמצאו עבודה בשיעור כפול מהצעירים יותר. הקושי למצוא עבודה בימי שגרה רומז שרבים ממפוטרי הקורונה המבוגרים יתקשו להשתלב מחדש כשהמשק יתעורר.